شهرام مکری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مسئولان جشنواره فیلم فجر قانون شکنی کردند

کارگردان برنده جایزه فیلم "ونیز" گفت: مسئولان جشنواره فیلم فجر با نگاه سیاسی و انتقاد از امتیاز جایگاه خود قانون شکنی کردند.

"شهرام مکری"، کارگردان سینما، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، در مورد چگونگی ساخت "ماهی و گربه" گفت: ایده ساخت "ماهی و گربه" را چند سالی بود که در ذهن داشتم یعنی وقتی فیلم‌های کوتاهم مثل "آندوسی"، "محدوده دایره"، و "خام، پخته، سوخته" را ساختم از طریق پلان و زمان به دستاوردهایی رسیدم و تصمیم گرفتم همین تجربه را در سینمای بلند هم انجام بدهم و این شد که ایده‌ی "ماهی و گربه" به ذهنم رسید و حدود 2 سال پیش آن را نوشتم و پارسال در همین روزها بود که ساخت آن را به پایان رسید. "ماهی و گربه" در واقع نتیجه‌ی من به مفهوم زمان در پلان بود.  

"مکری" در مورد نحوه تولید "ماهی و گربه" گفت: ما حدود یک ماه در تهران تمرین کردیم و مراحل پیش تولید را پست سرگذاشتیم و یک ماه هم تمرین‌ها داخل خود لوکیشن فیلم در شمال ادامه داشت که در آنجا میزانسن، حرکت دوربین، و نوع بازی‌ها را کار کردیم و به عبارتی پس از 2 ماه تمرین طاقت فرسا توانستیم در عرض 2 ساعت فیلم را بسازیم البته ما 2 برداشت داشتیم و آن چیزی که در فیلم می‌بینید برداشت اصلی ما است.  

وی افزود: اگر توانسته باشم 60 تا 70 درصد به آن چیزی که خواسته‌ام بوده، رسیده باشم برایم راضی کننده است ولی قطعا برداشت اصلی ما دقیقا همان چیزی که ما می‌خواستیم نبود.  

"مکری" در پاسخ به این سوال که تا چه وقت قصد دارید فیلم‌های ساختار شکن بسازید، گفت: واقعیتش معلوم نیست. شاید در کارهای بعدی‌ام سراغ نوعی دیگر از فیلمسازی بروم اما با توجه به اینکه در سینمای ایران کمتر کسی به فرم و روایت متفاوت علاقه نشان می‌دهد سعی می‌کنم به همین نوع فیلمسازی ادامه دهم. اعتقاد دارم سینما به هر نوعی از فیلم نیاز دارد و مخاطبینی هستند که دوست دارند فیلم‌های متفاوت ببینند نمی‌دانم فیلم‌های من ساختارشکن است یا نه ولی طبیعتا علاقه دارم نحوه‌ی روایتم نسبت به جریان اصلی سینما متفاوت باشد. برای فیلم‌های تجربه گرا به سختی می‌شود تهیه کننده پیدا کرد و همین انرژی و زمان زیادی از من می‌گیرد و احتمال این وجود دارد در کارهای بعدی شکل دیگری از سینما را ارائه دهم البته کار بعدی من که پیش‌بینی آن را هم کرده‌ام بازهم به همین نوع سینما مربوط است و کمی شبیه "ماهی و گربه" خواهد بود و در حال حاضر روی فیلمنامه آن کار می‌کنم.  

"مکری" در ادامه به نوع و سبک کارش اشاره کرد و گفت: هر فیلمسازی از ابتدای شروع فعالیتش به یک نوع خاصی تربیت شده است و من هم سبک فرمالیستی را می‌پسندم یعنی اینکه در روایت فیلم‌هایم سعی می‌کنم زمان را در هم بشکنم من نمی‌دانم این کارم آوانگارد است یا نه ولی دوست دارم در فیلمم تصور اولیه را به بازی بگیرم و چالش ایجاد کنم این را از همان نگاه ساده‌ی اولیه یعنی پلان گرفته تا ژانر و موسیقی و بازی بازیگر و... شروع می‌کنم سعی می‌کنم نوعی دیگر از فیلم دیدن و ساختن را نشان دهم و دنبال یک جور آشنائی زدائی در مفاهیم فیلم هستند.  

کارگردان جوان سینمای ایران در ادامه درمورد نحوه‌ی برخورد با فیلمش در جشنواره فجر گفت: فیلم "ماهی و گربه" قبل از اینکه به جشنواره فجر فرستاده شود در فستیوال‌های بین‌المللی شرکت کرده بود و طبق آئین نامه نمی‌توانست در بخش مسابقه جشنواره حرکت کند تا اینجا من حرفی ندارم اما اگر این آئین نامه تصویب شده است اما در همین آئین‌نامه که قید شده در هیچ یک از بخش‌های مسابقه یک جایزه نمی‌تواند به 2 نفر تعلق بگیرد در حالی که چندین بخش فستیوال جایزه‌ها را به طور مشترک به 2 نفر داد پس اینجا مسئولین جشنواره فجر قانون شکنی کردند و به نظر من با نگاه سیاسی کاری و استفاده از امتیازات جایگاهشان سعی کردند آئین‌نامه را به راحتی زیرپا بگذارند همین نگاه‌های سیاسی و جانب دارانه سالهاست مانع رشد سینمای ایران شده است و نمی‌دانیم چه موقعی این وضع درست خواهد شد. متأسفانه مسئولان سینمایی مدت‌هاست که وارد بازی‌های مخربی شده‌ان و این به نفع هیچ‌کس نخواهد بود.  

وی درباره اکران فیلم "ماهی و گربه" اشاره کرد: قرارداد پخش فیلم را بسته‌ایم و هفته‌ آینده پس از جلسه شورای صنفی اکران زمان دقیق اکران عمومی فیلم مشخص خواهد شد.  

"شهرام مکری" در پاسخ به این سوال که آیا فیلم تجربی‌اش در اکران عمومی مورد توجه مخاطب سینما قرار می‌گیرد یا نه بیان کرد: من به این موضوع خوش بین هستم و امیدوارم مخاطبان پس از دیدن فیلم راضی باشند ولی اکنون نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که آیا قطعا مورد توجه تماشاچی واقع می‌شود یا نه ولی خودم را آماده کرده‌ام تا پس از نمایش فیلم به نقدها و انتقادات مخاطبان پاسخ دهم.  

"مکری" در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم کارشناسان سینما و مطبوعات و رسانه‌ها کمک کنند تا فیلم‌های تجربه گرا و غیرمتعارف هم که با زحمت زیادی ساخته می‌شوند جای خود را در بین علاقمندان سینما باز کند و شاهد تولید همه نوع فیلم باشیم.  


انتهای پیام/اق
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار