گاهشمار فرانس پرس

مهمترين شخصيت‌هايي که سال 2013 از دنيا رفتند

خبرگزاري فرانسه امروز شنبه با انتشار گزارشي از پاريس گاهشماري درباره مهمترين شخصيتهاي جهان اعم از "نلسون ماندلا" ،"هوگو چاوز" ، "مارگارت تاچر" که در سال 2013 از دنيا رفتند به اين شرح ارائه کرد:


ژانويه

15 ژانويه _ "ناگيسا اوشيما" کارگردان ژاپني فيلمهاي "امپراطور احساسها" و درام جنگي"فوريو" در سن 80 سالگي درگذشت.

فوريه 

27 فوريه _ "استفان هِسِل" مبارز سابق و ديپلمات فرانسوي و نويسنده پرفروش ترين کتاب به نام "برآشوبيد" ،‌کتابي که الهام بخش شماري از جنبشهاي اعتراضي در جهان شد در سن 95 سالگي از دنيا رفت.

مارس 
5 مارس _ "هوگو چاوز" که از سال 1999 رياست جمهوري ونزوئلا را بر عهده داشت چند ماه پس از انتخاب مجددش براي احراز چهارمين دوره رياست جمهوري بر اثر ابتلا به بيماري سرطان در سن 58 سالگي درگذشت.

14 مارس _ "اينگ ساري" وزير سابق امور خارجه رژيم خمرهاي سرخ کامبوج در سن 87 سالگي و در حالي که به نسل کشي ،‌جنايتهاي جنگي و جنايت بر ضد بشريت متهم شده بود درگذشت.

آوريل 

8 آوريل _ مارگارت تاچر که از سال 1979 تا 1990 نخست وزير انگليس بود در سن 87 سالگي از دنيا رفت.تاچر به "بانوي آهنين" معروف بود.

9 آوريل _ "زائو وو کي" نقاش چيني تبعه فرانسه و استاد سبک انتزاع گرايي در سن 93 سالگي درگذشت.

مه 

ششم مه _ "جوليو آندرئوتي" که براي هفت دوره نخست وزير ايتاليا بود و از چهره هاي مطرح حزب دموکرات مسيحي و همچنين يکي از ستونهاي سياست ايتاليا در دوران پس از جنگ به شمار مي رفت در حالي که 94 سال داشت از دنيا رفت.

17 مه _ "جرج ويدِلا" ديکتاتور پيشين آرژانتين که به جرم سرکوب خونبار مخالفان در دوره رياست جمهوري اش در سالهاي 1976 تا 1981 دوران حبس ابد خود را مي گذراند ، در سن 87 سالگي از دنيا رفت. 

ژوئن 
 6 ژوئن _ "استر ويليامز" قهرمان شناي جهان و بازيگر قديمي هاليوود در دهه هاي 40 و 50 ميلادي ،در سن 91 سالگي درگذشت. 

ژوئيه 

2 ژوئيه_ "داگلاس انگلبارت" مخترع آمريکايي و از پيشگامام علوم رايانه و اينترنت که بااختراع دستگاه ماوس رايانه انقلابي در علم انفورماتيک به پا کرد در حالي که 88 سال داشت از دنيا رفت.
دستگاه ماوسي که "داگلاس انگلبارت" اختراع کرد جعبه ساده اي از جنس چوب بود که دو چرخ فلزي داشت.

اوت 

9 اوت _ "لاشلو ساتاري" جنايتکار جنگي دوران نازيها که گمان مي رود تحت تعقيب ترين فرد در جهان باشد و به تبعيد حدود 12 هزار يهودي متهم بود در سن 98 سالگي در بيمارستاني در بوداپست جان خود را از دست داد.

سپتامبر 

12 سپتامبر _ "راي دالبي" مهندس آمريکايي و مخترع سيستم صداي باکيفيت دالبي در سينما ( سيستم کاهش نويز صدا) در سن 80 سالگي از دنيا رفت.

اکتبر 

1 اکتبر _ "تام کلانسي" رمان نويس آمريکايي و نويسنده رمانهاي پرفروش نظامي و جاسوسي در سن 66 سالگي دار فاني را وداع کرد.

4 اکتبر _ "ژنرال وو نگوين جياپ" قهرمان جنگهاي استقلال ويتنام از فرانسه که موفق شد فرانسويها و آمريکايي ها را شکست بدهد در سن 102 سالگي درگذشت.

7 اکتبر _ "پاتريک شرو" هنرمند تئاتر فرانسه که به مدت 40 سال در عرصه تئاتر اروپا تدريس کرده بود در سن 68 سالگي از دنيا رفت.

11 اکتبر _ "اريش پريبکه" جنايتکار جنگي دوران نازيها و از مسئولان کشتار 335 غيرنظامي در سال 1944 نزديک رم در سن 100 سالگي درگذشت.

28 اکتبر _ "تادوز مازوويکي" نخست وزير سابق غيرکمونيست لهستان که اولين نخست وزير لهستان پس از دوره کمونيستي به شمار مي رفت در سن 86 سالگي درگذشت.

نوامبر 

17 نوامبر _ "دوريس لِسينگ" نويسنده انگليسي و برنده جايزه نوبل ادبيات در سال 2007 در حالي که 94 سال داشت از دنيا رفت. وي بي عدالتي هاي قومي و اجتماعي و همچنين نابرابريها را نسبت به زنان محکوم مي کرد.

دسامبر 

1 دسامبر _ "پل واکر" هنرپيشه آمريکايي و ستاره فيلمهاي سريع و خشمگين در يک حادثه رانندگي در سن 40 سالگي جان باخت.

5 دسامبر _ "نلسون ماندلا" قهرمان مبارزه با تبعيض نژادي ، مبلغ آشتي ملي ، و برنده جايزه نوبل صلح و نخستين رئيس جمهوري سياه پوست آفريقاي جنوبي در سن 95 سالگي درگذشت.

14 دسامبر _ "پيتر او تول" هنرپيشه ايرلندي که با ايفاي نقش در فيلم لورنس عربستان در سال 1962 شهرت يافت در سن 81 سالگي از دنيا رفت.

15 دسامبر _ "جوان فونتِين" بازيگر فيلم "ربکا" آلفرد هيچکاک و برنده اسکار بهترين بازيگر زن در سال 1942  در سن 96 سالگي درگذشت.

18 دسامبر - "روني بيگز" سارق بزرگ انگليسي که به قطار حامل پول دستبرد زده بود در سن 84 سالگي درگذشت. 

23 دسامبر _ "ميخائيل کلاشينکوف" پدر مشهورترين اسلحه هاي جهان که 100 ميليون نمونه از آن به فروش رسيد در سن 94 سالگي درگذشت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار