موفقیت بانوی کارآفرین مسلمان انگلیسی در تولید غذاهای حلال

در پی ناکامی در پیدا کردن غذاهای حلال در دانشگاه «وارویک» انگلیس، رویای شازیه سلیم، دختر مسلمان انگلیسی برای راه‌اندازی تجارت غذاهای آماده حلال برای دانشجویان مسلمان شکل گرفت، تجارتی که او اکنون 8 سال از زندگی خود را به آن اختصاص داده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  سلیم می‌گوید: بیشتر دوستان من در دانشگاه مسلمان نبودند و هنگامی که برای خرید هفتگی با هم به فروشگاه می‌رفتیم، سبدهای آن‌ها مملو از غذاهای آماده‌ اشتهابرانگیزی بود اما من فقط می‌توانستم چیزهایی مانند پیراشکی سبزیجات تهیه کنم.

این بانوی 29 سال مسلمان که در شهر «لوتن» انگلیس زندگی می‌کند، افزود: خیلی ناراحت‌کننده بود، فکر می‌کردم چرا هیچ‌کس اقدام به تولید غذاهای آماده حلال نمی‌کند؟ آن زمان بود که تصمیم گرفتم که خودم کاری در این رابطه انجام دهم. از آن پس 8 سال زحمت کشیدم و به تدریج قطعات پازل را کنار هم گذاشتم تا اینکه توانستم برند غذاهای آماده حلال «آی ایت فودز» (Ieat Foods) را راه‌اندازی کنم.

غذاهای آماده حلال «آی ایت فودز» شامل طیف گسترده‌ای از غذاهای سنتی انگلیس و ایتالیا مانند لازانیا و شفردز پای است که با رعایت اصول اسلامی تهیه می‌شوند.

البته داستان موفقیت سلیم، به آسانی رقم نخورد. وی پس از دانشگاه اولین شغل خود را که کارکردن برای «پیتر جونز»، امپراتور کارآفرینی انگلیس بود، آغاز کرد. در حالی که شغل وی فرصتی استثنایی برای بسیاری تلقی می‌شود، این بانوی جوان مسلمان که راضی به کار کارمندی که رویاهایش را محدود می‌کرد، نبود از شغل خود استعفا داد.

سلیم سپس اقدام به خرید 50 درصد یک اقامتگاه گردشگری در کامبوج کرد. او می‌گوید: عده‌ای فکر می‌کردند که من عقل خود را از دست داده‌ام اما من نیاز داشتم که یک کار متفاوت انجام دهم. پس از آن این اقامتگاه گردشگری را به یک اقامتگاه سبز و دوستدار محیط زیست تبدیل کردیم و سود زیادی بردیم، بعد سهم خود را فروختم و به انگلیس بازگشتم.

با پول حاصل از آن سرانجام توانستم تجارت غذای حلال «آی ایت فودز» را راه‌اندازی کنم. یک پژوهش بازاری انجام دادیم و متوجه شدیم که هزاران مسلمان نسل دومی در بریتانیا مانند خود من به دنبال غذاهای آماده حلال هستند.

مسلمانان نسل اولی به غذاهایی که دسترسی به آن امکان‌پذیر است بسنده می‌کنند اما ما مسلمانان جوانتر می‌خواهیم غذاهای متنوعی را تجربه کنیم و غذاهای معمولی که در انگلیس همه می‌خورند را با رعایت قوانین دینی خود داشته باشیم.

این جوان مسلمان اکنون یک کارخانه حلال در «یورکشایر» انگلیس را اداره می‌کند.

اولین موفقیت زمانی رخ داد که فروشگاه‌ زنجیره‌ای و معروف «سینزبری» انگلیس اقدام به فروش این محصولات در شعبه‌های لندن، بیرمنگام و لستر خود کرد.
«آی ایت فودز» در حال حاضر 5 کارمند دارد اما سلیم به دنبال توسعه تجارت حلال خود است.
وی می‌گوید: من بلند پروازی خودم را از پدر و مادر سریلانکایی‌الاصل خود دارم که هر دو در طول عمر خود برای ساختن یک زندگی خوب به سختی کار می‌کردند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار