رمز گاوصندوق حاج ابراهیم

"میهمان داریم" خیلی عادی شروع می شود و زندگی حاج ابراهیم و فخری سادات را با بازی پرویز پرستویی و آهو خردمند به نمایش می گذارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ "منوچهر محمدی"، تهیه کننده ی نامدار سینمای ایران، اینبار برای ساخت فیلمی با درونمایه های مورد علاقه اش به سراغ "محمدمهدی عسگرپور" رفته است. کارگردان و تهیه کننده که خوب باشند، معمولا فیلم هم خوب از آب در می آید.

فیلمساز، مختصات نمایشی اثرش را به خوبی شکل داده است. حفظ نبض رویدادهای فیلم کار مشکلی ست که سازندگانش بخوبی از پس آن برآمده اند. تقریبا همه ی عوامل، مثل فیلمبردار (محمد آلادپوش) و آهنگساز (علیرضا کهن دیری) سر جای خود قرار دارند و کارشان را بخوبی انجام داده اند.

"میهمان داریم" خیلی عادی شروع می شود و زندگی حاج ابراهیم و فخری سادات را با بازی پرویز پرستویی و آهو خردمند به نمایش می گذارد. این زوج پیر، پسر جانبازی دارند بنام رضا، که بهروز شعیبی نقش او را بازی می کند. رضا را از آسایشگاه به خانه می آورند و با بدخلقی های او می سازند. پرستویی هرچقدر در نقش پیرمرد بد است، نقش پدر را فوق العاده ایفا می کند. در ادامه، فیلم هم آغاز می شود و هم پایان می پذیرد؛ یک شب، وقتی همه در خوابند، لوله ی گاز از جا کنده می شود و فضای خانه پر می شود از گاز سمی.

از اینجا به بعد، قصه ی سرراست و بی پیرایه ی مهمان داریم دیگر سرراست و بی پیرایه نیست و مخاطب را به فکر فرو می برد که آیا آنها مرده اند که حسین و عباس و زینب (سه فرزند دیگر حاج ابراهیم و فخری سادات) را می بینند؟ آیا آن سه هم مرده اند؟ یا همه زنده اند و بچه ها پدر و مادر و برادرشان را از مرگ نجات داده اند؟

بخش اعظم فیلم، توام با ادامه ی داستان و روابط درون خانواده، در این بازی ذهنی جذاب غوطه ور است. با وجود زیبایی صحنه ها و اکثر بازی ها و دیالوگها، متاسفانه این بازی: چه کسی مرده است و چه کسی زنده، تا به انتها ادامه پیدا می کند و اصطلاحا "گره گشایی" خیلی دیر صورت می گیرد؛ یعنی با نمای پایانی فیلم.

می گوییم "گره گشایی" چونکه ساختار فیلم خطی است و به قواعد سینمای کلاسیک نزدیک تر است. در اینگونه فیلمسازی، گره گشایی جایگاه خاصی دارد. در فیلم عسگرپور، گره گشایی بیشتر مناسب فیلم کوتاه است تا بلند. حال آنکه فیلم کوتاه مقتضیات خاص خود را دارد و فیلم بلند هم مقتضیات خود را.

در فیلم، یک گاوصندوق وجود دارد که شناسنامه ی حاجی و خانم در آن گاوصندوق است. آنها می خواهند آخر عمری به کربلا بروند و به شناسنامه ها احتیاج دارند. منتها حاجی رمز گاوصندوق را فراموش کرده است و رمز گاوصندوق، در اصل رمز فیلم است.

میهمان داریم فیلمی ست بابت نزدیک کردن خانواده؛ خانواده ای که دست روزگار و ستم اغیار اعضای آن را از هم دور ساخته است. و از پس آنهمه رنج، خداوند دوری یعقوب را به پایان می رساند و یوسف از یعقوب شفاعت می کند.

این هم نوعی کربلا رفتن است، اگر از دید حاج ابراهیم خسته نگاه شود.
 
سید حسن برهانی /


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار