مرکل استفاده از خدمات شرکت‌های اينترنتی آمريکا را در اروپا ممنوع اعلام کرد

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای جلوگیری از فعالیت‌های جاسوسی آمریکا، استفاده از خدمات شرکت‌های اینترنتی آمریکا را در اروپا ممنوع اعلام کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از اشپیگل، این در حالی است که گزارشی درباره تصمیم آلمان برای اتخاذ تدابیر دیگری به منظور مقابله با فعالیت‌های جاسوسی آمریکا منتشر شده است. 

مرکل که ماه اکتبر از شنود مکالمات تلفن همراه خود توسط آژانس امنیت ملی آمریکا به مدت بیش از یک دهه مطلع شد، گفت قصد دارد در دیدار روز چهارشنبه‌اش با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در پاریس،‌ از وی بخواهد از  استفاده از گزینه‌های دیگر  در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جای زیرساخت اینترنتی فعلی که به طور عمده تحت کنترل آمریکاست حمایت کند. 

وی در نشست خبری هفتگی خود گفت:  ما با فرانسه درباره سطح قابلیت خود برای حفاظت از اطلاعات گفتگو خواهیم کرد. فراتر از همه، ما درباره استفاده از  شرکت‌های اروپایی ارائه کننده خدمات اینترنتی که امنیت لازم را برای حفاظت از اطلاعات کاربران تامین می کنند گفتگو خواهیم کرد تا دیگر کاربران اروپایی مجبور نباشند برای ارسال رایانامه یا اطلاعات دیگر خود از شرکت‌های آمریکایی خدمات دریافت کنند.

وی گفت : گزینه موردنظر وی  ایجاد شبکه های مخابراتی و ارتباطی در داخل اروپاست.
 
روزنامه ایندیپندنت، چاپ انگلیس نیز به نقل از مقامات دولت فرانسه اعلام کرد این کشور قصد دارد از طرح مرکل حمایت کند. 

این در حالی است که اولاند در سفر هفته پیش خود به آمریکا باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور گفت در پی رسوایی جاسوسی - که شامل شنود مکالمات تلفنی میلیون ها شهروند فرانسوی و همچنین مقامات دولتی فرانسه توسط آژانس امنیت ملی آمریکا  بود- اعتماد متقابل آمریکا و فرانسه به حالت عادی بازگشته است. 

ادوارد اسنودن، مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا - که با افشاگری‌هایش درباره اسناد فوق محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا، از جاسوسی از مرکل و دیگر سران جهان در چارچوب برنامه های جهانی جاسوسی این آژانس پرده برداشت- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی دولتی ای آر دی آلمان گفت اروپا حتی با ایجاد شبکه گسترده ارتباطی و مخابراتی که مانع از ارسال اطلاعات الکترونیک به سرورها در خاک آمریکا می شود، از فعالیت های جاسوسی آمریکا در امان نخواهد بود. 

وی گفت: آژانس امنیت ملی آمریکا به هر جایی نفوذ می کند که اطلاعات در آن رد و بدل می‌شود. اگر آژانس می تواند به متن پیامک‌ها در شبکه‌های مخابراتی در چین دسترسی پیدا کند، پس احتمالاً قادر به دسترسی به پیام های فیس بوک در آلمان نیز هست.

مرکل در نشستی خبری از شرکت های اینترنتی فیس بوک و گوگل به علت فعالیت در کشورهای اروپایی که حفاظت از اطلاعات در آنجا در پایین ترین سطح قرار دارد» انتقاد کرد. به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، منظور مرکل کشور ایرلند بود که مقر اروپایی گوگل و فیس بوک در آنجا واقع است. 
وی گفت : « ما نمی توانیم با چنین وضعیتی در درازمدت کنار بیاییم و اجازه دهیم ادامه یابد.

صدراعظم آلمان در حالی این سخنان را بیان کرد که هفته نامه اشپیگل دیروز اعلام کرد آژانس اطلاعات داخلی این کشور موسوم به  دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی» قصد دارد تدابیر ضدجاسوسی گسترده ای علیه آمریکا و کشورهای دیگر از جمله انگلیس که متهم به همکاری با آمریکا در جاسوسی از آلمان شده است، اتخاذ کند. 

 دفتر مرکل باید با افزایش تدابیر ضدجاسوسی موافقت کند. این تدابیر همچنین شامل دریافت اطلاعات بیشتر درباره عوامل اطلاعاتی آمریکا است که به عنوان دیپلمات به آلمان اعزام می شوند و همچنین فناوری که در سفارت آمریکا و سفارتخانه های کشورهای دیگر در آلمان مورد استفاده قرار می گیرد. 

به نوشته مجله اشپیگل،  سرویس ضدجاسوسی ارتش آلمان  نیز ممکن است اقدامات برای مقابله با فعالیت‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس را افزایش دهد . این اقدام با فعالیت های ضدجاسوسی دیرینه آلمان که همواره متمرکز به کشورهایی چون چین ، کره شمالی و روسیه بود، متفاوت است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار