صالحی در کنگره شهدای جهاد علمی:

ایران با عزت و اقتدار بر سکوی بین‌المللی جهان ایستاده است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: شهدای هسته‌ای مان با جهاد علمی نشان دادند که ایران عزتمندانه و قدرتمندانه در عرصه بین‌المللی نقش آفرینی می‌کند و در مقابل قدرت‌های بزرگ جهان ایستاده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در کنگره شهدای جهاد علمی که به همت سازمان بسیج اساتید کشور که با موضوع پاسداشت مجاهدت‌های شهدای شاخص جهاد علمی در مزک همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما روز پنجشنبه(21آذرماه) برگزار شد، سخنان خود را با درود بر روح شهدا و روح امام راحل آغاز کرد و در ادامه،‌ اظهار داشت: رهبر عزیزمان ما را بعد از امام راحل به زیبایی توانست از گردنه‌های متعددی که فراروی ایران بود عبور دهد و خوشحالم که خداوند توفیق داد در جمع فرهیختگان علمی کشور باشم.
 
صالحی سازمان بسیج را مورد توجه قرار داد و گفت: بسیج شاخصه‌های فراوانی را در خود جای داده و هر آنچه که از عزت، افتخار و سربلندی شاهدش هستیم، مرهون رهبری امام راحل‌مان است.
 
وی در ادامه به تفسیر آیاتی از قرآن اشاره و افزود: آنان که گفتند خداوند پروردگار ماست و براین امر استوار ماندند و آیه دیگر که گفت خداوند هیچ قومی را عوض نمی کند مگر اینکه آن قوم تغییر یافتن خود را در خودشان پیدا کنند، این شهیدان با تاسی از این آیه‌های قرآن اراده کردند  با برخورداری از حیات طیبه در مسیر جهاد علمی گام بردارند و در این مسیر پیروز شدند.
 
صالحی افزود: اگر ملتی اراده کند که برخوردار از حیات طیبه الهی باشد دست تقدیر لاجرم همراه وی خواهد بود و این شهیدان که ناظر اعمال ما هستند آمدند و این مبانی‌ها را نشان دادند و در واقع این شهیدان هسته‌ای مان با جهاد علمی نشان دادند که ایران عزتمندانه و قدرتمندانه در عرصه بین‌المللی نقش آفرینی می‌کند.
 
وی با بیان اینکه نمایندگان مذاکرات هسته‌ای مان با گروه 1+5 در میز مذاکره قرار دارند، گفت: اینان با الگو قرار دادن شهدای هسته‌ای مان در این مسیر بزرگ گام برداشته‌اند و ما همچنان مرهون این شهدا هستیم که وجودشان را در این راه دادند تا ما در بستر عظیم اسلامی حرکت کنیم.

صالحی در ادامه گفت: باید ما خدا را شاکر باشیم که در کشوری اسلامی زندگی می‌کنیم و ایرانی هستیم و این کشور با تاریخ تمدن ساز افتخارآفرین در طول حیاتش، با افت و خیز فراوان در جهان جایگاهی عظیم داشته و خواهد داشت.
 
ایران بعد از چند هزار سال هنوز به عنوان یک ملت پابرجاست و این تقدیر الهی بود که ما توانستیم خدمتگزار مردم در بخشی از این نظام باشیم.
 
وی در ادامه مولفه جهاد و علم را در مبانی اسلامی مورد توجه قرار داد و گفت: با تاملی کوتاه و گذرا پیرامون این همایش در حد توان خود از چشم انداز قرآن به واژه‌های معنوی جهاد و علم و پیوند آنان در فرهنگ اسلامی می‌پردازد.
 
صالحی ادامه داد: مفهوم جهاد در مجموعه آئین اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و تفکر توحیدی را تحت تاثیر قرار داده، واژه‌ها هنگامی که در بافت تعالیم اسلامی قرار می‌گیرند، بر گستره مفهوم آنها اضافه می‌شود و هرکس که می‌کوشد تنها برای خود تلاش می‌کند، زیرا خدا از جهانیان بی نیاز است. شاید گفت این اولین مرحله جهاد انسانی است.
 
وی تصریح کرد: کلام خدا در این مسیر لحن دیگری می‌یابد و امید و پیروزی را درعرصه های گوناگون به اهل ایمان مرهمت می‌فرماید، در آیه 69 سوره عنکبوت می‌خوانیم که هر کسی جهاد کرده در راه خدا جهاد کرده است و کسانی که در راه خدا می‌کوشند به یقین خداوند آنان را هدایت می کند و همواره با نیکوکاران است و زمانی که تلاش خستگی ناپذیر اهل ایمان در پایه هدایت خدا قرار بگیرد، پیروز خواهد شد.
 
صالحی با بیان اینکه ما زمانی در نبرد نظامی حضور می‌یابیم و زمانی در مقابل اهریمن نفس، اضافه کرد: ما در این عرصه جهان گاهی با شمشیر قلم پای در گسترش مرزهای دانش می‌نهیم و آن هنگام که جهت گیری ما در راستای مشی الهی باشد، آن وقت کار ما رنگ خدایی می‌گیرد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به جهاد اصغر گفت: بعد از فراغت از این جهاد هنگامه جهاد اکبر آغاز شده و با عنایت به مقام و منزلت جهاد و مجاهدت در عرصه اسلامی می‌توان ثابت قدم در مسیر علم و دانش گام برداشت.
 
وی علم را در راستای دین اسلام قرار داد و افزود: از دیدگاه اسلام علم آن است که پیوند ناگسستنی با حقیقت ربانی و لطایف حکمت آموز قرآن داشته باشد و  در پرتو این آموزه‌های قرآنی می‌توان به رموز موفقیت بشری در تمام عرصه‌ها پی برد.
 
صالحی اظهار داشت: آثار فاخر و‌ آرامگاه شاعران و فرهیختگان در این مرز و بوم گواه روشن بر نقش ایران در بنای این تمدن جهانی است، هنگامی که آفتاب تابید ایرانیان در سایه دریافت ژرف خود از پیامبر به یکی از استوارترین تکیه گاه های امت محمدی تبدیل شدند.
 
وی با بیان اینکه امروزه جوانان در سایه عزم و اراده خود قدم در مسیر علم و فناوری گذاشتند گفت: در حوزه صنعت هسته‌ای با فشار بر روی اورانیوم با غنای 20 درصد به رادیو داروهای پزشکی دست یافتیم.
 
صالحی با اشاره به شخصیت شهید شهریاری گفت: من شاهدم که در وجود این شهید بزرگوار وجود خدا تجلی یافته بود و امروزه وظیفه ماست در راستای تحقق عظمت ملت ایران با تلاش مستمر در مسیر تربیت این شخصیت‌ها کوشا باشیم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: ملت تمدن ساز ایران به رغم امیال بدخواهان به حرکت در این مسیر نورانی و تحقق جهاد علمی گام بر می‌دارد و این راه را تا آخر ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تفسیر ، آیات ، خداوند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار