مشهد/

استرس وخشونت زياد از عوامل موثر در نارسايي قلبي است

مدرس طب اسلامي در حوزه علميه، استرس زياد و خشونت بي‌جا را عامل اصلي نارسايي قلبي ذكر كرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن ضيايي در ويژه برنامه طب‌المعصومين(ع) كه با حضور عموم زائران در رواق دارالهدايه صحن جمهوري اسلامي حرم مطهر رضوي برگزار شد، گفت: استرس بيش از اندازه، سر و صداي زياد، با صداي بلند صحبت كردن و لباس تنگ پوشيدن از علل بروز بيماري هاي قلبي است.

وي با بيان اين‌كه بیماری‌های قلبی‌عروقی اشکال مختلفی دارد، اظهارداشت: فشارخون‌بالا، بیماری‌ تصلب‌شرایین (آترواسکلروز)‌کرونری و سکته قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و از انواع بيماري‌هاي قلبي است.

اين پژوهشگر و مؤلف در زمينه طب اسلامي استفاده از عرقيات سنتي، از جمله گل محمدي يا گلاب طبيعي و عرق گزنه را مقوي اعصاب و قلب ذكر كرد و افزود: دافع كننده اخلاط خون نيز از مزاياي اين داروي گياهي است.

وي همچنين به گياه مرزن جوش اشاره و بيان كرد: اين گياه دارويي بازكننده عروق است و مانع كسلي و خستگي، گرفتاري‌هاي قلبي و مغزي را كم مي‌كند.

ضيايي عرق گشنيز را براي قلب، مغز و سيستم‌هاي گوارشي و مغز، مفيد عنوان كرد و گفت: افرادي كه آنزيم‌هاي كبديشان زياد است مي‌توانند از عرق گشنيز استفاده كنند اما زياده‌روي در مصرف آن جايز نيست.

وي عنوان كرد: عرق طبيعي عناب مخلوط با عسل و عناب، خيلي براي كبد و طحال دارد و تميز كردن خون از جمله اين فوايد است.

كارشناس رسانه در زمينه طب اسلامي ياد آور شد: كساني‌كه دردهاي قفسه سينه و قند خون دارند و به آنژين صدري مبتلا هستند مي‌توانند از عرق كلپوره استفاده كنند.

وي عرق كرفس را از عرقيات طبيعي ذكر كرد و گفت: اين نوع گياه باز كننده عروق بسته قلب است و برگ چغندر وكاهو تصفيه كننده قوي براي خون است.

اين كارشناس طب اسلامي در ادامه بيان فوايد داروهاي گياهي به معرفي عرق شويد پرداخت و افزود: كاهش دهنده فشار خون ناشي از تصلب شرايين از جمله فوايد اين عرق است و نبايد در خوردن آن زياده روي شود.

ضيائي ادامه داد: عرق طبيعي شنبليله دارای خواص اثر تقویتی، محرک جریان شیر و کاهنده قندخون و چربي هاي مضر خون است. همچنین این گیاه حاوی مقادیر زیادی آهن، فسفر و ویتامین دی است.

وي عرق شاه‌تره را تصفيه كننده خون و كاهنده فشار خون و درمان كننده چسبندگي خون دانست و گفت: از ديگر خواص اين عرق گياهي، رقيق كننده صفرا و ضد رسوبات صفرا است و استفاده از اين داروي گياهي براي كساني كه كبد چرب دارند بسيار مفيد است.

مدرس فقه و اصول و طب اسلامي در حوزه علميه اظهارداشت: كساني‌كه فشار خونشان هميشه پايين است مي توانند از عرق زنيان و آويشن استفاده كنند و اين دارو براي درمان چاقي شكمي بسيار مفيد است ولي مصرف آن براي زنان شيرده و باردار توصيه نمي‌شود.

يادآور مي‌شود؛ ويژه برنامه طب‌المعصومين(ع) هر هفته شنبه‌ها از سوي اداره پاسخگويي به سؤالات ديني آستان قدس رضوي بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق دارالهدايه حرم مطهر رضوي برگزار مي‌شود./س

برچسب ها: استرس ، نارسایی ، قلبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.