"راسموسن" از روسیه خواست تنش ایجاد نکند

منابع خبری اعلام کردند "راسموسن" ،‌ دبیر کل ناتو در سخنانی از روسیه خواست تنش ایجاد نکند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازشبکه تلویزیونی المیادین ؛‌این شبکه در خبری فوری اعلام کرد، راسموسن دبیرکل ناتو از روسیه خواست تدابیری در ارتباط با بحران اوکراین اتخاذ نکند که موجب تشدید تنش یا منجر به سوء تفاهم شود. 

این درخواست به دنبال تمرین نظامی روسیه نزدیک مرز اوکراین و آماده باش جنگنده های روسی در مرزهای غربی روسیه مطرح شد.

به دنبال چندین ماه ناآرامی سیاسی در اوکراین، ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور سابق این کشور سرانجام روز یکشنبه این هفته از قدرت برکنار شد. آمریکا و کشورهای اروپایی به روسیه درباره هر گونه مداخله نظامی در اوکراین که قبلاً یکی از جماهیر شوروی بوده و اکنون نیز ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه به عضویت آن در اتحادیه اوراسیا علاقه دارد، هشدار داده اند

راسموسن در پایان نخستین روز از نشست وزرای دفاع ناتو به خبرنگاران گفت که وی از رزمایش شتاب زده روسیه برای محک زدن آمادگی نیروهای مسلح خود مطلع شده است. دبیر کل ناتو گفت: « من در موضعی نیستم که بخواهم درباره هدف یا دامنه این تمرین های نظامی، وارد جزئیات شوم. فقط می دانم که درباره این تمرین نظامی اطلاع رسانی شده است و من از آن اطلاع دارم. به گمانم، روس ها به تعهداتشان در زمینه  شفاف سازی عمل کرده اند، اما من همه روز در نشست (وزرای دفاع ناتو) حضور داشتم و جزئیات بیشتری درباره تمرین ها نمی‌دانم». 

مقامات روسیه نیز گفته اند مسکو در امور اوکراین مداخله نمی‌کند، اما غرب این کار را انجام داده است. 
در همین حال، مقامات آمریکا همچنین روز چهارشنبه اعلام کردند به رغم صدور فرمان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به پنتاگون برای خارج کردن همه نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان تا پایان امسال، نیروهای ناتو برای تصمیم گیری در این باره تا چند ماه دیگر فرصت دارند. ناتو تصمیم دارد بعد از پایان عملیات رزمی نیروهای بین المللی در خاک افغانستان، هشت تا دوازده هزار سرباز را برای مقاصد آموزشی در این کشور نگه دارد. 

آمریکا و ناتو هر دو هشدار داده اند که خودداری حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان از امضای توافقنامه امنیتی دو جانبه با آمریکا می تواند برنامه های آنها را به خطر انداخته و خروج کامل نیروهای بین المللی را از خاک افغانستان به همراه داشته باشد. 

بنا به اعلام کاخ سفید، اوباما نیز روز سه شنبه در گفتگوی تلفنی با حامد کرزای گفت وی به پنتاگون دستور داده است برای خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان برنامه ریزی کند. راسموسن نیز روز چهارشنبه هشدار داد که اگر کرزای توافقنامه امنیتی را امضاء نکند، « امکان استقرار (نیرو) برای ما وجود ندارد و باید تا پایان سال همه چیز را خارج کنیم».  راسموسن گفت ناتو ترجیح می دهد عملیات آموزشی خود در افغانستان را بعد از سال 2014 میلادی ادامه دهد، «اما برای برنامه ریزی، لازم است که برای هر گونه پیشامد نهایی برنامه داشته باشیم». دبیر کل ناتو گفت کرزای به احتمال زیاد توافقنامه را امضاء نخواهد کرد، اما جانشین او که در انتخابات ماه آوریل انتخاب می شود، ممکن است توافقنامه را امضاء کند. 

راسموسن اظهار داشت: « نتیجه گیری من این است که رئیس جمهور کرزای احتمالاً توافقنامه را امضاء نمی‌کند. به همین علت است که ما ناچار شدیم برای همه پیشامدها برنامه ریزی کنیم و در عین حال برای اعزام نیروهای آموزشی نیز برنامه ریزی کردیم، البته به شرط آنکه رئیس جمهور جدید افغانستان توافقنامه امنیتی را امضاء کند».
انتهای پیام / 
برچسب ها: راسموسن ، روسیه ، تنش ، ایجاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار