یاسوج/

سونامی جراحی زیبایی در ایران

افزایش جراحی های زیبایی غیرضروری که سونامی وار افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان را یکی پس از دیگری دربرمی گیرد، سبب شده است تا از دریچه ی معضلی اجتماعی، علت ها و پیامدهای آن مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج حضوری کوتاه مدت در خیابان و محل های پرتردد شهر کافی است تا شما را با خیل انبوهی از چهره های چسب زده بر روی بینی، گونه های برجسته، چشم ها و ابروهای کشیده، و ... روبرو کند؛ سن و جنس مطرح نیست؛ بالای شهر و پایین شهر هم ندارد؛ از دست فروش مترو گرفته تا فردی پشت فرمان یک ماشین مدل بالا در خیابان های بالای شهر.

شباهت بسیار زیاد چهره ها و ظاهر بسیاری از دختران و پسران، انسان را به یاد محصولات یک کارخانه می اندازد؛ یک شکل و یک اندازه.

توجه به ظاهر و زیبایی های صورت تا حدی اهمیت یافته است که حتی افرادی با چهره های قابل قبول و بی نقص هم به فکر تغییر ترکیب چهره ی خود با انواع و اقسام جراحی ها هستند.

به بیان کارشناسان، پشت پرده ی این جراحی های غیرضروری چیزی جز مدگرایی، چشم و هم چشمی ها و افول ارزش های رفتاری و معنوی پنهان نشده است. گویا تنها زمانی که فرد چهره ای زیبا و بینی عمل کرده ای داشته باشد، مورد پذیرش اجتماعی قرار خواهد گرفت و در غیر این صورت، از طرف گروه دوستان و همسالان، جامعه و خانواده مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

اصالت، ایمان، صداقت، رفتار و منش، تحصیلات و همه ی ویژگی های درونی و رفتاری که زمانی در همین جامعه ملاک انتخاب فرد در همسریابی، دوست یابی و پذیرش اجتماعی بود، جای خود را به بینی عمل کرده، گونه ی برجسته و چشم ها و پوست بدون چین و چروک داده است.

از عمر علم جراحی زیبایی در ایران مدت زیادی نمی گذرد؛ اما همین زمان کوتاه کافی است تا رتبه ی نخست جراحی بینی در دنیا را نصیب ایران کند.

البته نه تنها ذات زیبایی و زیبایی پسندی و توجه به آن در همه ی دوره هابر کسی پوشیده نیست بلکه در مضامین دینی ما نیز به آن اشاره شده است. آن طور که از زبان بزرگان دین اسلام گفته شده است، خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد (ان الله جمیلٌ و یحبُّ الجمال).

نباید منکر شد که پیشرفت علم، جراحی زیبایی و پلاستیک به آن دسته از افرادی که دچار ناهنجاری های مادرزادی، نقص عضو ناشی از تصادف و سوختگی، بینی های بسیار بزرگ و غیرعادی و دیگر مشکلاتی که حق داشتن زیبایی نسبی و حضور در جامعه را از آنها سلب کرده؛ کمک شایانی کرده است.

اما در کنار افرادی که نیاز مبرم به جراحی های زیبایی دارند و این امر به تعادل روحی و جسمی در آنها کمک می کند، افرادی در مطب ها و کلینیک های پزشکی دیده می شوند که نه تنها کوچکترین نقصی در چهره ی خود ندارند، بلکه شاید بتوان گفت دارای چهره ای زیبا هستند و تنها به دلیل مشکلات روانی و وسواس در زیباتر به نظر رسیدن در آن مکان حضور یافته اند.

در این میان، برخی از این افراد به یک بار جراحی راضی می شوند و در صورت انتخاب درست پزشک، به نقطه ی مطلوب خود دست می یابند. ˈنرگسˈ دختر 24 ساله ای که یک سال پیش اقدام به جراحی بینی کرده است، از شکل بینی سربالای خود راضی است. او به جراحی دوباره فکر نمی کند اما قبول دارد که تا حدی ˈتو دماغیˈ صحبت می کند؛ البته دلیل آن را سرما خوردگی بیان می کند.

در کنار افراد راضی، عده ای از متقاضیان با انتخاب پزشک غیرمتخصص دچار عارضه های جدی روحی و روانی و وسواس شدید می شوند. ˈبارانˈ 26 ساله از جراحی ناموفق اش می گوید و اینکه حتی با یک بار ترمیم معتقد است دوباره باید جراحی شود؛ در حالی که ظاهر بینی‌اش هیچ مشکلی ندارد.

به نظر می رسد جراحی های زیبایی غیرضروری، همچون باتلاقی است که دست و پا زدن در آن، بیشتر فرد را در خود فرو می برد. افزایش متقاضیان جراحی های غیرضروری و بی مورد بدون در نظر گرفتن سن، جنس و پایگاه اجتماعی تا حدی گسترش یافته است که باید به شکل یک آسیب اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.

آگاهی از علل، پیامدها و راهکارهای جلوگیری از گسترش جراحی های زیبایی غیرلازم و بی جهت تا حدی به کاستن این آسیب اجتماعی کمک خواهد کرد. در همین راستا پژوهشگر ایرنا با کارشناسان جامعه شناسی و رفتارشناسی در این زمینه به گفت و گو نشسته است.

نکته ی قابل توجه در این ارتباط این است که هیچ یک از کارشناسان منکر زیبایی و زیبایی پسندی نشدند و تنها از جراحی هایی سخن گفتند که افراد بی جهت و بدون ضرورت خاصی بر روی بدن خود اعمال می کنند./ز
برچسب ها: سونامی ، جراحی ، زیبایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.