در برنامه نبض عنوان شد

معاون وزیر بهداشت:۷۰ درصد "حق بیمه" از جیب مردم پرداخت می‌شود

با افزایش تورم در چند سال اخیر، هنوز درصد مناسبی از اعتبارات به حوزهٔ سلامت اختصاص داده نشده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران،حریرچی معاون وزیر بهداشت در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد، عنوان کرد: ما در حوزه سلامت با سه اشکال اساسی روبرو هستیم، رقم کلی کم است، نسبت پرداختی جیب مردم بسیار غیر عادی است و تا ۷۰ درصد هم پول نسبتا ناکافی از سهم مردم پرداخت می‌شود، پول‌ها را بد تامین می‌کنیم و بد هم هزینه می‌کنیم و این پول‌ها را به طرح خدمات دارو‌ها و تجهیزات گران قیمت می‌بریم. 

 تخصیص منابع موجود به اقشار آسیب پذیر
پزشکیان نماینده مجلس گفت: ما از وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی انتظار داریم قانون را اجرا کنند یعنی سهم سلامت را از هدفمندی یارانه‌ها درست بدهند. 

 وی افزود: تخصیص منابع موجود نگاهش باید به اقشار آسیب پذیر و مناطق محروم باشد، اعتبار مصوب به این اقشار پرداخت نشده است و یکی از دغدغه‌ها و حاکمیت وزارت بهداشت این است که همه باید به طور اجبار بیمه شوند و اولویت روی مناطق محروم باشد. 

 هزینه‌های بهداشت و درمان در اولویت هستند
واعظ مهدوی رئیس انجمن علمی اقتصاد و سلامت گفت: مطالعات نشان داده در تمامی کشور‌ها هزینه‌های بهداشت و درمان در اولویت هستند در افزایش هزینه‌ها اگر سیستم به حال خود‌‌ رها شود این هزینه‌ها به گروه‌های خاص و طبقات بالا تعلق می‌گیرد. 

 وی افزود: نظام سلامت ۳ هدف را دنبال می‌کند، اشخاص به دلیل نداشتن پول از سلامت محروم نشوند، با مراجعه به مراکز درمانی به فقر نیفتند و دچار هزینه‌های کمر شکن نشوند، رضایتمندی برای مردم حاصل شود، ارتقای سلامت به وجود آید. 

۷۵ درصد عوامل مربوط به سلامت خارج از حوزه بهداشت است

 حریرچی گفت: در ۸ سال گذشته بودجهٔ بهداشت و درمان سه برابر شده است، هزینه‌های بهداشت و درمان افزایش یافته و برای ما اجتناب ناپذیر است که هزینه‌های بهداشتی را افزایش دهیم. 

 وی افزود: ۷۵ درصد عوامل مربوط به سلامت، عوامل اجتماعی و خارج از حوزهٔ بهداشت است یعنی با ورود پول بدون پشتوانه به حوزه سلامت تورم به وجود می‌آید و در این صورت اولین ضربه را نظام سلامت می‌بیند. 

 سیاست مداران سلامت را به عنوان یک اصل در سیستم ندیده‌اند
پزشکیان افزود: ما با ۲ مشکل روبه رو هستیم، درصدی از سرانه درست پرداخت نمی‌شود، در صورت پرداخت این درصد درست مدیریت و هزینه نمی‌شود. 

 وی ادامه داد: سیاست مداران سلامت به عنوان یک اصل در سیستم ندیده‌اند، مهم‌ترین قدم این است که اولا قانون درست اجرا شود و پول‌ها نیز درست هزینه شوند و ثانیا دولت مجلس و قوهٔ قضاییه سهم سلامت برای مردم را یکی پرداخت کنند یعنی سرانه روستایی باید مانند سرانه شهری باشد. 

 چند پارگی در نظام سلامت کشور
حریرچی ادامه داد: در کشور ما پاسخ نظام‌های سلامت کند است و نظام منسجمی نداریم و این باعث چند پارگی در نظام سلامت شده است. 

 وی تصریح کرد: چند پارگی در نظام سلامت باعث شده هزینه‌ها به طرف بیماری‌های خاص برود به عنوان مثال برای یک بیمار خاص سالانه ۴۸ میلیون تومان سوبسید دارو می‌دهیم. 

 در حوزه خدمات پزشکی نقدینگی باعث تورم است
واعظ مهدوی گفت: در حوزه خدمات پزشکی نقدینگی باعث تورم شده است یعنی با افزایش قیمت ارز کالاهای مورد نیاز بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرده و این افزایش به مردم تحمیل شده است و قیمت تمام شدهٔ خدمات روی صورت حساب بیمار می‌آید، در این صورت پرداختی از جیب مردم بسیار زیاد می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار