بازخواني پيام‌هاي نوروزي مقام معظم رهبري/ نوروز 1381 و 1382

مبارزه با فساد و پرداختن به مسأله اشتغال از شاخصه‏‌هاى برجسته رفتار علوى است

مقام معظم رهبرى به مناسبت حلول سال 1381 هجرى شمسى‏ فرمودند: ان‏شاءاللَّه سالى را كه در پيش داريم، براى ملت ما سال اعتلاى مادّى و معنوى و پيشرفت در همه امور كشور و سال عزّت و افتخار باشد و جا دارد كه ما امسال را «سال عزّت و افتخار حسينى» بدانيم.


به گزارش حوزه سياسي باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از khamenei.ir ، متن پيام نوروزى مقام معظم رهبرى به مناسبت حلول سال 1381 هجرى شمسى‏ به شرح زير است:

بسم‏ اللَّه‏ الرّحمن‏ الرّحيم‏

يا مقلّب القلوب والأبصار. يا مدبّر اللّيل والنّهار. يا محوّل الحول والأحوال. حوّل حالنا الى احسن الحال.

امسال آغاز بهار و سال نو، با روزهاى عاشوراى حسينى و تجديد خاطره آن حماسه بزرگ تاريخى مقارن است. براى ملت عزيز ما كه ارادتمند و عاشق حسين‏بن‏على عليه‏السّلام است، اگرچه عيدِ به معناى جشن و شادى كودكانه وجود ندارد؛ اما بهجت معنوى‏اى كه ناشى از عزّت و افتخار است، وجود دارد؛ زيرا حسين‏بن‏على عليه‏السّلام مظهر عزّت راستين و نمودار كامل افتخار حقيقى است؛ هم در چشم ما مردمِ اسير در دستگاه مادّى عالم و هم براى رستگاران عالم ملكوت.

امسال، سال شمسى ما، هم در فروردين و هم در آخر سال در اسفند، با عاشوراى حسينى مقارن و مصادف است. بنابراين جا دارد كه ما امسال را «سال عزّت و افتخار حسينى» بدانيم. اميدواريم ملت عزيز ما با تمسّك به معنويتِ حسين‏‌بن‌‏على عليه‏السّلام و با آشنايى بيشتر با آن بزرگوار، عزّت و افتخار و سربلندى را براى خود كسب كند؛ همچنان كه بحمداللَّه به بركت آن حضرت و به بركت اسلام و قرآن، از عزّت و افتخار معنوى برخوردار بوده و هست.

سال 1380، مثل همه سالهاى ديگر، با شاديها و غمهاى خود سپرى شد و سالى نو و بهارى تازه پيش روى ماست و بهار، فصل رويش و بالندگى و نو شدن و طراوت و صفاست. از خداى متعال مى‏خواهيم كه ملت عزيز ما در هر جاى كشور كه هست، و در هر جاى جهان مردمى كه دل در گرو خواسته‏ها و اهداف اين ملت دارند، مشمول لطف الهى و برخوردار از صفا و طراوت و نويى و شادابى باشند. من به همه ملت عزيزمان در اين مناسبت درود مى‏فرستم و از خداوند متعال براى همه آنها سلامت و موفقيّت و پيشرفت در امور مادّى و معنوى مسألت مى‏كنم.

اگرچه در سال گذشته - كه به نام رفتار علوى مزيّن و موسوم شده بود - كارهاى فراوان و تلاشها و اقدامهاى مفيدى از طرف مسؤولان و مردم صورت گرفت؛ اما بخصوص دو حركت در جهت رفتار علوى از طرف مسؤولان كشور آغاز شد كه اميدواريم اين دو كار با همان جديّت و شور و شوق و انگيزه و اهتمام ادامه پيدا كند: يكى پرداختن به مسأله اشتغال بود كه يكى از مهمترين گره‏گشاييها در كار مردم است و گره‏گشايى، سيره علوى است؛ و ديگرى مبارزه با فساد بود كه يكى از شاخصه‏‌هاى برجسته رفتار علوى است. ان‏شاءاللَّه هر دو اقدام بايد در سال نو از طرف مسؤولان با همه جديّت و اهتمام دنبال شود.

براى مسأله اشتغال، تلاشهاى خوبى شد و برنامه‌‏ريزيهاى مفيدى صورت گرفت؛ ليكن اين آغازِ كار است؛ اين از آن كارهايى است كه به پيگيرى و تعقيب جدّى از طرف همه مسؤولان كشور احتياج دارد؛ اين يك نيازِ بسيار مهم براى مردم و كشور ماست.

مسأله مبارزه با فساد هم يك عنصر حقيقى و اساسى در اصلاح امور كشور است. مبارزه با فساد، وظيفه همه است؛ اما در درجه اوّل، وظيفه مسؤولان كشور است. مبارزه با فساد بايد با جديّت، دقّت، بى‏نظرىِ كامل و دور از تندروى و زياده‏روى باشد.

همه مسؤولان بايد وظايف خود را در قبال اين ملت بزرگ به بهترين وجهى شناسايى و دنبال كنند. مردم عزيز ما در طول سالهاى بعد از انقلاب نشان داده‏اند كه به اسلام و مبانى دينى و سربلندى كشور خود و پيشرفت همه‏جانبه اين كشور علاقه‏مند و بر آن عازمند. مسؤولان عزيز ما هرچه براى اين ملت بزرگ تلاش كنند، يقيناً بيش از وظيفه خود انجام نداده‏اند و اگر بتوانيم به قدر وظيفه خود كار كنيم، بايد خدا را شاكر باشيم.

اميدوارم ان‏شاءاللَّه سالى را كه در پيش داريم، براى ملت ما سال اعتلاى مادّى و معنوى و پيشرفت در همه امور كشور و سال عزّت و افتخار باشد و همچنان كه حسين‏‌بن‏‌على عليه‌‏السّلام مظهر عزّت بود و او بود كه فرمود: «هيهات منّا الذّلّة(1)»، اين ملت هم در عرصه‏هاى مختلف نشان دهد كه گرد ذلّت بر دامانش نخواهد نشست و در عزّتمندى و عزّتمدارى، پيرو آقا و سالار خود، حسين‏بن‏على عليه‏السّلام خواهد بود.

از خداوند متعال مى‏خواهيم كه توجّهات حضرت ولىّ عصر و دعاى آن بزرگوار را شامل حال همه شما مردم عزيز بفرمايد و روح مطهّر امام بزرگوار و شهداى سربلند انقلاب اسلامى را با اوليايشان محشور كند.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته‏

نهضت خدمت‌رسانى به مردم يك مبارزه‌ى بزرگ و سنگين است

به گزارش حوزه سياسي باشگاه خبرنگاران؛ متن پيام نوروزى مقام معظم رهبرى به مناسبت حلول سال 1382 هجرى شمسى‏ به شرح زير است:

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم

يا مقلّب‌القلوب والابصار، يا مدبّراللّيل والنّهار، يا محوّل‌الحول والاحوال، حوّل حالنا الى احسن الحال

فرا رسيدن سال نو را به همه‌ى هم‌ميهنان عزيزمان تبريك عرض مى‌كنم و بر سرور آزادگان و سيّد شهيدان حضرت حسين‌بن‌على عليه‌السّلام و نيز بر روح مطهّر امام راحل و ارواح طيّبه‌ى شهيدان بزرگوار درود و سلام مى‌فرستم.

دفتر عمر ما ورقى ديگر خورد و برگى بر كتاب قطور عمر تاريخ ملت ايران افزوده شد. سطور اين ورقها و نوشته‌هاى اين كتابها، سرنوشت‌ساز آينده‌ى افراد و ملتهاست. مردمِ بسيارى در سطور برگ هر سال زندگى، كلمات زرّين و ارزشمندى را ثبت كردند و در خوشبختى و آينده‌ى خود و آفاق روشنى كه در انتظار آن هستند، تأثير كم يا زيادى گذاشتند. بعضى از ما هم كوتاهيهايى كرديم و تأثير همه‌ى اين نيكيها و خوبيها، يا بديها و كوتاهيها به خود ما برمى‌گردد.

از خداوند متعال مسألت مى‌كنم كه در سال آينده كلمات نيك، يعنى كارهايى كه در جهت اهداف عاليه‌ى الهى و انسانى انجام مى‌دهيم و براى دنيا و آخرت ما و ملت ما سودمند است، بيشتر باشد و از كارها و جملاتى كه موجب كوتاهى، عقب‌ماندگى و پشيمانى است، كاسته شود.

در سالى كه گذشت دو مبارزه را به ملت ايران و مسؤولان توصيه كرديم: يكى مبارزه با بيكارى و ايجاد اشتغال بود و ديگرى مبارزه با فساد مالى و تلاش براى ريشه‌كن كردن گرداب مهيب آن‌كه همه‌ى فعاليتهاى نيك را مى‌بلعد و از بين مى‌برد. تأكيد به مسؤولان به اين معنا بود كه در ميان فعاليتهاى فراوانى كه دستگاههاى مختلف و مسؤولان كشور متعهّد آن هستند، اين بايد برجستگى خاصى پيدا كند و ضمن اين‌كه همه‌ى كارها بايد در جريان عادّى خود حركت كند، اين دو حركت و مبارزه حقيقتاً به شكل «مبارزه»اى پيش برود. البته محصول آنچه انجام گرفته است، تحسين‌برانگيز است؛ اگرچه قانع‌كننده و كافى نيست. علّت هم اين است كه كارهاى بزرگ - اگر درست بخواهد انجام گيرد - در زمانهاى متناسب خود انجام مى‌گيرد. نمى‌توان كارهاى بزرگ را به‌صورت برقى و ضربتى، با اتقان انجام داد.

قوه‌ى مجريّه در بخش اشتغال، فعاليتهاى مفيدى انجام داد. همچنين قوه‌ى مجريّه و قضاييّه با يكديگر در بخش مبارزه با فساد اقتصادى و مالى تلاشهاى خوبى انجام دادند. كار دولت در زمينه‌ى پيشگيرى و كار قوه‌ى قضاييّه در زمينه‌ى تعقيب قضايى بود؛ وليكن آنچه كه انجام گرفته، فقط شروع كار است. ما شروع را نيز قدر مى‌دانيم و آن را دست كم نمى‌گيريم؛ ليكن شروع زمانى ارزش دارد كه ادامه پيدا كند. البته مبارزه با فساد هميشه همراه با جنجال و هياهو نيست. ممكن است در مواردى جنجال شود و گاه ممكن است اين كار بى‌جنجال صورت گيرد. نبايد در اين زمينه منتظر غوغا و جنجال و تبليغات بود؛ بايد منتظر كار و عمل بود. قوه‌ى مقنّنه هم بايد به اين مبارزه بپيوندد. كار و عمل مسؤولان محترم در قواى مجريّه، قضاييّه و مقنّنه طورى باشد كه شيرينى آن در كام مردم عزيز ما بنشيند و آثار آن را حس كنند. بنابراين بايد امسال هم مبارزه براى اشتغال و ريشه‌كن كردن فساد مالى و اقتصادى در دستگاههاى دولتى ادامه پيدا كند.

نكته‌اى كه امسال اضافه مى‌كنم و به آن تأكيد مى‌ورزم، اين است كه همه‌ى مسؤولان در سه قوّه، بايد نهضتى را براى خدمت‌رسانى به مردم شروع كنند. ممكن است ما انواع و اقسام كارها و برنامه‌ها را در پيش‌رو داشته باشيم و اجرا كنيم؛ بايد در ميان آنها آنچه خدمت‌رسانىِ عميقتر و ماندگارتر و زودبازده‌تر محسوب مى‌شود، اولويّت پيدا كند. به ويژه اين كارها بايد بيشتر در خدمت قشرهاى مستضعف و محروم و محتاج جامعه صورت گيرد. اين اقدامات بايد مدبّرانه و با برنامه‌ريزى انجام شود و گزارش آن نيز به مردم ارائه گردد. مسؤولان بايد مردم را در قبال يك گزارش درست و متقن، مختار به قضاوت كنند تا مردم بتوانند كارآمدىِ نظام را به چشم ببينند و نسبت به آن قضاوت نمايند.

نهضت خدمت‌رسانى به مردم يك مبارزه‌ى بزرگ و سنگين است؛ زيرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضى گروههاى خاص تضاد پيدا مى‌كند و اين‌جاست كه بايد با مبارزه و همّت و عزم راسخ وارد ميدان شد.

خطاب من به همه‌ى مسؤولان سه قوّه، كارگزاران كشور و گروههاى سياسى است؛ اين امر را رقابت اصلى بدانيد. امروز در كشور، رقابت مشروع و مقبول از نظر مردم و ما، فقط رقابت براى خدمت كردن به مردم است. رقابتهاى سياسى كه اغلب بر سر موضوعات پوچ صورت مى‌گيرد، در موارد بسيارى به دعواها و جنجالهاى مضر منجر مى‌شود و رقابتى نيست كه ما آن را براى كشور و ملت بپذيريم و بپسنديم. همچنين در اسلام براى قبضه كردن قدرت، رقابتى وجود ندارد. اين را از آن جهت مى‌گويم كه عدّه‌اى تنها براى كسب قدرت سياسى تلاش مى‌كنند و به رقابت مشغولند. بنابراين رقابت صحيح، مشروع و مقبول، رقابت در خدمت‌رسانى به مردم است. همه بايد نهضت خدمت‌رسانى به مردم را جدّى بگيرند. مردم اين امر را مطالبه كنند و مسؤولان به برنامه‌ريزى آن بپردازند. مجريان برنامه‌ها را به اجرا درآورند و كارآمدى نظام را كه دشمن با بيشترين تلاش درصدد انكار آن است، عيناً و به‌طور ملموس به مردم ثابت كنند.

ما امسال سال نو را در حالى آغاز مى‌كنيم كه متأسّفانه يك جنگ خانمانسوز، ظالمانه و مبتنى بر قلدرى در جريان است. متأسّفانه امريكا و پشت سرِ او بعضى از كشورهاى ديگر از جمله انگليس، به تبع انگيزه‌هاى شيطانى، حركتى را آغاز كرده‌اند كه اگرچه شروعش با آنها بوده است؛ معلوم نيست كه ختم آن به دست و اختيار آنها باشد؛ مگر آن‌كه هرچه سريعتر خود را از معركه عقب بكشند و به اين فاجعه‌ى انسانى پايان دهند.

در پنجاه سال گذشته، اين اوّلين بارى نيست كه امريكا جنگى را آغاز يا ملتى را دچار دردسرِ بزرگِ خونريزى و جنگ مى‌كند. اوّلين بار نيست كه امريكاييها مى‌خواهند به زور كشورى را اشغال كنند. ما قبلاً قضاياى ديگرى را در شرق آسيا، آفريقا و امريكاى لاتين از دولت ايالت متّحده‌ى امريكا مشاهده كرده‌ايم و جالب است كه در همه‌ى اين موارد اگرچه در كوتاه‌مدّت پيروزيهايى نصيب امريكا شده است، در درازمدّت از دست ملتها تودهنى سختى خورده است. حكومتى كه امريكا در ويتنام - ويتنام جنوبى آن روز - از آن دفاع مى‌كرد اكنون كجاست؟ «پينوشه» را كه در شيلى بر روى كار آورد كجاست؟ گروههاى غيرقانونى كه با پول امريكا يا با پول نفت عُمّال امريكا در افغانستان و مناطق ديگر آمده بودند، در چه وضعى‌اند و كجا هستند؟ امريكا در همه‌ى اين موارد، به‌ويژه وقتى با فاجعه‌آفرينى در آفريقا حاضر شد، بالاخره ناچار گرديد با خزى و ذلّت و سرافكندگى آن كشورها را ترك كند. در هيچ‌يك از اين قضايا امريكا موفّق نبوده است؛ در اين قضيه هم همين‌طور خواهد شد.

جنگى كه امروز امريكا و انگليس به راه انداخته‌اند، در معارضه‌ى قطعى با افكار عمومى مردم جهان قرار دارد. همه‌ى صاحب‌نظران دنيا و افكار عمومى مردم جهان، اين جنگ و برپاكنندگان آن را محكوم كرده‌اند. جنگ‌افروزان كه ادّعا مى‌كنند براى آراى انسانها ارزش قائلند، بدون اعتنا به اين افكار عمومى كار خود را انجام مى‌دهند. هدف آنها اشغال عراق، سلطه بر منطقه‌ى خاورميانه، گنجينه‌ى گرانقيمت نفت عراق و منطقه و حمايت و حراست از موجوديت دولت نامشروع صهيونيستى است. در چنين شرايطى ما براى مردم عراق دعا مى‌كنيم. اين به معناى دفاع از ديكتاتور عراق و رژيم بعثى آن نيست. ما بهتر از هر كسى آنها را مى‌شناسيم و موشكها و مواد شيميايى آنها را با پوست و گوشت و جان و جوانان خود حس و لمس كرديم. جنگ‌افروزان امريكايى و انگليسى، خود «صدّام‌حسين» را به تجهيزات مرگبار مجهّز كردند و امروز يكى‌يكىِ اين تجهيزات را از او بازخواست مى‌كنند و خود را بى‌طرف و مدّعى به حساب مى‌آورند.

بنابراين دفاع ما از ملت عراق است. تنها ملت عراق حق تغيير سرنوشت و آينده‌ى خود را دارد و اين حق در اختيار هيچ دولت و سازمان ديگرى، حتى سازمان ملل نيست. ملت كهن و باستانى عراق كه داراى تمدّنى عميق و عريق و شخصيتها و انسانهايى برجسته است، بايد سرنوشت خود را معين كند. مردم عراق با دادن رأى و در نظر گرفتن مجموع آرا، مى‌توانند آينده‌ى عراق و حكومت آن را معيّن كنند.

ما اين جنگ را محكوم مى‌كنيم و دلسوزى و جانبدارى خود را از مردم عراق اعلام مى‌نماييم و اعتقاد داريم كه اين جنگ بايد هرچه سريعتر متوقّف شود. اگر مهاجمين اين جنگ را متوقّف نكنند، بلاشك به زيان آنها تمام خواهد شد و ضربه‌ى آن به خود آنها برمى‌گردد.

به ملت عزيز خودمان عرض مى‌كنم: اين امريكاست! اين چهره‌ى بى‌نقاب امريكاست! آن‌جايى كه لازم بداند و منافع ملى‌اش را، ولو به‌صورت نامشروع و غيرقانونى تعريف كند، به خود اجازه مى‌دهد كه به يك ملت و كشور حمله كند. به تازگى به ما اطّلاع دادند كه در شهر بصره آتشبازى زيادى مرتكب شده‌اند. در بغداد هم فجايع فراوانى به‌راه انداختند. اين چهره‌ى بى‌نقاب استكبار جهانى است. معناى واژه‌ى «استكبار» كه انقلاب اسلامى آن را در شمار واژگان سياسى دنيا وارد كرد، اين است؛ يعنى دولتى با تكيه به سلاح و زور، به منافع ملى ديگران تجاوز كند و اسم آن را مطالبه‌ى منافع ملى يا دفاع از حقوق مردم و يا از اين‌گونه شعارهاى دروغين و خدعه‌آميز بگذارد. ملت ايران بايستى همان‌طور كه تا كنون آگاه بوده، آگاهتر باشد؛ امريكا، انگليس و استكبار را درست بشناسد و خود را براى مقابله‌هاى احتمالى - نه فقط در زمينه‌ى نظامى - در زمينه‌هاى فرهنگى، سياسى و اقتصادى آماده كند.

پيام من به جوانان كشورمان كه بيش از هفتاد درصد از ملت ما و سنين پانزده تا سى و پنج سال را تشكيل مى‌دهند اين است كه همّت كنيد و عزم و اراده‌ى خود را تقويت نماييد. در ميدانهاى گوناگون، شجاعانه خود را مهيّا كنيد و آماده باشيد. ممكن است ما هرگز جنگ نظامى نداشته باشيم؛ اما يقيناً جنگ سياسى، اقتصادى و به‌ويژه فرهنگى خواهيم داشت. در اين‌جا من مجدّداً به مسؤولين توصيه مى‌كنم كه حسابها را طورى تنظيم و برنامه‌ها را طورى تدبير كنند كه جوانان كشور ما مزه‌ى شيرين مبارزه با فساد و تلاش براى خدمت‌رسانى را بچشند و احساس كنند .دعا مى‌كنم كه خداى متعال به مسؤولين اين توفيق را بدهد و به ملت عزيز ما سرافرازى، كاميابى، سعادت و عزت عطا فرمايد و توجّهات حضرت ولىّ‌عصر ارواحنافداه و دعاى مستجاب آن حضرت را شامل حال ملت عزيز ما قرار دهد.

والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته

انتهاي پيام/
برچسب ها: رهبری ، پیام ، نوروزی ، مبارزه ، فساد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار