دانشنامه اقتصادی 179/

دريافت كد سهامداري، کليد ورود به "بورس"

هر فردي براي سرمايه‌گذاري در بورس و خريد و فروش اوراق بهادار، بايد كد سهامداري داشته باشد. در واقع، كد سهامداري، همانند حساب بانكـي و اوليـن گام براي ورود به بازار بورس است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، كد سهامداري، شناسه‌اي 8 کاراکتري است که از سه حرف اول نام خانوادگي و يک عدد تصادفي 5 رقمي تشکيل شده است. مثلا اگر نام خانوادگي فردي رضايي باشد، کد سهامداري وي ممکن است، "رضا12234" باشد. کد سهامداري منحصر به فرد است و هر سرمايه گذار تنها يک کد معاملاتي دارد. براي دريافت كد سهامداري، كافيست به يكي از شركت‌هاي كارگزاري بورس مراجعه و مدارك شناسايي خود شامل کپي شناسنامه و کارت ملي را به كارگزار ارائه دهيد. ظرف مدت دو روز، كد سهامداري براي شما صادر و تحويل شما مي‌شود. صدور كد سهامداري كاملا رايگان است و لازم نيست از اين بابت، هزينه‌اي به كارگزار بپردازيـد.

با دريافت كد سهامداري، عملا قدم به دنياي بورس گذاشته‌ايد و مي‌توانيد در اين بازار سرمايه‌گذاري كنيد. توجه داشته باشيد كه همه شيوه‌هاي سرمايه‌گذاري در بورس اعم از خريد و فروش اوراق مشاركت، اوراق اجاره، سهام، سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و... نيازمند داشتن كد سهامداري است.


سرمايه‌گذاري در بورس فقط مختص افراد ريسك‌پذير و يا متخصص نيست و افراد ريسك‌گريز و يا افرادي كه تخصص كافـي در مسائل مرتبط با سرمايه‌گذاري ندارند هم مي‌توانند ازطريق خريد اوراق مشاركت، اوراق اجاره، سرمايه‌گذاري ازطريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري، استفاده از خدمات شركت‌هاي مشاور سرمايه‌گذاري، استفاده از خدمات سبدگرداني و... در بورس سرمايـه‌گذاري كننـد.

خريد و فروش سهام و ساير انواع اوراق بهادار در بورس فقط ازطريق كارگزاران رسمي بورس انجام مي‌شود، بنابراين برخلاف تصور عمومي، براي سرمايه‌گذاري در بورس هيچ نيازي به مراجعه به تالار بورس نيست و كارگزاران بورس اين وظيفه را برعهده دارنـد.

كارگزاران افراد آگاه، خبـره و مورد اعتمـاد هستند كه پس از كسب مجوزهاي لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار، اقدام به خريد و فروش سهام و ساير انواع اوراق بهادار مي‌كنند و البته، در ازاي ارائه‌اي خدمات، مبلغ بسيار اندكي كارمزد دريافت مي‌كنند. سازمان بورس به طور مستمر و دقيق بر نحوه فعاليت كارگزاران بورس نظارت دارد و همين امر سبب مي‌شود تا سرمايه‌گذاراناطمينان لازم در اين‌خصوص را داشته باشند.

بنابراين، سرمايه‌گذاري در بورس، فقط از طريق كارگزاران رسمي بورس كه در اغلب شهرهاي كشور مستقر هستند، انجام مي‌شود. براي مشاهده اطلاعات كارگزاران بورس، به پايگاه اينترنتي سازمان بورس و اوراق بهادار به نشانـي www.seo.ir مراجعه كنيد.

انتهای پیام/
برچسب ها: سهام ، بورس ، صندوق ، کد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۷:۲۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷
دریافت کد بورسی فراموش شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۵
سلام..ممکنه بنده رو راهنمایی کنید..چطوری میشه کد بورسی رو استعلام کرد..من چندسال پیش کد گرفتم ولی الان یادم نیست..ممنون
آخرین اخبار