در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

امیدپور: شدت مصرف انرژی باید در برنامه ششم توسعه نصف شود/سامانی: هدفمندی یارانه‌ها باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی عملی شود

"تبعات به اجرا در نیامدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها" شب گذشته 10با حضور امیدپور و سامانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران "تبعات به اجرا در نیامدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها" شب گذشته 10 اسفند با حضور امیدپور و سامانی از اساتید دانشگاه در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
امیدپور در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه هدفمند کردن یارانه راه درمان اقتصاد کشور است یعنی چه گفت: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از پیشرفته‌ترین قوانین جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید.
 
وی با اشاره به این که در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هزاران ساعت کار کارشناسی توسط اقتصاددانان و کارشناسان زبده کشور صورت گرفته است افزود: نسخه‌ای که پیچیده شده است می‌تواند راهگشای مسائل آینده کشور باشد.
 
* هدفمندی یارانه‌ها شاه کلید تمامی مباحث اقتصادی کشور

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها شاه کلید تمامی مباحث اقتصادی کشور است اظهار داشت: برای این که برنامه‌های توسعه‌ای کشور و آینده اقتصاد کشور را به خوبی ترسیم سازیم باید به این قانون یارانه‌ها عمل کنیم.
 
امیدپور با اشاره به این که روش‌ها و راهکارهایی که در این قانون صورت گرفته بسیار مناسب است افزود: ممکن است روش‌ها و راهکارها در هر دولتی برای اجرایی کردن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها متفاوت باشد.
 
وی ادامه داد: مسئولین اجرایی کشور ساعت‌ها کار کارشناسی بر روی اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را صرف کرده‌اند.
 
این استاد دانشگاه با بیان این که روح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بسیار خوب است خاطر نشان ساخت: تمامی اسناد بالادستی کشور مشرف به هدفمند کردن یارانه‌ها است بنابراین باید این قانون به خوبی در کشور اجرایی شود.
 
امیدپور با اشاره به این که مردم باید در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها توجه بسیاری داشته باشند گفت: این قانون باید به شکل مناسبی اجرا شود.
 
* هدفمندی یارانه‌ها کشور را در مسیر مثبتی قرار خواهد داد

وی اضافه کرد: باید با استفاده از راهکارهای موجود از چالش‌های به وجود آمده خارج شویم و به شرایط مطلوب‌تری دست یابیم به گونه‌ای که باید گفت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کشور را در مسیر مثبتی قرار خواهد داد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به این که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سبب بهبود در شاخص‌های اقتصادی کشور می‌شود گفت: اگر بخواهیم اجرای این قانون را به تاخیر بیاندازیم از برنامه‌های توسعه کشور عقب می‌مانیم.
 
امیدپور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه از دیدگاه شما مناسب‌ترین زمان برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چه مقطعی است افزود: به طور کلی در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها عقب هستیم.
 
وی با اشاره به این که فاز اول هدفمند کردن یارانه‌ها به دلیل شرایط خاصی که به کشور تحمیل شده بود با مشکلات خاصی روبه رو شده بودیم افزود: متخصصین امر معتقد هستند که به اندازه کافی در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها عقب مانده‌ایم.
 
* باید شدت مصرف انرژی در برنامه ششم توسعه به نصف برسد

این استاد دانشگاه با اشاره به این که شدت مصرف انرژی باید در بازدهی به مقدار مشخصی برسد ادامه داد: نهایتا در برنامه ششم توسعه شدت مصرف انرژی باید به نصف برسد.
 
امیدپور با اشاره به این که اجرای این قانون ممکن است برای مردم سختی‌هایی داشته باشد افزود: اختلاف نظرهایی در خصوص اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آن‌ هم در بحث شیب سریع یا ملایم وجود دارد.
 
وی با اشاره به این که باید قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به شدت مورد پیگیری مسئولین امر قرار گیرد گفت: آمارهای شرکت پخش پالایش بسیار نگران کننده است به گونه‌ای که متاسفانه منابع را به صورت روزانه از دست می‌دهیم این در حالی است که منابع باید در جهت طرح‌های عمرانی برای ایجاد اشتغال صرف شود.
 
این استاد دانشگاه با بیان این که طرح‌های بزرگ عمرانی باید در کشور عملیاتی شوند خاطر نشان ساخت: باید راندمان نیروگاه‌ها را بالا ببریم زیرا اگر برق به شکل موجود استفاده شود هیچ یک از زیربناهای این صنعت اصلاح نخواهد شد.
 
امیدپور با اشاره به این که باید سریعتر اوضاع را سامان داد افزود: باید با استفاده از آیین‌نامه‌های اجرایی و تبصره‌های مربوطه در جهت اصلاح وضعیت و ارتقای فناوری‌های مربوطه در حوزه‌های انر‍ژی، آب، گاز و برق اقدام کنیم.
 
وی گفت: بهبود وضعیت زندگی مردم و ارتقای سطح کیفیت زندگی آن‌ها مستلزم اجرای کامل فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است.
 
این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه تفاوتی میان فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و فاز دوم وجود دارد اظهار داشت: فاز اول هدفمند کردن یارانه‌ها همزمان با تحریم‌ها و شرایط سختی که در کشور حاکم بود اجرا شد به گونه‌ای که باید فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در شرایط رونق اقتصادی کشور صورت گیرد.

* سال 93 شرایط کشور برای اجرای فاز دوم هدفمندی آماده خواهد بود

امیدپور افزود: شرایط کشور در سال 93 با پیگیری‌های به عمل آمده در بخش‌های مختلف دولت برای اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها آماده خواهد بود.
 
وی با اشاره به این که باید به سمت رونق اقتصادی و بهبود وضعیت زندگی مردم حرکت کنیم گفت: زمانی که شرایط رونق اقتصادی وجود داشته باشد باید منابع تزریق شود تا چرخ‌های صنعت، کشاورزی و بخش‌های مختلف اقتصاد به خوبی بچرخد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به این که پیرامون مباحث مرتبط با آب و برق به دولت پیشنهاداتی داده شده است افزود: در رابطه با گازوئیل و بنزین هم نیز ان شالله تغییر وضعیت با شیب ملایمی صورت خواهد گرفت.
 
امیدپور با بیان این که تغییر قیمت‌ها باید به صورت گام به گام اعمال شود گفت: باید در راستای بهبود وضعیت زندگی مردم تلاش‌های گسترده‌ای صورت گیرد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه باید به اقشار آسیب‌پذیر متوسط جامعه کمک کرد گفت: مردم باید بدانند که پژوهش‌های متعددی از سوی دولت و مجلس درباره اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها صورت گرفته است.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به این که متاسفانه ساختار اقتصاد کشور به دلیل مشکلاتی که در نظام بانکی و نظام مالیاتی دارند با مسائل متعددی روبه رو است گفت: باید در نظام‌های بانکی، مالی و گمرکی کشور اصلاح صورت گیرد.
 
امیدپور با اشاره به این که تک مولفه عمل کردن سبب بروز مشکلات عدیده‌ای در کشور می‌شود گفت: باید به اصلاح و کنترل اوضاع بپردازیم.
 
وی با بیان این که شرکت گاز و توانیر بر روی تعرفه‌های مختلف به صورت منطقه‌ای و براساس اقلیم‌های مختلف فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند خاطر نشان ساخت: باید قیمت‌ها اصلاح شود تا براساس نظام تعرفه‌ای کسانی که کم مصرف هستند هزینه‌های کمتری را تقبل کنند و کسانی که مصرف بالایی دارند باید بهای بیشتری را به صورت بین‌المللی بپردازند.
 
این استاد دانشگاه با بیان این که باید قیمت تمام شده و قیمت واقعی را به خوبی برای مردم تعریف کرد افزود: قیمت تمام شده بنزین برای دولت بسیار بیشتر از آن چیزی است که برای مردم ارائه می‌شود.
 
امیدپور با اشاره به این که مولفه‌های اقتصادی در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به خوبی کار نکردند ادامه داد: جنب و جوش کافی برای تنظیمات اقتصادی در فاز اول وجود نداشت.
 
وی با اشاره به این که باید اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه مورد توجه بیشتر قرار بگیرند اظهار داشت: دولت باید منابع لازم را برای توسعه در اختیار داشته باشد یعنی به جای این که دولت در تهران 10 کیلومتر مترو بسازد باید به 30 کیلومتر برسد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به این که کنترل مصرف ابزار قیمتی دارد گفت: مدت‌هاست که بر روی اصلاح الگوی مصرف و ترویج فرهنگ آن اقدام کرده‌ایم افزود: متاسفانه پرمصرف‌ها هم چنان به راه خود ادامه می‌دهند.
 
* واقعی کردن قیمت‌ها امری ضروری است


امیدپور با بیان این که واقعی کردن قیمت‌ها امری ضروری است اظهار داشت: شرکت‌های آب، برق و گاز ممکن است در دراز مدت دچار مشکل شوند اضافه کرد متاسفانه تمام تشکیلات این شرکت‌ها قدیمی است.
 
وی با بیان این که سرمایه‌های ملی کشور به صورت روزانه اتلاف می‌شود افزود: باید نگرانی‌های برای مردم ملموس شود.
 
این استاد دانشگاه با بیان این که باید بخش‌های مختلف جامعه حساسیت‌های موضوع را توضیح دهیم ادامه داد: باید کسانی که نیازمند هستند با خوداظهاری از سوی مردم یارانه دریافت کنند.
 
امیدپور با اشاره به این که باید وضعیت اشتغال مردم بهتر شود گفت: دولت قبلی و فعلی به صورت شبانه روزی درباره هدفمند کردن یارانه‌ها تلاش‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند تا شرایط مناسب‌تری به وجود آید.
 
*به نظام اطلاعات و آمار دقیقی احتیاج داریم

وی با اشاره به این که منابع موجود باید به دست کسانی برسد که تحت فشار هستند ادامه داد: در کشور به نظام اطلاعات و آمار دقیقی احتیاج داریم تا مسائل مختلف مورد پایش قرار گیرد.
 
این استاد دانشگاه با بیان این که ان شالله مرکز آمار ایران و سیستم‌های مختلف به تدریج بر روی شناسایی دهک‌ها خواهند پرداخت تا اطلاعات دقیقی ارائه شود افزود: باید منابع موجود را در سر جای خود استفاده کنیم.
 
امیدپور با اشاره به این که صنعت کشور گرسنه است گفت: باید به صنایع، منابع تزریق شود تا برای مردم اشتغال ایجاد شود.
 
وی با اشاره به این که باید در فناوری‌های جدید در حوزه کشاورزی استفاده کنیم افزود: نیروگاه‌هایمان با وضعیت موجود دیگر نمی‌توانند به خوبی کار کنند پس بنابراین باید به فکر ارتقای راندمان نیروگاه‌ها در کشور باشیم.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به این که تمام تاسیسات انتقال برق احتیاج به تجدید ساختار سازمان دارد گفت: هدف از هدفمند کردن یارانه‌ها فشار آوردن به مردم نیست.
 
امیدپور افزود: راه بهبود اساسی وضعیت زندگی مردم از طریق اسناد بالادستی است.

* عدم اجرای صحیح فاز دوم هدفمندی نابسامانی اقتصاد کشور  را در پی دارد

در ادامه سامانی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه آیا سال 93 زمان مناسبی برای اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها است گفت: بحث زمان برای اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها حیاتی و حساس است بنابراین باید دولت در زمان اجرای این قانون دقت بسیار زیادی را اعمال کند.
 
وی با اشاره به این که باید مقدمات و الزامات اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها به شکل مطلوبی فراهم شود افزود: اگر این الزامات و مقدمات فراهم نباشد ممکن است این قانون به شکل ناقص به اجرا درآید و سبب نابه سامانی در اقتصاد کشور شود.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به این که دولت باید به شناسایی جامعه هدف بپردازد اظهار داشت: یارانه‌ها باید به صورت هدفمند صورت گیرد به گونه‌ای که باید گفت دقت چاشنی این بحث است.
 
سامانی با اشاره به این که هر زمان دولت از آمادگی لازم برای شناسایی جامعه هدف برخوردار باشد می‌تواند فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها را آغاز کند ادامه داد: باید از میان دهک‌های موجود دهک‌هایی که آسیب پذیر هستند مورد شناسایی قرار بگیرد تا یارانه‌ها به آن‌ها تعلق گیرد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه فاز اول هدفمند کردن یارانه‌ها با فاز دوم چه تفاوتی دارد گفت: فاز دوم ادامه و تکمیل کننده فاز اول است به گونه‌ای که باید دولتمردان در اجرای فاز دوم دقت فراوانی کنند.
 
این استاد دانشگاه افزود: در فاز اول هدفمند کردن یارانه‌ها بخشی از درآمد دولت در جامعه هدف 77 میلیونی صرف شد.
 
* قانون هدفمندی یارانه‌ها در چارچوب اقتصاد مقاومتی اجرایی شود

سامانی با اشاره به این که هدفمند کردن یارانه‌ها را باید به سمت اقتصاد مقاومتی سوق دهیم ادامه داد: باید قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در چارچوب اقتصاد مقاومتی به اجرا درآوریم.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه مکانیزم و روش‌هایی را باید اتخاذ کرد که نگرانی‌های مردم در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انر‍ژی رفع شود ادامه داد: مردم خودشان هدایت کننده این حرکت عظیم ملی به حساب می‌آیند.
 
*افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی تدریجی اعمال شود

این استاد دانشگاه با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی از سوی دولت برای بررسی نحوه اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: افزایش حامل‌های انر‍ژی باید به صورت تدریجی و پلکانی صورت گیرد.
 
سامانی اضافه کرد: کسانی که مصرف بیشتری دارند باید بهای بیشتری را در قبال استفاده از برق، آب و گاز پرداخت کنند.
 
وی با بیان این که هدف نهایی رسیدن به قیمت مشخص براساس فوب خلیج فارس است افزود: درباره سوخت هم باید همین رویه را اعمال کرد به گونه‌ای که کسانی که مصرف بنزینشان بالا است و سبب آلایندگی بیشتر می‌شوند باید هزینه بیشتری را تقبل کنند.
 
*وضعیت زندگی مردم با اجرای فاز دوم بهبود می‌یابد

این استاد دانشگاه با اشاره به این که باید مباحث مرتبط به حمل و نقل عمومی مورد تغییر قرار گیرد خاطر نشان ساخت: باید به اقشار آسیب‌پذیر و متوسط جامعه کمک‌های اساسی صورت گیرد به گونه‌ای که باید اعتراف کرد که بهبود وضعیت زندگی مردم مستلزم اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها است.
 
سامانی اظهار داشت: مردم باید نتیجه کار را مرحله به مرحله مشاهده کنند تا وارد عرصه تعامل شوند.
 
وی یکی از محورهای هدفمند کردن یارانه‌ها را عدالت اجتماعی دانست و عنوان کرد: باید جامعه هدف مورد شناسایی قرار بگیرد تا در جهت رفاه جامعه حرکت کرد.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به این که باید در مصرف انرژی صرفه جویی صورت گیرد گفت: باید به متولیان امر کمک کرد تا آن‌ها در جهت افزایش بهره‌وری عمل کنند.
 
سامانی با اشاره به این که باید حرکت متقابلی از طرف تولید کنندگان در قبال مردم شاهد باشیم افزود: دولت هم باید مدیریت خوبی را اعمال کند تا هزینه‌ها کاهش بهره وری افزایش یابد و نهایتا به سمت واقعی شدن قیمت‌ها حرکت کنیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: یارانه ، اقتصاد ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار