نهاوندیان در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

توسعه زمین‌های حاصل‌خیز خوزستان اولویت ملی است/ تصفیه خانه اهواز هفته آینده به مرحله بهره‌برداری می‌رسد

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت:‌ وزیر نیرو در خصوص مسئله آب رسانی استان خوزستان وارد عمل شده و تصفیه خانه اهواز طی هفته آینده به مرحله پایانی و بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، دستاوردهای سفر رئیس جمهور به استان خوزستان شب گذشته(۲۶ دی ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "محمد نهاوندیان" رئیس دفتر رئیس جمهور مورد بررسی قرار گرفت.
 
نهاوندیان در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه مهم‌ترین دلایل انتخاب استان خوزستان بعنوان نخستین مقصد سفر رئیس جمهور گفت: خوزستان سرزمین حماسه است به گونه‌ای که حماسه دفاع مقدس در خوزستان شکل گرفت. 

وی با اشاره به اینکه همه مردم ایران در حماسه دفاع مقدس حضور داشتند، افزود: مردم خوزستان در این رابطه نقش بیشتری را ایفا کردند. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه در آغاز سال جاری حماسه سیاسی از سوی مردم با حضور در انتخابات شکل گرفت، اظهار داشت: اکنون نوبت آن رسیده که حماسه اقتصای شکل بگیرد. 

نهاوندیان با اشاره به اینکه شایسته است که حماسه اقتصادی در استان خوزستان سروده شود، گفت: خوزستان یادآور رشادت، همت، همبستگی و انسجام ملی است.  
 
وی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی نیازمند انسجام و همبستگی هستیم، ادامه داد: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری خوزستان به همه ملت ایران تعلق دارد. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به خوزستان جنبه‌های مهم ملی در نظر گرفته شده است، افزود: یکی از کاستی‌های جدی کشور در حوزه کشاورزی است، بطوری که متأسفانه بعد از سه دهه هنوز هم رقم قابل توجهی واردات کالاهای اساسی داریم. 

نهاوندیان با اشاره به اینکه خوزستان سرمایه عظیم به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: در ۱۵ سال قبل صحبت‌های جدی در خصوص آب رسانی زمین‌های حاصل‌خیز خوزستان بعمل آمد اما باید گفت متأسفانه این اقدام با حرکت بسیار کمی دنبال شد. 

وی با اشاره به اینکه باید این آرزو را به واقعیت برسد، افزود: باید با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اقدام به حاصل‌خیز کردن زمین‌های کشاورزی خوزستان کنیم. 

** قرار است 550 هزار هکتار از زمین‌های حاصل خیز خوزستان به بهره‌وری بالا برسد


رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به بررسی‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توسعه ملی زمین‌های کشاورزی استان خوزستان گفت: طی دیدار با نمایندگان و مجمع نمایندگان استان خوزستان با رئیس جمهور تمامی مسائل و موضوعات مورد بررسی و این پروژه به عنوان اولویت ملی مورد تأکید قرار گرفت.

نهاوندیان با اشاره به اینکه قرار شد برای توسعه پروژه‌های استان خوزستان یک و نیم میلیون از منابع صندوق توسعه ملی برداشته شود، ادامه داد: قرار است ۵۵۰ هزار هکتار از زمین‌های حاصل خیز خوزستان به بهره‌وری بالا برسد تا بسیاری از نیازهای غذایی کشور تأمین شود.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مهم‌ترین مشخصه‌های سفر رئیس جمهور به خوزستان اضافه کرد: رئیس جمهور نماد وحدت ملی است بطوری که رئیس جمهور با سفر به استان‌های مختلف کشور پیام‌های خاصی را با خود به همراه دارد، به گونه‌ای که رئیس جمهور پیام اولویت‌های ملی را به استان‌های مختلف سوغات می‌برد. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست‌های کلی کشور از زبان رئیس جمهور در سفرهای استانی مطرح می‌شود گفت: ارتباط و هم پیوندی بخش‌های مختلف اقتصادی سیاسی و سایر مسائل از زبان رئیس جمهور مورد تأکید قرار می‌گیرد.  

نهاوندیان با بیان اینکه اجتماع مردم برای استقبال از رئیس جمهور نشان دهنده وحدت و انسجام ملی است خاطرنشان کرد: دولت امید تدبیرش را باید از مردم و نخبگان بگیرد. بطوری که ادعای ما فقط می‌فهمیم و ما در هرکاری تخصص داریم باطل است پس باید به سوی مردم شتافت. 

**قوه مجریه وظیفه دارد به مردم خدمت کند

وی با باین اینکه نخبگان باید در سراسر کشور باید طرف مشورت دولت و رئیس جمهور قرار گیرد تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور تعداد دیدارهای تخصصی بسیار بیشتر از دیدارهای عمومی و مردمی بود. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه رئیس جمهور در طی سفر به خوزستان دو دیدار مردمی داشت خاطرنشان ساخت: حدود هشت دیدار تخصصی با نخبگان، دانشگاهی، علما، روحانیون، اهل اقتصاد و فعالان اقتصادی و شورای اداری از سوی رئیس جمهور صورت گرفت. 

نهاوندیان با اشاره به اینکه رئیس جمهور رئیس قوه مجریه است اظهار داشت: قوه مجریه وظیفه خدمت رسانی به مردم را دارد. 

وی با بیان اینکه رئیس قوه مجریه باید سرکشی بر روی پروژه‌ها انجام دهد ادامه داد: رئیس جمهور باید بازخورد سیستم را از راه‌های مستقیم‌تر جستجو کند. زیرا این امر سبب بالا رفتن راندمان پروژه‌ها می‌شود. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه بعضی از ابتکارات در مرکز آن هم به صورت ملی به دست آمدنی نیست گفت: در شرایط بیکاری باید به بنگاه‌های کوچک و متوسط توجه ویژه‌ای شود تا این بنگاه‌ها بتوانند آثار گسترده تری را داشته باشند. 

نهاوندیان با بیان اینکه باید در میدان ایستاد و اطلاعات را دریافت کرد خاطرنشان ساخت: متإسفانه در گذشته وعده‌های بسیار زیاید از سوی مسئولین داده شده که تحقق پیدا نکرده است. 

وی با اشاره به اینکه در استان خوزستان حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان پروژه وعده داده شده بود که متأسفانه حتی بسیاری از این طرح‌ها مورد آغاز قرار نگرفته است افزود: استان خوزستان بیش از یک سوم آبهای جاری کشور را به خود اختصاص داده است که اکثر شهرهای این استان با مشکل آب آشامیدنی روبرو هستند. 

** تصفیه خانه اهواز هفته آینده به مرحله بهره‌برداری می‌رسد

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: وزیر نیرو در خصوص مسئله آب رسانی استان خوزستان وارد عمل شده و تصفیه خانه اهواز طی هفته آینده به مرحله پایانی و بهره‌برداری خواهد رسید.

نهاوندیان با اشاره به اینکه تصفیه خانه‌های خرمشهر آبادان و شهرهای دیگر در نیمه اول سال آینده به مرحله بهره‌برداری خواهند رسید افزود: باید مشکلات استان خوزستان را در همه حوزه‌ها مورد رسیدگی قرار دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رفع موانع و مشکلات پیش روی فاصلاب استان خوزستان گفت: دو مسئله مهم و اساسی در استان خوزستان وجود دارد که یکی بحث پسماندهای کشاورزی و صنعتی است که به کارون ریخته می‌شود و دیگری بحث فاضلاب شهری اهواز است، به طوری که متأسفانه اهتمام شایسته‌ای به این موضوع صورت نگرفته است. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه در برخی از پروژه‌ها متأسفانه به مسائل زیست محیطی توجهی نشده است اظهار داشت: خوشبختانه با مطالعاتی که صورت گرفته مشخص شد که می‌توانیم رودخانه کارون را از سرشاخه مورد اصلاح قرار دهیم. 

نهاوندیان با اشاره به اینکه از سرشاخه‌های کارون جز برای آب شرب برای مصارف دیگر نمی‌توان استفاده کرد گفت: ورودی کارون را باید مورد مدیریت قرار داد. 

وی با اشاره به اینکه آب و هوا جزو مسائل ملی و اقلیمی به حساب می‌آید خاطرنشان ساخت: باید نسبت به مسئله آب به صورت ملی نگریسته شود. به طوری که جز آب شرب نباید به سراغ مصارف دیگر سوق پیدا کند. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید ورودی کارون مورد مدیریت قرار گیرد اضافه کرد: باید از ورود پساب‌ها پسماند‌ها و فاضلاب‌های شهری کشاورزی و صنعتی کارون جلوگیری کرد. 

نهاوندیان با بیان اینکه امیدواریم با تدابیر اتخاذ شده کارون به زلالی گذشته‌اش بازگردد افزود: این موضوع می‌تواند آثار روانی اقتصادی و همچنین گردشگری داشته باشد. 

**رودخانه کارون باید در طول سه سال آینده احیا شود

وی با اشاره به اینکه احیای کارون در برنامه سه سال آینده به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است گفت: یکی از آثار کارون می‌تواند در جاذبه‌های گردشگری خود را بروز دهد. 

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی برانیکه چه برنامه‌هایی در زمینه لایروبی رودخانه اروند و کارون در نظر گرفته شده است خاطرنشان ساخت: اروند رود مرزی مشترک میان ایران و عراق است به طوری که این وردخانه بهانه‌ای برای جنگ افروزی در گذشته شده بود. 

**اروند رود نیازمند لایروبی در توافق دوجانبه است

نهاوندیان با اشاره به اینکه سرمایه‌های عظیم انسانی در جنگ عراق از دست رفت گفت: لایروبی اروند رود نیازمند توافق دوجانبه است. به طوری که مذاکرات در این خصوص پس از آغاز کار دولت مورد پیگیری قرار گرفت. 

وی با اشاره به اعزام هیئت‌هایی از سوی دو کشور ایران و عراق در خصوص لایروبی اروند رود افزود آخرین مذاکره در این باره هفته گذشته صورت گرفت تا با حصول توافق مشترک اقدام به لایروبی اروند رود کنیم. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه لایروبی اروند رود در اولویت جدی دیپلماسی کشور قرار دارد ادامه داد: بحث ریزگرد‌ها و غبارآلودگی هم نیز نیازمند همکاری‌های بین المللی است. بطوری که این پدیده شاهد ملموسی برای جهانی شدن این مسئله به حساب می‌آید. 

نهاوندیان با اشاره به اینکه متأسفانه ریزگرد‌ها و غبارآلودگی چندین استان کشور را درگیر خود کرده است خاطرنشان ساخت: برای حل این مسئله نیازمند همکاری عراق هستیم. بگونه‌ای که حتی سازمان‌های بین المللی نیز باید مشارکت کنند. 

وی با اشاره به اینکه تحرکات دیپلماتیک آثار اقلیمی هم خواهند داشت افزود: مسئله ریزگرد‌ها و غبارآلودگی در گفتگوی رئیس جمهور با نخست وزیر عراق مورد تأکید قرار گرفت. 

رئیس دفتر رئیس جمهور نهاوندیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه برنامه‌ای برای آلودگی هوای استان خوزستان دارید افزود: آلودگی هوا در خوزستان قسمت عمده آن مربوط به مسئله ریزگرد‌ها می‌شود. 

وی با اشاره به آلودگی‌های شیمیایی و صنعتی که وجود دارد گفت: سوخت گاز یکی از پدیده‌های ناگواری است که با کمال تأسف همچنان ادامه دارد. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه متأسفانه برنامه‌های مناسبی در این باره صورت نگرفته است اظهار داشت: باید برای انتقال و پالایش ریزگرد‌ها سرمایه گذاری انجام شود. به گونه‌ای که رئیس جمهور در طی سفری که به عسلویه داشتند این مسئله را به طور جدی مورد بحث و گفتگو قرار دادند. 

نهاوندیان با بیان اینکه وزیر نفت برنامه‌هایی را برای استهصال و پالایش آلودگی هوا ارائه کرده است خاطرنشان ساخت: انشاء الله سلر گاز را تا پایان سه سال آینده به حداقل خواهیم رساند. 

وی با اشاره به آلودگی‌های صنعتی در استان خوزستان ادامه داد: استان خوزستان بالا‌ترین میزان ارزش افزوده را در صنعت، نفت و گاز دارد. 

**پیوست زیست محیطی در پروژه‌های صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد


رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه استان خوزستان در صنعت فولاد هم سرآمد است اظهار داشت: پیوست زیست محیطی در همه پروژه‌های صنعتی از نکات مورد توجه دولت بوده است. 

نهاوندیان گفت: اگر از لحظه تأسیس پروژه صنعتی پیوست زیست محیطی را دنبال کنیم دیگر نیاز به این وضعیت نیست که بخواهیم دوندگی‌هایی را برای اصلاح زایعات داشته باشیم و در گاهی موارد چندین برابر هزینه صرف کنیم. 

وی با اشاره به اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها افزود: متأسفانه با گذشته مرحله اول هدفمندی همجنان با معضل آلودگی هوا آن هم ناشی از سوخت‌های فسیلی در کلان شهرهای کشور مواجه هستیم. 

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: شیوه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها متأسفانه ما را به اهداف اصلی که در طرح گنجانده شده بود نرساند. بنابراین امیدواریم با همکاری مردم مشارکت همگانی و با بلوغ فکری شاهد همکاری‌های گسترده‌ای نسبت به مسائل زیست محیطی باشیم. 

نهاوندیان با بیان اینکه در طرح جدید مدیریت یارانه‌ای باید به سمت کمتر کردن آلودگی هوا در کلان شهر‌ها پیش برویم اظهار داشت: امیدواریم در آینده شاهد اقدامات جدی تری در این رابطه باشیم. 

**باید تدابیر اساسی در خصوص سد گتوند اتخاذ شود

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آینده سد گتوند گفت: متأسفانه به دلیل وجود کوه نمکی که در مخزن پشتی سد وجود دارد مرتبا به شوری آب اضافه می‌شود. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه متأسفانه کوه نمکی در مطالعات اولیه مورد توجه قرار نگرفت افزود: اکنون که مخزن آبگیری شده شاهد آثار شوری آب هستیم. 

نهاوندیان با اشاره به اینکه باید مشکلات سد گتوند مورد اطلاع رسانی مردم قرار گیرد تا به کمک مردم راه حل را جستجو کنیم گفت: باید آبی را که از سد خارج می‌شود مورد مهار قرار دهیم تا به مزارع پایین دستی آسیبی وارد نشود. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه برنامه‌های در خصوص رسیدگی به مناطق آزاد در این استان دارید افزود: آزادی خرمشهر در دوران دفاع مقدس بعنوان آزادی ملت ایران به حساب می‌آید. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه خرمشهر دارای پیشنیه تاریخی پررنگی به لحاظ تجاری بوده است ادامه داد: اتاق بازرگانی خرمشهر از پرسابقه‌ترین اتاق‌های کشور به حساب می‌آید به طوری که اکثر تجار تهرانی در خرمشهر دارای دفتر هستند. 

**اقتصاد خرمشهر باید اصلاح شود

نهاوندیان با اشاره به اینکه خرمشهر در مقطعی بعنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران به حساب می‌آید اظهار داشت: احیاء اقتصاد خرمشهر به احیاء تجارت بستگی دارد. 

وی با اشاره به اینکه تجارت خرمشهر باید علاوه بر درون در بیرون هم مورد رونق قرار گیرد ادامه داد: تصمیمی که برای ایجاد منطقه آزاد اروند گرفته شد بسیار عاقلانه بود. 

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه منطقه آزاد اروند متأسفانه به اهداف مورد نظر دست نیافته است گفت: باید منطقه آزاد اروند مورد گسترش قرار بگیرد. به طوری که خرمشهر، آبادان و اروندکنار باید در داخل منطقه آزاد قرار بگیرد. 

نهاوندیان با اشاره به اینکه باید اولویت‌های اقتصادی تجاری و تولیدی در منطقه آزاد لحاظ شود افزود: مناطق آزاد از معافیت‌های لازم برخوردار هستند تا هزینه‌هایشان مورد کاهش قرار گیرد. 

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران از سراسر کشور و حتی از خارج به خرمشهر و آبادان رجوع کرده‌اند گفت: ایرانیان خارج از کشور می‌توانند به طور جدی این ظرفیت را مورد بررسی قرار دهند.
 
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه باید برای رفع بیکاری سرمایه گذاری صورت گیرد تا شغل ایجاد شود افزود: باید بیکاران انگیزه پیدا کنند تا بتوانند سلامت عزت مندانه‌ای داشته باشند.
 
نهاوندیان با اشاره به اینکه باید تولید ارزش افزوده کرد، خاطرنشان کرد: تولید ارزش افزوده نیازمند سرمایه گذاری است. 

**مشکل اشتغال خرمشهر و آبادان حل خواهد شد

وی ادامه داد: انشاءالله مشکل اشتغال این دو شهرستان بزرگ و مهم حل خواهد شد. 

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص مشکل بیکاری مجموعه شهرهای استان خوزستان اظهار داشت: رئیس جمهور در جلسه تخصصی که در دارخوین داشتند به صراحت در خصوص بیکاری صحبت کردند. 

نهاوندیان با اشاره به اینکه همه جا باید وحدت و انسجام ملی مورد تأکید قرار گیرد گفت: در شرایط مساوی نباید کارآمدی را فدا کرد. به گونه‌ای که در شرایط مساوی باید نیروهای بومی از نظر مهارت توانایی و تحسیلات مورد اولویت قرار گیرد. 

وی با اشاره به اینکه حرف اول را در اشتغال توانایی و کارآمدی می‌زند گفت: اشتغال فقط بحث استخدام شدن مطرح نیست بلکه باید بتوانیم کارآفرین نیز باشیم. 

**دولت باید زمینه کارآفرینی را ایجاد کند

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به دولت باید زمینه کارآفرینی را ایجاد کند خاطرنشان کرد: باید کارآفرینان از سراسر کشور در خوزستان اقدام به پروژه‌های کارآفرینی کنند. 

وی با بیان اینکه صنایع پایین دستی باید در کنار فولاد شکل بگیرد اظهار داشت: اکثر سرمایه گذاری‌های گذشته در خوزستان دولتی بوده است به طوری که بخش خصوصی کمتر ورود پیدا کرده است. 

**دولت توجه ویژه‌ای به بهبود فضای کسب و کار دارد

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه باید زمینه ورود بخش خصوصی را به گونه‌ای فراهم کرد که آن‌ها دارای امنیت اقتصادی باشند خاطرنشان ساخت: دولت تدبیر و امید به بهبود فضای کسب و کار توجه ویژه‌ای داشته به طوری که در آن فعالین اقتصادی بتوانند اقدام به برنامه ریزی کنند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: گفتگوی ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار