عضو مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تولید داروی گیاهی ضد قارچ برای نخستین بار در جهان خبر داد.


حسن رخشنده  در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،با اشاره به این که اجرای طرح‌ های تولید محور و افزایش ارتباط با صنعت یکی از اهداف اصلی این مرکز به شمار می‌رود افزود : تا کنون تحقیقاتی گسترده‌ در خصوص گیاه سیاه دانه در سطح دنیا صورت گرفته اما به مرحله تولید نرسیده و داروی فیتو واژکس یا شیاف گیاهی ضد قارچ نخستین داروی گیاهی است که ازسیاه دانه تولید شده است .

به گفته وی شیاف گیاهی سیاه دانه با نام تجاری فیتو واژکس با شماره 75529 در سال91 ثبت اختراع شد و پس از مراحل دریافت پروانه ساخت از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی وارد مرحله تولید شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اردیبهشت ماه امسال در اختیار داروخانه‌های سطح کشور قرار خواهد گرفت.

عضو مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق این طرح تصریح کرد :‌ داروی فیتو واژکس با ریشه گیاه سیاه‌ دانه و به صورت شیاف تهیه می شود و این دارو برای درمان عفونت ‌های قارچی دستگاه تناسلی زنان اثر بخش است .

محقق این طرح یادآوری کرد : تولید فیتو واژکس تا بیست سال آینده در انحصار جمهوری اسلامی ایران است و علاوه بر تامین نیاز داخلی برای صادرات آن نیز برنامه ریزی شده است ./ب

برچسب ها: گیاه ، دارویی ، قارچ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.