جعفری: ورزش روستایی باید بیشتر مورد توجه واقع شود

رئیس فدراسیون روستایی و عشایری گفت: با توجه به اینکه بسياري از قهرمانانه صاحب‌نام به نوعی به حوزه روستایی نزديک هستند، این حوزه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

غلامرضا جعفری در گفتگو با خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: با در نظر گرفتن طیف گسترده و نیازمندی‌هایی که در بخش ورزش روستایی وجود دارد، ملزم  هستیم خدمات را با توجه به قداست و کرامت روستائیان به آنها ارائه دهیم و این موضوع به عزم ملی که به آن اعتقاد داریم می‌افزاید.  
 
همین امر سبب می‌شود در تقسیم کار ملی بتوانیم با جلب مشارکت روسائیان در فعالیت‌‌های ورزشی، توانمند‌سازی در عرصه اقتصد و فرآیندهای اجتماعی و فرهنگی کارکردهایتان را به صورت ملموس‌تری مشاهده نماییم.  
 
وی در خصوص عملکرد فدراسیون روستایی و عشایری در سال 1392 بیان کرد: مهم ترین بحث مدیریت منابع است و مهم‌ترین راهبردهایی که مورد توجه قرار دادیم ارائه خدمات مثمر ثمر و مطلوب با در نظر گرفتن التزام عملی در بهره وری از منابعی که در اخیتار داشتیم، بود. 

از آن‌جایی که در بحث بودجه با محدودیت‌هایی مواجه بودیم و شامل همه فدراسیون‌ها بود، حمایت چندانی از جانب اسپانسرها صورت نگرفت و با وضعیی که از لحاظ مالی داشتیم فقط توانستیم بخشی از تقویم ورزشی سال 92 را عملیاتی کنیم به همین دلیل از عملکردمان در این سال رضایت کامل نداریم. 

وی در ادامه افزود: در سال جاری رویکرد فدراسیون‌ها، رویکردی فرهنگی، در مقوله برگزاری جشنواره‌ها و ورزش‌های بومی و محلی بود و با توجه به نقش موثر زنان در ارکان اصلی زندگی اجتماعی بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایمان را به حوزهخ بانوان اختصاص دادیم که برگزاری نخستین جشنواره ویژه دختران 9-12 سال که در قالب شش منطقه برنامه ریزی شده بود و هم‌چنین برگزاری لیگ هفت‌سنگ بانوان، بخشی از فعالیت‌های حوزه بانوان بود.
 
جعفري ادامه داد: در این سال توانستیم به ترتیب نیروی انسانی، داوری، مربیگری و تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز توجه ویژه‌ای داشته‌ باشیم و این نکته از باب ماهیت و اصالتی که حوزه ورزشی روستایی برخوردار می‌باشد، ضروری است.  
در مناطق روستایی توسعه ورزش را در حد مطلوب‌تر و ملموس‌تری اجرا نمودیم. 

رئیس فدراسیون روستایی و عشایری در مورد عملی شدن برنامه‌هایشان در سال 92 تصریح کرد: در اکثر استانها با برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های استانی توانستیم به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم و حداقل 50 درصد از برنامه‌هایمان را عملی کردیم در حالی که اگر می‌خواستیم تمام برنامه‌هایمان را عملی کنیم به منابع مالی وسیعی نیاز بود و با توجه به محدودیت‌هایی که در بحث بودجه وجود داشت، این امر میسر نشد.  
 
جعفری درباره مشکل بودجه فدراسیون گفت: در سال جاری محدودیت‌های مالی وجود داشت و با توجه به اینکه دولت با محقق شدن درآمدها می‌تواند منابعی را به حوزه‌ها و سازمان‌ها اختصاص بدهد و با حمایت ویژه‌ای که دولت در سایر حوزه‌ها از جمله در بخش کشاورزی، راهسازی و آموزش و پرورش از روستائیان به عمل آورده است، انتظار ویژه‌ای داریم که دولت ورزش روستایی را با توجه به کارکردهای مهمی که دارد، در اولویت قرار بدهد و برخی از کارکردهای مهم این بخش کاهش هزینه‌های درمان، تامین و تضمین امنیت در مناطق مرزی و تثبیت روستاها و توانمندسازی جامعه مولد کشورمان در رونق اقتصادی می‌باشند و همین امر سبب می‌شود تا انتظار داشته باشیم ورزش روستایی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

جعفری در خصوص رخدادهای مهم سال جاری بیان کرد: برگزاری جشنواره بین‌المللی در مریوان، تبادل تفاهم نامه با فدراسیون ورزش‌های سنتی ترکیه و برگزاری رشته‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی درقالب لیگ که یک راهکاری برای احیا و ترویج سنت است، از جمله اتفاقات مهم می‌باشند. 

وی در مورد نقاط ضعف و قوت فدراسیون اظهار داشت: فدراسیون روستایی، یک فدراسیون نوپا تلقی می‌شود، دارای نقاط ضعفی از جمله پراکندگی روستاها، عدم توازن متوازن ومقارن جمعیت و محرومیت در مناطق روستایی می‌باشد و همین عوامل سبب می‌شود تا نتوانیم خدمات را به صورت مطلوب‌تری ارائه نماییم. 

ساختار مدرن به صورت دولتی و غیر دولتی از جمله مقولات قوت به شمار می‌آید و می‌تواند به این موضوع در قالب فرصت نیز توجه نمود.
 
رئیس فدراسیون روستایی در خصوص بهترین هیئت استانی فعالان اذعان داشت.  
ارزیابی در این فدراسیون با در نظر گرفتن امکانات توانایی‌ها و پتانسیل‌ها صورت می‌گیرد و به نظر ما همه استانها با توجه به امکانات موجود فعالیت‌ قابل قبولی داشتند.  
 
مازندران(کشتی‌های سنتی)، اردبیل، ایلام، کرمان و . . . از جمله استان‌های فعال بودند.  
وی در مورد پاداش قهرمانان بیان کرد: در خصوص این بخش و تقدیر از قهرمانان درقالب آیین نامه عمل می‌کنیم و به بحث تقارب می‌پردازیم نه تقابل" جوایزی را که به ورزشکاران اهدا می‌کنیم به صورت غیر نقدی (وسایل ورزشی، صنایع دستی همان شهر و . . .) می‌باشند. 

جعفری در مورد برنامه‌های در نظر گرفته شده جهت استقبال بیشتر مردم از ورزش‌های سنتی گفت: در خصوص محدودیتی که در تامین تسهیلات رفاهی برای جامعه ورزش روستایی و هم‌چنین تماشاچیان وجود دارد، حداقل جاذبه‌ای که برای این موضوع مطرح است، جاذبه گردشگری می‌باشد و مردم علاقمند به این حوزه همیشه در صحنه حضور دارند.
 
با توجه به ماهیت بازی‌های سنتی، تدوین کارکردهای عملی سعی داریم بتوانیم با همکاری وزارت آموزش و پرورش در مقوله برنامه ریزی جامعی بازی‌های سنتی، تدوین کارکردهای عملی سعی داریم بتوانیم با همکاری وزارت آموزش و پرورش در مقوله برنامه‌ریزی جامعی بازی‌های بومی و محلی را در برنامه ورزش مدارس قرار بدهیم.  
 
وی ادامه داد: با عنایتی که مجلس شورای اسلامی و دولت به حمایت از ورزش‌های روستایی داشتند، سرفصل‌هایی لحاظ شده است که با تخصیص منابع در سال آتی بتوانیم خدمات مطلوب‌تری را به جامعه مخاطب ارائه کنیم. 

جعفری در پایان در خصوص برنامه‌های ایام نوروز خاطر نشان کرد: تصمیم داریم مسابقات نوروزی را درسطح گسترده‌ای مدیریت و اجرا کنیم، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های کشتی «باچوفه» که با حضور ورزشکاران خراسان رضوی و خراسان شمالی در روستاهای شهرستان‌های قوچان، چناران، فیروزه، نیشابور و شیروان صورت خواهد پذیرفت و گردهمایی بزرگ چوخه‌کاران با میزبانی شهرستان‌ اسفراین صورت می‌پذیرد. 

مسابقات و جشنواره ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی، محلی در رشته‌های سوارکاری، شتر سواری طناب‌کشی، و بازی‌های بومی،محلی که در مراکز روستاهای کشور برگزار خواهد شد و همچنین در اوایل سال برنامه کشتی گرش«کشتی با شال» را نیز در نظر گرفته‌ایم واگر منابع مالی دردسترس برایمان محدودیتی ایجاد نکند به تمام این برنامه‌ها جامه عمل می‌پوشانیم.  
 
انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.