مرد پشت پرده مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 کیست؟

روزنامه اتريشي "اشتاندارد" در گزارشی از مرد پشت پرده مذاکرات هسته اي ايران و گروه پنج بعلاوه يک نوشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، گودرون هارر، مسئول تحريريه خارجي روزنامه اتريشي اشتاندارد در گزارشي در اين روزنامه نوشت: وقتي از نشستهاي ايران و گروه پنج بعلاوه يک، گزارش تهيه مي شود، لنز دوربينها معمولا تصويري از اين سياستمدار اتريشي نشان نمي‌دهد. اين مذاکره کننده ارشد اتمي اروپا در نشست ها بر روي صندلي هاي رديف دوم يعني پشت سر کاترين اشتون، مسئول دستگاه سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده گروه پنج بعلاوه يک در حل و فصل مناقشه هسته اي ايران و در ضیافت ها در کنار اشتون مي‌نشيند.

با اين حال زماني که اشتون در مذاکرات حاضر نيست، اين، اشتفان کلمنت اتريشي است که گفتگوها با ايران، پنج کشور وتودار شوراي امنيت و آلمان را اداره مي کند. بعنوان مثال کلمنت در دسامبر در وين اتريش بود اما ديروز، دوشنبه بار ديگر براي از سرگيري مذکرات (کارشناسي) به ژنو سوئيس آمد.

با نگاهي مختصر به دوران زندگي و شغلي او متوجه مي شويم که اين ديپلمات 47 سالهِ متولد شهر گراتس اتريش، پس از پايان تحصيلاتش در رشته فيزيک نظري در وين، بعلت علاقه به رشته حقوق و تحت تاثير شغل وکالت پدرش، در سال 1995 ميلادي در رشته حقوق، دکترا مي گيرد. عنوان پايان نامه دکتري کلمنت در دانشکده حقوق وين، پيمان منع گسترش تسليحات اتمي (ان.پي.تي) بود. با اين حال او همزمان تلاش کرده است تا با هر دو رشته تخصصي فيزيک و حقوق ارتباطش را حفظ کند.

هارر گفت: پاي او از سال 1997 ميلادي به آژانس بين المللي انرژي اتمي باز شد و مدتي هم در ماموريتهاي خود براي اتحاديه اروپا به بروکسل، لوکزامبورگ و يکسالي را هم به شرکت مشاوره «مک کينزي» در آتن رفت. کلمنت علاوه بر زبانهاي آلماني، انگليسي و فرانسه به ايتاليايي، اسپانيايي و يوناني هم سخن مي گويد.

او سه سالي است که «مشاور ارشد» پرونده هسته‌اي  ايران در بخش برنامه ريزي راهبردي سرويس ديپلماتيک اتحاديه اروپا است. اشتفان کلمنت، صرفنظر از مسئوليتهاي کاري، اوقات فراغت خود را بيشتر به ورزش مي گذراند و تا همين اواخر، در دو ماراتون به سرعت مي‌دويد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار