فرانس پرس گزارش داد:

بحران داخلی در شورای همکاری خلیج فارس/ جنگ قدرت، اعراب را به کدام سو می‌کشاند؟

شورای همکاری خلیج فارس به علت سیاستهای برخی از مسئولان این شورا در قبال قطر، دچار بحران داخلی شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گزارش داد: عربستان سعودی ، بحرین ، امارات عربی روز چهارشنبه تصمیم گرفتند به دلیل سیاستهای قطر در منطقه، سفرای خود را ازاین کشور فرا خوانند . به غیر از این چهار کشور ، کویت و عمان نیز عضو  شورای همکاری  خلیج فارس هستند.

در این گزارش آمده است: در سال 1981 میلادی در زمان جنگ ایران و عراق،‌ شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس از این رخداد احساس خطر کردند و این شورا را تشکیل دادند . بر اساس آمار دبیرخانه شورای همکاری های خلیج فارس جمعیت این شش کشور مجموعا 47 میلیون نفر است که 23 میلیون نفر از آنان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند که تقریبا معادل 48 درصد از کل جمعیتشان را شامل می‌شود. 

براساس این گزارش، به جز بحرین کشورهای عرب خلیج فارس تاکنون شاهد اعتراضاتی در سطح کشورها نبوده اند. حکومت آل خلیفه در بحرین با مخالفت شیعیان که اکثریت را در این کشور تشکیل می دهند مواجه است . 

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: در بحبوحه تحولات سیاسی عربستان سعودی در سال 2011میلادی طرحی مبنی بر تشکیل اتحادیه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مطرح کرد که تا کنون جزئیات آن روشن نشده است. عمان با این پیشنهاد مخالفت کرد و تاکید کرد در آن صورت از عضویت در این شورا کناره‌گیری می‌کند.  در سطح سیاسی ، کویت تنها کشوری است که پارلمان منتخب مردم دارد و واجد شرایط و صلاحیت های قانونی و نظارتی است. درحالی که مجلس نمایندگان بحرین ، صلاحیت قانونی دارد اما در مقابل مجلس شورای انتصابی قرار دارد .  در کشور عمان مجلس شورای منتخب مردم برخی صلاحیتهای نظارتی و قانونی را دارد که با مجلس شورای دولتی انتصابی همکاری می کنند.   امارات عربی متحده نیز شورای ملی فدرال با نمایندگانی که انتخاب آنان به صورت محدود صورت گرفته است ، صلاحیت قانون گذاری ندارد . در عربستان سعودی هیچ شورا و پارلمانی وجود ندارد و در قطر مجلس شورا نقش مشورتی دارد .

بنا براین گزارش، در زمان جنگ خلیج فارس، این شش کشور برای تضمین امنیت خود در صورت بروز هرگونه درگیری مشابه ، با کشورهای غربی و به ویژه آمریکا توافق نامه های دفاعی امضا کردند . در همین راستا پنتاگون حدود 35 هزار نظامی آمریکایی در منطقه خلیج فارس مستقر کرد . 

این گزارش می‌افزاید: با وجود تلاشهای فراوان اقتصادی تاکنون کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نتوانستند واحد پول یکسانی برای این شش کشور تعیین کنند .همچنین اعضای این شورا برای تشکیل اتحادیه گمرکی میان خود نیز با شکست مواجه شدند . همچنین کشورهای عضو این شورا تدابیری اندیشیده اند که اجازه می دهد شهروندان هر یک از این شش کشور بدون ویزا  به کشورهای مختلف عضو سفر کنند و کالاهای گوناگون آزادانه میان این کشورها منتقل شوند .
کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس روزانه 17.5 میلیون بشکه نفت خام که معادل پنچ درصد تولید جهانی و 55 درصد تولید سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است تولید می کنند . درامدهای نفتی این کشورها حدود 740 ملیارد دلار در سال 2013 میلادی بوده است که در سال 2012 میلادی حدود 680 ملیارد دلار بود.

بر اساس آمار سازمان جهانی اقتصاد میانگین درآمد سرانه هر فرد در این کشورها سالانه حدود 33 هزار دلار است. 

"عبدالعزیز بن صقر" در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه درباره تنش شدید در روابط قطر با عربستان ، امارات متحده عربی و بحرین  و در پاسخ به این پرسش که آیا این اختلافات تشدید خواهد شد، گفت: امیدوارم این اختلافات تشدید نشود و این مسئله بسیار مهم است. شورای همکاری خلیج فارس و قطر به یکدیگر نیازمندند. 
قطر کشوری مهم در این شوراست. تصمیم این سه کشور در فراخوندن سفرای خود در قطر پس از سلسله اقدامی صورت گرفت. وزیر خارجه عربستان قبل از نشست سران شورای همکاری در ماه فوریه گذشته به کویت، عمان،امارات و بحرین سفر و درباره برخی از سیاست های قطر ابراز نارضایتی کرد و از این کشور خواست به این سیاست ها پایان دهد. همچنین نشست سه جانبه ای با میانجیگری امیر کویت برگزار شد. امیر قطر موافقت خود را با توافق این نشست اعلام کرد. همچنین هفته گذشته نشستی در کویت برگزار شد و آخرین مورد نشست شب گذشته بود.  به نظر می رسد این سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس از همه توان خود استفاده کردند تا قطر به درخواست این کشورها توجه جدی داشته باشد. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مقامات قطری در پی مهار این تنش هستند، افزود: به نظر می رسد این سه کشور برای مدت طولانی سفرای خود را از قطر فراخواندند و باید قطر اقدامی عملی داشته باشد تا این سه کشور برای بازگرداندن سفرای خود به این کشور متقاعد شوند ولی ممکن است قطر محاسبات اشتباه دیگری داشته باشد.
بن صقر در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است کویت برای حل این تنش بار دیگر پیشنهادی برای میانجیگری مطرح کند، بیان داشت: معمولا در این اختلافات یکی از کشورهای عضو شورای همکاری دست به این میانجیگری می زند. ریاست کنونی شورای همکاری در اختیار کویت قرار دارد. به نظر می رسد میانجیگیری های این کشور ادامه خواهد یافت. امیدوارم این اختلافات ادامه نداشته باشد چرا که تهدیدات منطقه ای و بین المللی فراتر از این اختلافات است و باید این شورا با این تهدیدات تعامل داشته باشد.

چند ماه مذاکره و گفتگو بین کشورهای حوزه خلیج فارس نتوانست اختلافات قطر را با عربستان، امارات و بحرین حل کند و روابط دو طرف در دوره گذشته پیوسته رو به وخامت بیشتر گذاشته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۲:۵۹ ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
به جهنم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۳۹ ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
ومکرو و مکرو الله و خداوند شرشان را به خودشان بر می گرداند.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۳:۳۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۲
برن به درک خائن ها ...
آخرین اخبار