تردد کشتي‌های چينی در آب‌های مورد مناقشه با ژاپن

در بحبوحه تشدید تنش‌های دیپلماتیک بین توکیو و پکن، کشتی‌های چینی روز یکشنبه از آب‌های مورد مناقشه در سواحل جزایر تحت کنترل ژاپن، عبور کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه، گارد ساحلی ژاپن اعلام کرد 3 کشتی گارد ساحلی چین بیش از 2 ساعت را در آب‌های سرزمینی 12 مایل دریایی سواحل یکی از جزایر سنکاکو ،که پکن مدعی مالکیت آنها است و آنها را دیائویو می‌خواند، سپری کردند.

بنابر اعلام گارد ساحلی ژاپن، کشتی‌های چینی در حدود ساعت 12:30 بعد از ظهر به وقت محلی (0330 به وقت گرینویچ) از این منطقه خارج شدند.

این در حالی است که خبرگزاری دولتی چین به نقل از اداره دولتی امور اقیانوس‌ها در چین اعلام کرد 3 کشتی گارد ساحلی این سازمان روز یکشنبه در «آب‌های سرزمینی اطراف جزایر دیائویو» گشت‌زنی کردند.

این اتفاق چند روز پس از آن افتاد که مناقشه‌ای دیپلماتیک بر سر بازدید "{شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن از یک بنای یادبود جنگ به شورای امنیت سازمان ملل کشیده شد و چین و ژاپن، یکدیگر را به تهدید ثبات متهم کردند.

"لیو جیئی" نماینده چین در سازمان ملل از نخست وزیر ژاپن به علت بازدید از معبد جنجالی یاسوکنی که یاد کشته شدگان این کشور را در جریان جنگ جهانی دوم از جمله جنایتکاران جنگی گرامی می‌دارد، انتقاد کرد.

هفته گذشته نیز گزارشی در روزنامه ژاپنی" آساهی شیمبون" منتشر شد که نشان می‌داد مقامات نیروی هوایی چین، پیشنهادهایی برای ایجاد یک منطقه جدید شناسایی دفاع هوایی بر فراز دریای چین جنوبی، تهیه کرده‌اند.

آمریکا به چین هشدار داده است هر گونه اقدامی برای اعلام یک منطقه هوایی جدید دربرگیرنده جزایر مورد مناقشه، «به عنوان یک اقدام یکجانبه و تحریک‌آمیز (قلمداد می‌شود) که تنش‌ها را افزایش می‌دهد و تعهد چین را برای مدیریت دیپلماتیک مناقشات ارضی به شدت زیر سوال می‌برد».

"ماری هارف" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال اعلام کرد این گزارش‌ها در این مقطع هنوز تایید نشده است.

"هونگ لی" سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در واکنش به این مطالب، اعلام کرد نیروهای راست‌گرا در ژاپن بارها با هدف منحرف کردن توجه بین‌المللی از "توطئه" برای تغییر قانون اساسی صلح طلب ژاپن، چنین اتهاماتی را مطرح کرده‌اند.

پکن مدعی مالکیت تقریبا کل دریای چین جنوبی حتی مناطق دور از سواحل خود است.

در ماه نوامبر، چین به‌طور ناگهانی، از ایجاد یک منطقه شناسایی دفاع هوایی بر فراز دریای چین شرقی از جمله جزایر مورد مناقشه با ژاپن خبر داد که این اقدام، انتقادهای بین‌المللی را به همراه داشت.

کشتی‌ها و هواپیماهای دولتی چین به‌طور مرتب به منظور تاکید بر ادعاهای ارضی این کشور، به جزایر سنکاکو نزدیک شده‌اند به ویژه پس از آنکه ژاپن در ماه سپتامبر سال 2012 برخی از این جزایر را ملی اعلام کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار