گزارش،

راه‌اندازى 36 ايستگاه صهیونیستی استخدام جاسوس در مرز مصر و تبعات آن

راه‌اندازى 36 ايستگاه صهیونیستی استخدام جاسوس در مرز مصر، تبعاتی برای مصر بدنبال داشته است.

رسيدگى به پرونده شبكه ٩ نفر اسراييلى متهم به جاسوسى روز چهارشنبه در يك دادگاه جنايى مصر در شمال شبه جزيره سينا آغاز شد. يك گزارش اطلاعاتى مصر درباره اين شبكه همچنين اذعان مى دارد كه اسراييل با هدف به دست آوردن اطلاعات راجع به موقعيت نيروهاى مصرى در سينا، با راه‌اندازى ٣٦ ايستگاه به استخدام جاسوسان جوانى مى‌پردازد. در این گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به پشت پرده این اقدام می‌پردازیم.

به گزارش رسانه‌هاى مصرى، اين  محاكمه، كه به دنبال يكى از متهمان عضو شبكه به نام "دنى اوواديا" به پرونده "اوواديا" معروف شده است، به روز ٥ مارس سال جارى ميلادى موكول شد. اين تصميم در پى آن گرفته شد كه بنا به دلايل امنيتى مقامات قادر به انتقال متهمان به منطقه نبودند.  




هفت متهم اين پرونده به صورت غيابى محاكمه مى‌شوند. به ادعاى مقامات مصرى شش نفر از هفت نفر متهم اين پرونده شهروندان اسراييلى (دو نفر عرب اسراييلى و چهار مامور اطلاعاتى يهودى) هستند. از سه نفر مصرى عضو شبكه، دو نفر تحت بازداشت و يك نفر ديگر كشور را ترك كرده است. 

*** پایگاه‌های جاسوسی دست کم چهار سال است که راه اندازی شده‌اند
براساس خبر روزنامه مصرى الیوم السابع، اين شبكه پس از آن كشف شد كه در ماه مه سال ٢٠١٣ ميلادى دو مصرى به نام‌هاى "اودا تيلب" و "سلامه حامد" بازداشت شدند.  

روز چهارشنبه الیوم السابع، گزارشى از نهاد اطلاعاتى مصر درباره اين شبكه را منتشر كرد كه در دادگاه استفاده خواهد شد. علاوه بر اطلاعات راجع به پايگاه‌هاى مرزى استخدام جاسوس صهیونیستی، گزارش مى‌گويد چهار افسر عضو اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی "تيلب" را از طريق پدر همسرش "عبدالله سالم الرقيبه" استخدام نموده كه وى نيز از آن زمان به سرزمین‌های اشغالی گريخته است.   

اين گزارش اذعان مى‌دارد كه "تيلب" فعاليت جاسوسى خود را از اكتبر سال ٢٠٠٩ ميلادى آغاز كرده است. وى اطلاعاتى درباره امنيت و شرايط زندگى باديه نشينان منطقه رفح در شمال سينا و قاچاق و داد و ستد اسلحه در اين منطقه هم مرز با غزه را در اختيار دنى اوواديا، يك افسر اطلاعاتى اسراييل، گذاشته است. او همچنين به ارسال اطلاعاتى راجع به سايت ها و مكان هاى استقرار مقامات امنيتى ارتش مصر در رفح متهم گرديده است.   


مصر نگران نفوذ گروه‌هاى اسلامگراى افراطى (تكفيرى‌ها، سلفی‌ها و غيره) در شبه‌جزيره (صحراى) سينا است. گفته مى‌شود كه مصر و اسرائیل در جهت تلاش براى غلبه بر اين تهديدها داراى همكارى هاى متقابل اطلاعاتى هستند.  

تنها در هفته گذشته، گروه‌هاى شبه نظامى اسلامگرا اتومبيلى حاوى بمب را در مقابل مقر امنيتى مصر در قاهره منفجر كردند، يكى از مقامات بلند پايه وزارت داخله مصر را در روز روشن با شليك گلوله از پاى در آورده و يك بالگرد نظامى را بوسيله موشك زمين به هوا سرنگون كردند.  

به گزارش نيويورك تايمز، مقامات قاهره و واشنگتن بويژه نگران اين هستند كه افزایش سریع در میزان و تاثیر این حملات ممکن است ناشى از تاثير ستيزه جويان تازه باشد: مصرى‌هايى كه به تازگى از جهاد در كشورهاى خارجى بازگشته و به كارزار تروريستى عليه دولت مى‌پيوندند.    

مصر براى دهه‌ها ستيزه جويانى را به مناطق نبردى از قندهار تا قفقاز گسيل داشته و در اواخر دهه ١٩٩٠ ميلادى نيروهاى امنيتى آن به سركوب قيام اسلامى در داخل مصر پرداخته‌اند. اما اواخر تابستان گذشته هنگاميكه ارتش "محمد مرسى" رييس جمهور اين كشور را بركنار كرد و به سركوب خونين متحدان وى در اخوان المسلمين پرداخت، مصر تا حد زیادی از خشونت اسلامگرايان افراطى در كشورهاى اطراف مصون مانده است.     


حالا دولت با كارزار تروريستى تازه اى مواجهه است، كه از سويى خشم هوادارن مرسى و از سوى ديگر گروه‌هاى تكفيرى و سلفى‌هايى كه منطقه را به آشوب كشيده‌ند به آن دامن مى‌زنند.  


*** احتمال افزایش عملیات تروریستی در مصر
ممكن است در پى اعلام وزير دفاع مصر، ژنرال عبدالفتاح السيسى مبنى بر حضور در انتخابات رياست جمهورى، عمليات تروريستى در اين كشور افزايش يابد. 

السيسى كه به پشتيبانى ارتش و شمارى از راى دهندگان سكولار دلگرم است، به روزنامه كويتى السياسة گفته است كه تصميم خود را گرفته و بايد خواست مردم را از وى براى حضور در انتخابات رياست جمهورى اجابت كند.   
گزارش از مغانی

منابع:
http://www.nytimes.com/2014/02/06/world/middleeast/jihadist-return-is-said-to-drive-attacks-in-egypt.html?hpw&rref=world&_r=0

http://www.i24news.tv/en/news/international/middle-east/140206-israel-said-to-maintain-36-spy-recruiting-posts-in-egypt



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار