شهرکرد/

کاشت سبزی و صیفی با تکنیک بدون خاک ( هیدروپونیک ) در دانشگاه شهرکرد

محققان دانشگاه شهرکرد موفق شدند با استفاده از تکنیک هیدروپونیک ( Hydroponicum ) یا کشت بدون خاک، سبزی و صیفی تولید کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد گفت: یکی از روش های جدید در کشت سبزی و صیفی، استفاده از بستر هیدروپونیک ( Hydroponicum ) یا کشت بدون خاک است که در آن، از محلول غذایی بدون خاک شامل ترکیب پرلیت ( نوعی سنگ آتشفشانی ) و کوکوپیت ( پوسته اطراف نارگیل )، به جای خاک، به عنوان بستر کشت و رویش گیاه استفاده می شود.

دکتر رحیم برزگر افزود: در این تکنیک از یک بستر بدون خاک، همراه با یک محلول حاوی تركيبات متعادل تمامی عناصر مورد نیاز غذایی استفاده می شود تا گیاه بهترین رشد را داشته باشد.

وی گفت: یکی از مزیت هایی که در ارتباط با تغذیه گیاه در کشت بدون خاک ( هیدروپونیک ) مطرح است، کنترل محیط و محصول از نظر عناصر غذایی و همچنین میزان PH و مقدار EC لازم است.

عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد از جمله مزایای این کشت را محصول بیشتر با کیفیت برتر، صرفه جوئي زماني و نياز به نيروي کار کمتر، عدم وجود کودهای شیمیایی مضر، عدم وجود بیماری های خاکزی و کاهش قابل ملاحظه مصرف آب بیان کرد.

از این روش کشت می توان در محیط های کوچک گلخانه ای منازل و آپارتمان ها استفاده کرد.

کشت هیدورپونیک ( Hydroponicum  ) برای اولین بار در آمریکا استفاده شد.

 « پرلیت » نوعی سنگ آتشفشانی است که در دمای ۱۴۰۰ درجه فارنهایت حرارت دیده و به صورت سفید رنگ براق و خیلی سبک است که قدرت بالایی در نگهداری رطوبت دارد.

« کوکوپیت » هم  پوسته اطراف نارگیل ( مانند پوشال ) است که در اثر حرارت بالا، فشرده و خرد می شوند و قدرت نگهداری رطوبت و تأمین هوای لازم جهت ریشه گیاه را دارد.

از « پرلیت » یا « کوکوپیت » به تنهائی هم می توان در بستر کشت هیدروپونیک ( بدون خاک ) استفاده کرد.

از خزه و ماسه نیز در تهیه بستر کشت هیدروپونیک ( Hydroponicum  ) یا کشت بدون خاک استفاده می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.