رئیس بخش سم‌شناسی پزشکی قانونی:

" سندرم سروتونی" در دست دشمنی به نام "ترامادول"

افرادی که بسیار زیاد از قرص "ترامادول" استفاده می‌کنند دچار بیماری "سندروم سروتونی" می‌شوند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ مریم اخگری، رئیس بخش سم‌شناسی و متخصص و عضو هیات علمی سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: هدف از اجرای طرح پژوهش آنالیز دارو‌های ترک اعتیاد گیاهی، جلوگیری مرگ و عوارض جدی افراد بیمار است.

وی افزود: وزارت بهداشت از 2 سال گذشته تولید، توزیع و فروش غیر مجاز قرص‌های "ترامادول" را به جوانان و نوجوانان در سراسر کشور ممنوع کرده بود، زیرا مصرف ترامادول و متادون آن‌هم با دوزبالا سندروم سروتونی را بوجود می‌آورد و به علت خطرناک و بودن محدودیتی برای عطاری‌ها، داروخانه‌ها و حتی کیوسک‌های روزنامه فروشی قائل شده است، در واقع هدف اصلی آگاهی دادن و هشدار به افراد مصرف کننده بوده است.

 وی اذعان داشت: در طول 4 الی 5 ساله‌ی اخیر مصرف "قرص ترامادول" 40 الی 50 برابر بیشتر شده است و علاوه بر محرک بودن حالت‌ خماری و یا تخمیری به افراد می‌دهد و گاهی اوقات مانند قرص دیازپام عمل می‌کند.

خوشبختانه با فروشندگان "ترامادول" در استان‌ها برخورد شده است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر شفیعی متخصص پزشکی قانونی گفت: داروی ترامادول نباید در کیوسک‌های روزنامه فروشی توزیع شود، زیرا جزء دارو‌های محرک است و عوارض بسیاری در بر دارد.

وی افزود: اگر هر عطاری یا کیوسک روزنامه فروشی از این دارو در سطح شهر توزیع کرد، به عنوان یک مجرم شناخته می‌شود و در واقع کار او یک جرم در نظام سلامت محسوب می‌شود.

البته در استان‌ها با عطاران برخورد شدید شده است و تقریبا در استان‌ها خیلی کم فروشی ترامادول به چشم می‌خورد..
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار