واکنش رسانه‌ها و شخصیت‌های جهانی به مرگ یک قصاب/ شارون مصلحی جهانی بود!

شبکه‌های خبری غربی در بازتاب خبری مرگ شارون در اکثر موارد سعی کردند با مصلح خواندن وی از در تطهیر شارون دربیایند ،برخی دیگری اما رویکردی دوگانه به مرگ وی داشتند و با اشاره به جنایات وی در "صبرا" و "شتیلا" واژه قصاب را برای خطاب قرار دادن وی برگزیدند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران ؛ مرگ "آریل شارون"٬ نخست‌وزیر سابق رژیم اشغالگرقدس و قصاب  "صبرا" و "شتیلا" و از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی تاریخ این رژیم در 85سالگی٬ در روز شنبه (۲۱ دی/۱۱ ژانویه) واکنش‌های گسترده رهبران سیاسی جهان را به دنبال داشت.


جسد "شارون" در آمبولانس قرار می‌گیرد



مرگ آریل شارون، نخست وزیر سابق اسرائیل همچنین واکنش‌های متفاوتی را نیز در میان اصحاب رسانه برانگیخته است.

"باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا ،ضمن ادای احترام به "آریل شارون" از او به عنوان "رهبری یاد کرد که زندگیش را وقف اسرائیل کرد." باراک اوباما با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: "من و میشل صمیمانه به خانواده نخست‌وزیر سابق اسرائیل به خاطر از دست‌ دادن مردی که همه عمر خود را وقف اسرائیل کرد تسلیت می‌گوییم."

"اوباما" در این بیانیه بار دیگر بر "تعهد خدشه‌ناپذیر آمریکا به تامین امنیت رژیم صهیونیستی" تاکید کرد.



"جرج بوش" و "بیل کلینتون"٬ روسای جمهور پیشین آمریکا هم پیام‌های جداگانه‌ای به مناسبت مرگ "شارون" منتشر کردند. قرار است "جو بایدن"٬ معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا در مراسم خاک‌سپاری "آریل شارون" شرکت کند.


"بوش" و "شارون"

"بان کی‌مون"٬ دبیر کل سازمان ملل متحد هم "آریل شارون" را "قهرمان مردم سرزمینش"  خواند و گفت: "او به خاطر شهامت سیاسی و عزم و اراده‌اش در اجرای تصمیم تاریخی اسرائیل برای خارج کردن نیروها از نوار غزه٬ در یادها خواهد ماند". او  همچنین از دولت‌مردان این رژیم خواست که "میراث پراگماتیسم" شارون را سرلوحه کار خود قرار دهند تا تشکیل دولت مستقل فلسطینی هم میسر شود.

"جان کری"٬ وزیر امور خارجه آمریکا٬ در پیامی که به مناسبت مرگ "آریل شارون" منتشر کرده٬ او را "آریک" خطاب قرار داده و گفته است "من هرگز دیدار با او پس از انتخابش به نخست‌وزیری را فراموش نمی‌کنم؛ او برای دست‌یابی به صلح تاریخی میان اسرائیل و فلسطین مصمم بود و اگرچه در دوره نخست‌وزیری او اختلاف نظرهایی میان اسرائیل و آمریکا پدیدار می‌شد٬ اما او همیشه مواضع خود را بسیار صریح و روشن اعلام می‌کرد و هدفش هم همواره تضمین امنیت و بقای اسرائیل بود."

در موضعی مشابه "دیوید کامرون"، نخست وزیر بریتانیا گفته است : ""آریل شارون" یکی از چهره‌های برجسته در تاریخ اسرائیل است و او به عنوان نخست وزیر تصمیماتی شجاعانه و جنجالی در مسیر صلح گرفت! به گفته "کامرون"، اسرائیل امروز یک رهبر مهم را از دست داد.

"شیمون پرز" ، رئیس جمهور رژیم صهیونیستی از شارون به عنوان محافظ بزرگ و مهم‌ترین معمار اسرائیل که ترس را نمی‌شناخت، یاد کرده است.

ابراز تاسف دیدبان حقوق بشر از مجازات‌نشدن آریل شارون

با انتشار خبرهای مرگ "آریل شارون"، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، برخی از گروه‌های حامی حقوق بشر نیز درباره سابقه او ابراز تاسف کرده‌اند. از جمله سازمان جهانی دیدبان حقوق بشر اعلام کرده این مایه شرم‌ است که "آریل شارون" بدون آن‌که به خاطر کشتار صبرا و شتیلا و دیگر بدکرداری‌هایش محاکمه شود، به گور سپرده شد.


کشتار رژیم صهیونیستی در "صبرا" و "شتیلا"

یک گروه تحقیق و تفحص در اسرائیل، "آریل شارون" را شخصا به خاطر این که جلوی آن کشتار را نگرفت، مسئول شناخته است.

"سارا لی ویتسون"، مدیر خاورمیانه دیدبان حقوق بشر در این باره گفته است: "مرگ او، یک یادآوری گزنده دیگر بر این واقعیت است که سال‌ها چشم‌پوشی از نقض حقوق بشر، هیچ کمکی به صلح اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نکرده است."

مدیران بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم اعلام کردند، از این‌که آریل شارون هرگز به خاطر "نقشی که در جنایت‌هایی نظیر کشتار غیرنظامیان در کمپ‌های پناهندگان صبرا و شتیلا مرتکب شد" تحت پیگیری قضایی قرار نگرفت٬ عمیقا ناراحت‌اند.

در آن زمان حمله اسرائیل به لبنان آغاز شد. هدف این حمله خارج کردن نیروهای سازمان آزادی‌بخش فلسطین ازمناطق شمالی لبنان بود. در همین زمان بود که کشتار در دواردوگاه پناهندگان فلسطینی "صبرا و شتیلا" از ۱۶ تا ۱۸ سپتامبر سال ۱۹۸۲روی داد.

در ۱۶ دسامبر ۱۹۸۲ مجمع عمومی سازمان ملل متحد با محکوم کردن کشتار آن را "نسل‌کشی" نامید.

کمیسیون تحقیقی که در سرزمینهای اشغالی به این موضوع پرداخت و پس از تحقیقات "شارون" را نیز از مقصران این ماجرا دانست.

شادمانی از مرگ شارون

با این حال در برخی نقاط دیگر از جهان٬ از جمله در نوار غزه٬ واکنش‌های مردم متفاوت بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ بسیاری از مردم این منطقه با شنیدن خبر مرگ شارون به جشن و پای‌کوبی پرداختند و تصاویر او را در خیابان‌ها آتش می‌زدند.
اما "گروه حماس" که کنترل غزه را در اختیار دارد در واکنشی متفاوت گفته است: "حال با مرگ این مستبد، ما نسبت به پیروزی بیشتر مطمئن هستیم."

درهمین رابطه "خالد مشعل" سخنگوی حماس گفته است: "مردم ما امروز به خاطر مرگ این جنایتکار که دستهایش به خون مردم و رهبران ما آغشته است، بسیار خوشحال هستند."

"مصطفی برغوثی"، از چهره‌های سیاسی فلسطینیان به سی ان ان گفته است که "شارون" خاطره خوبی از خود در میان مردم فلسطین به جا نگذاشته است.

در "رام‌الله " ٬ "جبریل رجوب" ، از چهره‌های سرشناس جنبش فتح از "آریل شارون" به عنوان جنایتکاری یاد کرد که امکان محاکمه اش در دادگاه بین المللی کیفری فراهم نشد.
این مقام جنبش فتح همچنین گفته است: "شارون جنایتکار بود و مسئول ترور یاسر عرفات، رهبر جنبش فتح. ما امیدوار بودیم که او به عنوان یک جنایتکار جنگی در دادگاه بین المللی کیفری محاکمه شود."

واکنش رسانه ها به مرگ شارون

شبکه‌های خبری غربی در اکثر موارد سعی کردند با مصلح خواندن وی از در تطهیر شارون دربیایند ،برخی دیگری اما رویکردی دوگانه به مرگ وی داشتند و با اشاره به جنایات وی در "صبرا" و "شتیلا" واژه قصاب را برای خطاب قرار دادن وی برگزیدند. شبکه‌های خبری عرب‌زبان چون "الجزیره" و "العربیه" هم تنها به پوشش خبری مختصری از مرگ نخست وزیر سابق  بسنده کردن و برخی از آنها رویکرد محافظه کارانه‌ای در بازتاب خبری مرگ شارون اتخاذ کردند.

برخی واکنش‌های رسانه‌های مختلف را در ذیل مشاهده می‌کنید.


میراث چندگانه شارون



"هاآرتص"


شارون فرمانده‌ای درخشان


"ایندیپندنت" شارون را قصاب،قهرمان و مصلح قلمداد کرد





"گاردین" شارون را معمار رژیم صهیونیستی خطاب کرد و از مرگ وی خبر داد




"دیلی میل" نیز شارون را قصاب بیروت خواند


الشرق الاوسط "شارون" را معمار رژیم صهیونیستی خواند


"العالم" با جنایتکار خواندن شارون از مرگ قبل از محاکمه شارون خبر داد



سید احمد موسوی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۲ دی ۱۳۹۲
خدا نیامرزدش . بعد از یزد لعنت بر شارون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۲ دی ۱۳۹۲
خدا را شاکریم که لکه ننگی از روی این کره خاکی برداشته شد و مرگش باعث شادی ستمدیده گان عالم شد ای کاش ظالمان از این ماجرا درس عبرت بگیرند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۲ دی ۱۳۹۲
خدا کند هم کیشانش عبرت بگیرند امروز طویله فردا......
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۰۷ ۲۲ دی ۱۳۹۲
بسم الله الرحمن الرحیم


شبکه فارسی زبان بی بی سی .این خبر را منتشر کرد.سیلی از تسلیتها از طرف مقامات کشورها بخصوص آمریکا به علت مرگ شارون به فلسطین اشغالی سرازیر شد.بنده به عنوان یک انسان از مقامات کشورهای جهان این سوال را دارم .کدامشان مایل هستند مثل آریل شارون بمیرند؟ کدام انسان آزاده ای که دم از دمکراسی و حقوق بشر میزند میتواند جنایتهای این مرد کثیف از خدا بی خبر را با تسلیت گفتن بپو شاند؟چرا این دولتمردان از مرگ آریل شارون جنایتکار عبرت نمیگیرند؟و در فلسطین و سودان و سوریه و عراق و افغانستان سالهاست حمام خون راه انداخته اند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۴ دی ۱۳۹۲
خدا لعنت کنه شارون و شارونیان رو
آخرین اخبار