خطری که کودکان شما را تهدید می‌کند

پزشکان چاقی و افزایش وزن را به عنوان عامل ایجاد بسیاری از بیماری‌ها می‌دانند که باید برای داشتن زندگی سالم‌تر از بروز آن پیشگیری کنیم

 مرتضی صفوی متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان پزشکی باشگاه خبرنگاران افزود: شیوع چاقی در کودکان زیر 5 ساله روستایی 10/5 درصد و در شهرها 7/4 درصد است.

وی گفت: تغذیه مناسب، نقش مهمی در رشد و تکامل کودکان ایفا می‌کند. با تغذیه مناسب می‌توان از بروز بیماری‌های زودهنگام جلوگیری کرد و نیز خطر مشکلات سلامت را در آینده کاهش داد.

 وی گفت: چاقی یکی از عوامل خطری است که باعث بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود به طوری که افزایش شیوع چاقی در کشورهای در حال توسعه باعث نگرانی نظام سلامت شده است.

صفوی افزود: عوامل زیادی در بروز چاقی نقش دارد که می‌توان به عدم تحرک کودکان، مصرف بیش از حد غذا، چاقی والدین مخصوصاً مادر کودک، سطح تحصیلات والدین، وضعیت اقتصادی و رفتارهای بهداشتی تغذیه‌ای اشاره کرد. این متخصص تغذیه اضافه کرد: بررسی انجام شده بر روی 80 هزار کودک زیر 5 سال این نکته را نشان می‌دهد، که چاقی در بین کودکان رواج پیدا کرده است.

 وی گفت: قد، وزن و نمای توده بدنی این کودکان اندازه‌گیری می‌شود. در صورتی که ‌‌BMI آنها بالاتر از صدک 85 باشد، دارای اضافه وزن هستند و اگر بالاتر از صدک 95 باشد، چاق محسوب می‌شود. صفوی اضافه کرد: در واقع شیوع اضافه وزن و چاقی در هر 2 جنس پسر و دختر وجود دارد. در این بررسی انجام گرفته در کودکان زیر 5 سال 11/2 درصد آنها اضافه وزن دارند و 8/9 درصد چاق هستند و تفاوت بین دختران و پسران وجود ندارد.

این متخصص تغذیه گفت: خطر بروز چاقی در کودکان زیر 5 سال در روستاها 1/5 برابر بیشتر از کودکان هم سن وسال خود در شهرها بوده است. شیوع چاقی در کودکان زیر 5 سال روستایی 10/5 درصد و در شهرها 7/4 درصد است و همچنین اضافه وزن در کودکان روستایی 10/1 درصد و در شهرها 12 درصد بوده است.

انتهای پیام/

صفوی افزود: سن ریسک چاقی و اضافه وزن در مناطق روستایی مجموعاً 5/1 برابر بیشتر از هم سن و سالان در شهرها بوده است. شیوع اضافه وزن دختران در سنین بلوغ 7/13 درصد و شیوع چاقی 1/5 درصد است. بیشترین چاقی در گروه سنی 12 ساله‌ها و کمترین آن در 14 ساله‌ها است.

 انتهای پیام/
برچسب ها: کودک ، تغذیه ، چاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار