قم/

اهتمام ائمه جماعات به فرهنگ‌سازی در پرداخت زکات

رئیس اداره زکات کمیته امداد قم گفت: در قم 50 میلیون تومان زکات واجب ثبت شده است درحالی که ظرفیت زکات قم 4 میلیارد تومان است و این نشان از وظیفه سنگین ائمه جماعات در مورد فرهنگ‌سازی در مورد زکات است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمین حسن نورالهی پیش از ظهر امروز  در همایش ائمه جماعات قم با اشاره به اینکه مردم ما مردم معتقدی هستند ولی در مورد زکات شفاف‌سازی نشده است اظهار کرد: در بعضی موارد مشاهده می‌شود که مردم حتی نام زکات را نشنیده‌اند و از نظر فرهنگی احتیاج به تبلیغ دارند.

 
وی گفت: وجود 6 هزار نفر شتر و برداشت 120 هزار تن گندم و 90 هزار تن جو نشان می‌دهد که ظرفیت قم از استان‌های دیگر بیشتر است.
 
رئیس اداره زکات کمیته امداد قم با اشاره به اینکه در قدم اول اداره زکات می‌خواهد که این واژه مثل سابق احیا شود بیان کرد: قدم بعدی مصرف درست و مناسب زکات برای فقرا است.
 
وی با بیان اینکه گاهی اوقات لازم است که پرداخت زکات به مردم یادآوری شود عنوان کرد: اگر قبضی در جیب گذاشته شود امکان دارد که انسان فراموش کند آن را بپردازد و مسئله زکات نیز چنین است و باید پرداخت آن به مردم یادآوری شود.
 
حجت الاسلام نورالهی با اشاره به اینکه نزدیک به 580 آیه قرآن در مورد انفاق است گفت: وظیفه ما است که در مورد تبلیغ انفاق در جامعه نقش داشته باشیم وگرنه واجب الهی فراموش می‌شود.
 
وی افزود: در قم 50 میلیون تومان زکات واجب ثبت شده است درحالی که ظرفیت زکات قم 4 میلیارد تومان است و این نشان از وظیفه سنگین ائمه جماعات در مورد فرهنگ سازی در مورد زکات است.
 
رئیس اداره زکات کمیته امداد قم با اشاره به اینکه ما در جامعه خیر زیاد داریم و خوب هم کار می‌کنند تصریح کرد: وظیفه هدفمند کردن کمک خیرین بر عهده ائمه جماعت است.
 
وی با بیان اینکه مردم دنبال کار خیر هستند ولی نمی‌دانند چگونه در این مسیر عمل کنند خاطر نشان کرد: ائمه جماعات باید فرهنگ‌سازی کرده و کمک‌های مردمی را به طور مناسب جهت دهی کنند.
 
حجت الاسلام نورالهی با اشاره به اینکه اگر کسی به خاطر جهیزیه نمی‌تواند عروس شود شما می‌توانید از طریق هیئت امنا آن را شناسایی کنید گفت: احیای سنت‌های حسنه الهی یکی از اهداف کمیته امداد است و بیان می‌کند که اگر فقیری را امام جماعت معرفی کند به او کمک می‌کند.
 
رئیس اداره زکات کمیه امداد قم با اشاره به اینکه خیرین به هیچ گروهی به اندازه ائمه جماعات اعتماد ندارند گفت: با هدفمندی کمک‌های مردمی یک خیر در قم توانست با پرداخت 170 میلیون تومان 24 نفر را صاحبخانه کند.
 
وی با بیان اینکه بالای 60 موسسه خیریه در کشور فعالیت می‌کنند ولی هر کدام مقداری کمک کرده و مشکلی را حل نمی‌کنند تصریح کرد: اگر ائمه جماعات و تمام موسسات با کمیته امداد هماهنگ شوند کمک‌ها هدفمند می‌شود و کسی هم نمی‌تواند سوء استفاده کند.
 
حجت‌الاسلام نورالهی با اشاره به اینکه در قرآن آمده است نمازی که می‌خوانیم باید در کنارش زکات باشد بیان کرد: پیامبر اسلام (ص) فرمودند اگر زکات اغنیا پرداخت شود حتی یک فقیر هم باقی نمی‌ماند.
 
وی با بیان اینکه مشاهده می‌شود بعضی مساجد آینه کاری می‌شود در حالی که در کنار مسجد مستاجری نمی‌تواند اجاره خود را بپردازد گفت: ما با موقعیتی که داریم و به این دلیل که مردم ما را قبول دارند می‌توانیم کمک‌های مردمی را هدفمند کنیم.
 
رئیس اداره زکات کمیته امداد قم با اشاره به اینکه تبلیغ انفاق چه واجب و چه مستحب ضرورت جامعه است عنوان کرد: از ائمه جماعات درخواست می‌کنیم اگر می‌خواهید کار خیری برای فقرا انجام دهید با همکاری کمیته امداد باشد تا کمک‌ها هدفمند شده و موازی کاری صورت نگیرد. /س
برچسب ها: قم ، ائمه ، جماعات ، زکات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.