این بیماری درمان قطعی ندارد

"ورم لنفاوی" به معنای تجمع مایع در دست ، بازو و پاها است.این حالت بیشتر در دست و بازوی زنانی روی می‌دهد که عمل جراحی یا تابش رادیواکتیو برای درمان "سرطان پستان "داشته‌اند. درضمن همه‌ی زنان درمان شده به خاطر این بیماری به ورم لنفاوی دچار نمی شوند.

دکترغلامرضا رئیسی، متخصص طب فیزیکی وتوان بخشی واستاد دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بدن، شبکه‌ای ازرگ‌ها است که به نام سیستم لنفاوی شناخته می‌شود.این تیم مایلی شفاف به نام "لنف" را حمل می‌کند که حاوی سلول‌های نابود کننده‌ی عفونت است.

وی تصریح کرد: "ورم لنفاوی" زمانی روی می دهد که جریان مایع لنف را طریق رگ‌های لنفاوی به مانع بر می خورد. این اتفاق پس از درمان سرطان روی می دهد ومی‌تواند نشانه‌ای از درمان سرطان پستان باشد.

دکتر رئیسی همچنین افزود: از علائم ورم لنفاوی می‌توان به ورم انگشتان دست و پا، ورم بازو، احساس فشردگی در بازو و اشکال درحرکت دادن بازو اشاره کرد.

وی گفت:  این علائم می تواند به تدریح ایجاد شود.ممکن است هفته‌ها، ماه ها یا حتی سال‌ها پس از درمان سرطان، علائم ورم لنفاوی ایجاد شود.

دکتررئیسی تصریح کرد: برای پیشگیری ازاین بیماری می‌توان به مراقبت از ناخن‌ها، استفادها ازکرم ضد آفتاب، تمیز نگه داشتن پوست، جلوگیری از ایجاد زخم یا بریدگی در پوست وغیره اشاره کرد.

وی در رابطه با درمان این بیماری گفت:ورم لنفاوی ، درمان قطعی ندارد اما درمان‌هایی مثل : ورزش‌های مناسب، بانداژ‌های فشاری، تخلیه لنفاتیک و غیره وجود دارد که آسایش فرد را فراهم می کنند.

این درمان‌ها زمانی موثرخواهند بودکه به موقع شروع شوند. بنابر این بلافاصله بعد از تشخیص ورم باید به پزشک مراجعه شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: بیماری ، زنان ، ورم ، لنفاوی ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار