مدير بخش تحقيقات مرکز مطالعاتي بلفر :

بهترين فرصت را براي رسيدن به يک معامله هسته‌اي با ایران به دست آورده‌ايم

"گري سيمور" مدير بخش تحقيقات مرکز مطالعاتي بلفر (وابسته به دانشگاه هاروارد) و مشاور سابق اوباما در امور کنترل سلاح در مصاحبه با پايگاه اينترنتي اين مرکز تاکيد کرد ما بهترين فرصت را براي رسيدن به يک معامله هسته اي در اين سالها به دست آورديم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "گري سيمور" مدير بخش تحقيقات مرکز مطالعاتي بلفر  گفت: ما بهترين فرصت را براي رسيدن به يک معامله هسته‌اي در اين سالها به دست آورديم. با این حال وی مدعی شد آمريکا و ايران به لحاظ يک توافق جامع خيلي با هم فاصله دارند.  بنابراين، فکر نمي کنم در آينده نزديک شاهد گشايش  در خصوص توافق جامع باشيم.

وی افزود: با اين وجود ، دو طرف شايد بتوانند در خصوص اقدامات اوليه که در آن بخشي از تحريم‌ها لغو مي‌شود ، توافق کنند. مسئله اصلي براي آمريکا در توافق اوليه اين است که تحريم هاي کنوني در بخش مالي و نفتي را حفظ کند زيرا به اين تحريم‌ها نياز داريم.

گري سيمور در پاسخ به سوالي درباره بحث تسليحات شيميايي سوريه نيز گفت: توافق حاصل شده بر سر انهدام تسليحات شيميايي سوريه برغم چالش هاي ناشي از جنگ داخلي اين کشور هنوز پابرجاست. بازرسان سازمان منع تسليحات شيميايي تقريباً همه تاسيسات اعلام شده از سوي دولت سوريه را بازرسي کرده اند و الان سرگرم انتقال مواد هستند.اگر اين توافق به طور کامل اجرايي شود ، فکر مي کنم که کمک مي کند همکاري هاي روسيه و آمريکا  در رسيدگي به مسئله هسته اي ايران نيز تقويت شود.واشنگتن و مسکو در دستيابي به  يک راه حل مذاکره شده براي مسئله هسته اي ايران و پرهيز از جنگ منفعت مشترک دارند.

وي ادعا کرد: اما حتي اگر مسئله تسليحات شيميايي سوريه حل شود ، مشکل زيربنايي  جنگ داخلي حل نمي‌شود. در ضمن، باراک اوباما مصمم است که خود را تا آنجا که امکان دارد، از جنگ سوريه دور نگه دارد.ما شايد آموزش ها و تسليحات محدود در اختيار شورشيان سوري قرار داديم اما ميزان آن آنقدر نبوده است که در ميدان نبرد تغيير محسوس به وجود آورد.اگر ديگر کشورهاي منطقه  مي‌خواهند به مخالفان سوري کمک نظامي کنند ، بايد خودشان به طور مستقل عمل کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار