سه سال آینده به بهره برداری می رسد؛

احداث هشت "پالايشگاه" با مشارکت بخش خصوصي در "عسلويه"

هشت پالايشگاه کوچک و متوسط ميعانات گازي با مشارکت بخش خصوصي در عسلويه استان بوشهر ساخته مي شود .

به گزارش  خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،‌مدير توسعه اقتصادي و جذب سرمايه گذاري در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس گفت: با ساخت اين پالايشگاه ها که با دانش کاملا داخلي در عسلويه برنامه ريزي شد، روزانه حدود 500 هزار بشکه ميعانات گازي به محصولات با ارزش اقتصادي بالا تبديل مي شود .
 
فريدوني افزود: تاکنون پنج سرمايه گذار مجوزهاي لازم را از سوي مديريت برنامه ريزي تلفيقي وزارت نفت دريافت کرده اند و سه متقاضي ديگر نيز در حال گرفتن مجوز هستند .

وي ظرفيت اين پالايشگاه ها را بين 10 تا 150 هزار بشکه در روز اعلام و اضافه کرد : با ساخت و بهره برداري از اين پالايشگاه ها، محصولات فرعي از جمله، گازوييل، بنزين، نفتا و قير توليد مي شود .

مدير توسعه اقتصادي و جذب سرمايه گذاري منطقه انرژي پارس هدف از ساخت پالايشگاه هاي کوچک را تبديل ميعانات گازي به فرآورده هاي نفتي مورد نياز  عنوان کرد و افزود : با ساخت اين پالايشگاه ها علاوه بر تامين خوراک مورد نياز از ميدان گازي پارس جنوبي، امکان مصرف داخل و صادرات فرآورده هاي توليدي از جمله، بنزين، گازوييل، نفتا و نفت فراهم مي شود که اين مهم ارزش اقتصادي زيادي براي کشور به همراه دارد.

فريدوني افزود: براساس پيش بيني ها تا سه سال آينده اين هشت پالايشگاه در عسلويه به بهره برداري مي رسد .

وي اضافه کرد: مطالعات اقتصادي و سوددهي اجراي اين طرح ها بررسي شده و پس از گذشت سه تا پنج سال اصل سرمايه ساخت اين پالايشگاه ها بازگشت داده مي شود همچنين سود اجراي اين طرح  بيشتر از 35 درصد است .

فريدوني با بيان اين که سرمايه مورد نياز براي ساخت اين پالايشگاه ها را بخش خصوصي تامين مي کند ، افزود: براي ساخت پالايشگاه 10 هزار بشکه اي به حدود 105 ميليارد تومان و براي ساخت پالايشگاه 150 هزار بشکه اي به حدود هزار و 500  ميليارد تومان سرمايه نياز است و سرمايه گذاران براي دريافت تسهيلات صندوق توسعه ملي به بانک توسعه معرفي مي شوند و با توجه به قوانين مي توانند از تسهيلات اين صندوق استفاده کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار