ایران متولی شناسایی، ثبت و ذخیره سازی میکروارگانیسم‌های خارج از کشور

برای چندمین بار نگهداری و صدور شماره دسترسی 5 سویه میکروبی شاخص که حاصل فعالیت علمی دانشمندان خارج از کشور است به بانک میکروارگانیسم‌ها یکی از چهار بانک زیستی فعال مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران سپرده شد.

سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: صدور شماره دسترسی از سوی مجموعه‌های کشت میکروبی معتبر، یکی از شروط اصلی انتشار میکروارگانیسم‌ها در مجلات معتبر علمی به شمار می‌آیدکه بانک میکرو ارگانیسم‌های این مرکز توانسته است با تلاش و همت محققان خود در جلب اعتماد دانشمندان سایر کشورها آنها را در سپردن سویه‌های میکروبی جدید دراین بانک متقاعد سازد.

فاضلی افزود: از این رو 5 سویه پروکاریوتی که امید آن می‌رد در آینده به عنوان سویه‌های شاخص معرفی شوند،‌ از سوی آنتونی ونتوزا دانشمند برجسته کشور اسپانیا جهت نگهداری و انجام مطالعات کنترل کیفی به این بانک ارسال گردیده است.

این سویه‌ها که با نامهای علمی Aquisalimonas، Halopenitus، Halorubrum، Fodinicurrata شناخته می‌شوند از کشور‌هایی چون اسپانیا، آفریقای جنوبی و برزیل جداسازی شده‌اند و از ارزش تاکسو نومیک برخوردار هستند.

وی خاطر نشان کرد: جلب اعتماد دانشمندان صاحب نام جهان در پذیرش مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به عنوان یک کلکسیون میکروبی استاندارد، همواره در دستور کار این مرکز بوده است که این استراتژی با برنامه ریزی صحیح و تلاش مدیریت و متخصصان آن در پیاده ‌روی استانداردهای شناسایی و نگهداری میکروارگانیسمها درحال تحقق است.

بدین ترتیب ورود سویه‌های جدید نام مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی را با برند IBRC در محافل علمی بین المللی پرآوازه خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار