رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: کاشان با غنای آثار و دیدنی های بی نظیرش بر پیشانی تاریخ ایران می درخشد.

پروفسور «افتخار حسین عارف» در حاشیه مراسم گشایش نمایشگاه هفته فرهنگی کاشان در موسسه فرهنگی اکو (دوم تا هشتم اسفند) در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان،گفت: کاشان و باقی مانده آثار تاریخی این شهرستان در کنار شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اصفهان و یزد بر پیشانی تاریخ ایران می درخشد.

وی با اشاره به روی آوردن مردم غارنشین فلات ایران در پی دگرگونی های آب و هوا، تشکیل مزارع و چمنزارها به دشت نشینی و آغاز زندگی جدیدحدود پنج هزار سال پیش از میلاد افزود:آنها در تمدن نسبت به قوم های پیشین خود پیشرفت کردند و کهن ترین تمدن را مردم دشت نشین در سیلک کاشان با آثار خود به جاگذاشتند.

به گفته وی،زیارتگاه سلطان علی فرزند حضرت امام محمد باقر(ع) مربوط به سده ششم هجری از دیگر افتخارات این منطقه است.

رئیس موسسه فرهنگی اکو اظهارداشت: منطقه کاشان بزرگان و سخنوران شایسته ای در حوزه ادب و فرهنگ از جمله کلیم کاشانی، محتشم کاشانی، فیض کاشانی، کمال الملک، سهراب سپهری و سپیده کاشانی را به ارمغان داده که نام و آثار آنها همواره زنده است.

«افتخار حسین عارف» در ادامه گلاب، فرش و قالی بافی را از دیگر شاخصه های منحصر به فرد کاشان دانست و گفت:این مشخصات نام زیبای کاشان را جاودانه ساخته است.

وی، آگاهی بخشی به عموم مردم منطقه درباره میراث فرهنگی مشترک و تقویت و توسعه همکاری های همه جانبه را یکی از اهداف اساسی موسسه فرهنگی اکو عنوان کرد و گفت: این موسسه بازشناسایی کانون های فرهنگی و هنری در کشورهای عضو از جمله جوامع شهری تاریخی منطقه را در دستور کار دارد.

این مقام مسئول بین المللی آمادگی موسسه فرهنگی اکو درراستای همکاری با شهرداریهای شهرهای بزرگ و تاریخی منطقه از جمله لاهور، کابل، دوشنبه، شیراز، اصفهان، سمرقند ، بخارا و استانبول را تاکید کرد و گفت: موسسه می تواند برنامه های فرهنگی این شهرا را نه تنها در تهران بلکه در سطح منطقه اجرا کند که هفته فرهنگی کاشان می تواند مقدمه این جریان فرهنگی شود.

«افتخار حسین عارف» در پایان با دعوت از اعضای موسسه فرهنگی اکو برای بازدید از نمایشگاه هفته فرهنگی کاشان از دوم تا هشتم اسفند ماه این موسسه گفت: بایدیدکنندگان می تواند در بازدید از این نمایشگاه با آداب رسوم، فرهنگ، و سنن، سوغات و صنایع دستی و آثار و ابنیه تاریخی کاشان آشنا شوند و از مشاهده این زیبایی ها لذت ببرند./س


انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.