سیدعباس صالحی در اختتامیه هفتمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان عنوان کرد

فضای عرضه ادبیات کودک و نوجوان بسته است

سیدعباس صالحی فضای عرضه ادبیات کودک و نوجوان را بسته و برگزاری نمایشگاه آن را موقت اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان صبح امروز با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر اشعری مدیر "باغ کتاب" عبادالله رمضانی مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران و محمد اللهیاری رئیس سابق اداره کتاب در محل تالار ایوان شمس برگزار شد.
 
در این مراسم "محمدرضا توکل‌"صدیقی دبیر هفتمین دوره جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان گفت: جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان با شروع کار خود از سال 85 به صورت شش دوره سالانه و سه دوره اول در سطح اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.
 
وی افزود: پس از تدوین معیارهای داوری آثار دوره چهارم به بعد در سطح ملی برگزار شد در دوره سوم برگزاری جشنواره دکتر پرویز معاون فرهنگی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره کمک کرد امروز سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد قدم در این راه گذاشته است.
 
دبیر جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان ادامه داد: شهرداری از دوره ششم جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان به طور موثری به برگزاری جشنواره کمک می‌کند و از همین دوره مدیریت شهری را به عنوان بخش جبنی به جشنواره اضافه کردیم و اکنون نیز شهرداری در برگزاری جشنواره نقش فعال و موثری را ایفا می‌کند.
 
 توکل صدیقی عنوان کرد: از دکتر اشعری که از سال اول برگزاری جشنواره مورد عنایت و توجه‌اش بودیم تشکر می‌کنم تفاوت جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان با سایر جشنواره‌های ادبی در توجه به مدیریت نشر علاوه بر توجه به متن و تصویرگری داوری آثار است همین امروز داورانمان را که برای اهالی فرهنگ شناخته شده‌اند به مظور آشنایی سایر افراد با آنان به روی سن دعوت می‌کنیم.
 
وی بیان کرد: در داوری جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان هر اثر یک فرم داوری دارد که توسط 12 داور در سطح بررسی اولیه، متن، تصویرگری و مدیریت نشر بررسی و امضا شده است. در این دوره بخش مدیریت شهری با عناوینی که معاون فرهنگی شهرداری در اختیارمان گذاشته به جشنواره افزوده شد.
 
دبیر جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان اظهار داشت: کتاب‌های برگزیده در زمینه‌های شعر و داستان تألیفی و ترجمه و علمی آموزشی تألیفی و ترجمه انتخاب شدند و تحت عنوان کتاب‌های برگزیده، تشویقی و قابل تشویق به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود آثار ارسالی در برخی رشته‌ها به گونه‌ای بواد که نمی‌توان از میان آنان کتاب برتر انتخاب کرد.
 
در ادامه مراسم عبادالله رمضانی مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران گفت: خوشبختانه شهرداری تهران در سالهای اخیر توفیق داشته کارهای بسیار بزرگی برای ترویج کتاب و کتابخوانی در توسعه کالبدی فضای مطالعه انجام بدهد در عین حال در بخش‌های برنامه‌ای نیز کارهای خوبی صورت گرفته است.
 
وی افزود: از جمله برنامه‌های شهرداری برای توسعه فرهنگ کتابخوانی برگزاری نمایشگاه یادیار مهربان است که امسال یازدهمین دوره آن بزرگداشت همچنین شهرداری به منظور ترویج کتابخوانی، کتاب به مدارس اهدا می‌کند اهمیت کتاب کودک و نوجوان بسیار بالاست.
 
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: در صورت توجه به کتاب کودک و نوجوان، جامعه را در سالهای خطر واکسینه می‌کنیم. در این سالها نتوانستیم چنین کاری انجام دهیم در زمان جنگ دغدغه ما کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی در زمان حضور در فرهنگسرا بود و آنچه پیرامون دفترچه‌های مشق در هنگام بازگشایی مدارس در تلویزیون مطرح می‌شود به ناشران کودک و نوجوان برمی‌گردد.
 
رمضانی عنوان کرد: بچه‌ای که از دوران کودکی کتاب می‌خوانند علی رغم تمام اتفاقات در حوزه دیجیتال، هیچ اتفاقی برای او نمی‌افتد و بچه‌ای که با کتاب بزرگ نشده امروزش نگران کننده است ما باید برای خود تکلیف بدانیم که در زمینه ادبیات کودک و نوجوان کار فاخر ارائه دهیم.
 
در ادامه مراسم سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیار افتخار می‌کنم که در خدمت کسانی هستم که در زمینه تولید فرهنگ و میراث مکتوب، نقش بنیادین و اساسی دارند اگر میراث مکتوب ملتی را بتوان ارزیابی کرد با ادبیات کودک و نوجوان می‌توان مسیر رو به تکامل را سنجید.
 
وی افزود: از دهه 40 به بعد در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت کردند ادبیات کودک و نوجوان مسیری را دارد که می‌توان آن را مسیری درخشنده دانست و شاخصی کاملا متعالی و قابل ارائه در سطح منطقه قرار دارد.
 
صالحی ادامه داد: ادبیات کودک و نوجوان شبکه‌ای از موضوعات است محتوا، تصویر و نقد بخش‌هایی است که باید دیده شود در جلسه‌ای با ناشران کودک و نوجوان این دغدغه‌ها را مطرح کردم، بحث محتوا تصویر و نقد از یک حوزه با ژانرهای مختلف کودک و نوجوان باید پابه پای هم پیش بروند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: ادبیات کودک و نوجوان یک شبکه دارای خلاقیت است و باید در فضای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد کسانیکه در حیطه کودک و نوجوان کار می‌کنند مفهوم نگاه جهانی به ادبیات کودک را بسازند یا کمک جدی به این حوزه کنند.
 
وی تصریح کرد: جز‌ء سیاست‌های فرهنگ و ارشاد، نگاه جهانی به ادبیات کودک و نوجوان و توجه جدی‌تر به افراد حقیقی در حوزه کودک است و نوجوان از سیاست‌های دیگر فرهنگ و ارشاد در این زمینه محسوب می‌شود سایش‌ها در بحث‌های دولتی در سالهای اخیر دیده می‌شود.
 
صالحی خاطر نشان کرد: در این دوره آنچه به فرهنگ به طور عام و به ادبیات کودک و نوجوان به طور خاص باید مورد توجه قرار بگیرد فعالیت افراد حقیقی است که به عنوان نقطه دیگری نیاز به همفکری عزیزان در حوزه اقتصاد نشر داشته و دارد.
 
وی اظهار داشت: مسئله سوم دغدغه متولیان فرهنگ درحوزه ادبیات کودک و نوجوان، ویترین این عرصه است در این جمع که ناشران مولفان و مولدان ادبیات کودک و نوجوان حضور دارند ضعف جدی در این زمینه مشخص است.
 
صالحی عنوان کرد: فضاهای عرضه ادبیات کودک و نوجوان بسته و نمایشگاه‌ها نیز به طور موقت نه دائمی برگزار می‌شود. حضور ادبیات کودک و نوجوان در سطح جهانی و اسلام مورد اتهام است ادبیات کودک و نوجوان به گونه‌ای استعداد خلاق را ایجاد می‌کند.
 
وی افزود: اگر در بعضی حوزه‌ها برای حضور در جهان ضعف داریم در ادبیات کودک و نوجوان گام‌های موثری بدین منظور برداشته شده است این جشنواره‌ها در کنار تقدیر و تشکر از متولیان ادبیات به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز کمک کند این جشنواره‌ها فرصتی است تا داشته‌های خود را قدر بدانیم و به دنبال آنچه نداریم برآییم.
 
در ادامه مراسم هدی حدادی از اعضای هیئت داوران جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان، بیانیه هیئت داوران جشنواره را قرائت کرد و مصطفی رحماندوست، دهقانی، توکل صدیقی از داوران متن، سیدعلی کاشفی، امیرحسین رحیمی وعلی مینایی، داوران شعر انسیه موسویان، شکوه قاسمیان و بابک نیک طلب تقدیر کردند.
 
همچنین از داوران قسمت علمی آموزشی جشنواره علی نوری، محمود سالک، محمود اکرام دینی و داوران مدیریت نشر سیاوش ذوالفقاریان، حجت‌الله همتی و حمید رضا شاه آبادی تقدیر کردند.
 
در پایان مراسم سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبادالله رمضانی مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، توکل صدیقی دبیرجشنواره و رئیس هیئت مدیر انجمن ناشران کودک و نوجوان جوایز برگزیدگان جشنواره را اهدا کردند.
 
انتهای پیام/ ص
 
 
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.