در سفر دوره‌ای به خاورمیانه/

نخست وزير کانادا به دست‌بوسی صهیونیست‌ها می‌رود

"استیفن هارپر" نخست وزیر کانادا از 18 تا 25 ژانویه از فلسطین اشغالی، کرانه باختری و اردن بازدید خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا، از زمان رسیدن به قدرت در سال 2006، این نخستین سفر هارپر به خاورمیانه محسوب می‌شود.

نخست وزیر کانادا گفت در این سفر با هدف بهبود روابط تجاری ، پیشبرد صلح و امنیت و تقویت اصول دموکراسی در منطقه با رهبران سیاسی و تجاری و همچنین گروه های مختلف دیدار خواهد کرد.

استیفن هارپر گفت: کانادا روابطی قوی در زمینه ارتباط با افراد و همچنین روابط تجاری با کشورهای خاورمیانه دارد و با قدرت از برقراری عدالت و صلح پایدار در منطقه حمایت می کند، موضوعی که به شدت به نفع اسرائیلی ها و فلسطینیان است.

او افزود: من در پی کشف راه هایی به منظور افزایش همکاری های اقتصادی با شرکایمان هستم و در عین حال به پیشبرد ارزش های اساسی کانادا چشم دارم.

بر اساس برنامه زمانبندی شده، استیفن هارپر از روز 19 تا 22 ژانویه با شیمون پرز، بنیامین نتانیاهو رئیس و نخست وزیر اسرائیل دیدار و گفتگو خواهد کرد.

آنها همچنین درباره روند صلح خاورمیانه و امنیت منطقه ای از جمله ایران و سوریه گفتگو خواهند کرد.

ارقام رسمی نشان می دهد در سال 2012،  حجم روابط تجاری بین کانادا و اسرائیل به ارزش یک میلیارد و 410 میلیون دلار کانادا بوده است. از سال 1948، حمایت از اسرائیل از اولویت های سیاسی کانادا بوده است.

هارپر در روز 20 ژانویه به کرانه باختری سفر خواهد کرد تا با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند. کانادا از تلاش های تشکیلات خودگردان فلسطین به منظور ایجاد کشور مستقل از طریق توافق با اسرائیل حمایت می کند.

روابط تجاری دو جانبه بین کانادا و کرانه باختری و همچنین نوار غزه در حال افزایش است و در سال 2012 بالغ بر شش میلیون و 100 هزار دلار کانادا بود.

هارپر در روز های 22 تا 25 ماه ژانویه به اردن سفر خواهد کرد، جایی که قرار است با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و همچنین عبدالله النسور نخست وزیر این کشور دیدار کند.

روابط تجاری دو جانبه بین کانادا و اردن به تدریج در حال افزایش است . طی 10 سال گذشته، صادرات کانادا به اردن دو برابر شده در حالی واردات کانادا از اردن نیز سه برابر شده است.

سفر هارپر به خاورمیانه نخستین سفر یک نخست وزیر کانادا به خاورمیانه طی بیش از یک دهه محسوب می شود.

در این سفر هیئتی بلندپایه از جمله جان برد وزیر امور خارجه ، جیمز مور وزیر صنعت، اد ایست وزیر تجارت بین الملل هارپر را همراهی خواهند کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار