رئیس آزمايشگاه سم شناسي پزشكي قانوني تهران خبرداد

افزايش مرگ‌هاي ناشي از مصرف داروهاي غيرمجاز ترك اعتياد

رئیس آزمایشگاه سم شناسی پزشکی قانونی استان تهران گفت:‌ از دو سال پيش در پي افزايش آمار مرگ و مير ناشي از مصرف غيرمجاز ترامادول به دستور وزارت بهداشت ترامادول به عنوان دارويي تحت كنترل معرفي شد به اين معنا كه فروش و عرضه آن بايد تحت نظر باشد.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "مريم اخگري" در تشریح برخی مرگ و میرهای ناشی از مصرف داروهای غیرمجاز ترک اعتیاد گفت:‌  از دو سال پيش در پي افزايش آمار مرگ و مير ناشي از مصرف غيرمجاز ترامادول به دستور وزارت بهداشت ترامادول به عنوان دارويي تحت كنترل معرفي شد به اين معنا كه فروش و عرضه آن بايد تحت نظر باشد.

وي اظهار داشت: علت تحت كنترل اعلام شدن ترامادول اين بود كه مصرف آن در جامعه به ويژه در بين جوانان رو به افزايش است و با افزايش مصرف آن شاهد مرگ‌هاي ناشي از مصرف اين دارو بوديم. از سويي تركيب ترامادول با داروهاي ديگر و مصرف آن به عنوان قرص‌هاي ترك اعتياد گياهي در فرد عوارضي همچون سندروم‌هاي خطرناك ايجاد مي‌كند كه در مواردي مرگ را به دنبال دارد.

رئيس آزمايشگاه سم شناسي پزشكي قانوني استان تهران با بيان اينكه هدف پزشكي قانوني از اعلام تركيبات داروهاي گياهي ترك اعتياد عرضه شده در عطاري‌ها كه عمده ماده تشكيل دهنده آنها ديفنوكسيلات و تراماول است ادامه داد: هدف ما آگاهي دادن به افراد جامعه و هشدار در مورد مصرف داروهاي ترك اعتياد عرضه شده در عطاري‌ها يا ماهواره است و اميدواريم اين هشدارها موجب جلوگيري از روي آوردن به شيوه‌هاي غيرمجاز ترك اعتياد شود.

اخگري با اشاره به پژوهشي كه سه سال گذشته در مورد افزايش مصرف ترامادول در كشور انجام شده، خاطرنشان کرد: بر اساس اين تحقيق ظرف چهار يا پنج سال مصرف اين ماده در كشور 40 تا 50 برابر شده بود و از آنجا كه اين دارو مانند يك ماده مخدر عمل مي‌كند افراد بدون اطلاع از عوارض، آن را مورد استفاده قرار مي‌دهند در حالي كه در يكسال گذشته مرگ‌هاي ناشي از سوءمصرف ترامادول به شدت در كشور افزايش يافته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار