شریعتمداری در جمع خبرنگاران:

هیچ خط فقری برای دریافت یارانه تعیین نکرده‌ایم

معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: قیمت نهایی بنزین پس از ثبت‌نام افراد در خوداظهاری در اواخر فروردین ماه اعلام شد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در حاشیه نخستین همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور در سال جدید در جمع خبرنگاران پیرامون موضوع ثبات جدی و کنترل بازار با وجود هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها یک کار مستمر و ادامه‌دار بوده و کار دفعی نیست، همچنین این سیاست کاری نیست که دولت در آن وارد و سپس خارج شود.
 
وی ادامه داد: موضوع این است که قیمت حامل‌ های انرژی به قیمت‌های فوب خلیج‌فارس نزدیک شود.
 
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه هم اکنون فعالیت دولت طبق قانون اولیه یارانه‌ها ثبت‌نام مجدد از متقاضیان نیازمند یارانه است، افزود: همه اطلاعات مردم ایران که در حال حاضر یارانه دریافت می‌کنند در بانک اطلاعاتی ما موجود است و اکنون گفته‌ایم به این دلیل که قانونگذار در سال 93 اعلام کرده است که افراد نیازمند فقط یارانه بگیرند بنابراین در فرم‌های ساده‌ای که طراحی شده از هر user می‌تواند استفاده کند و حتی قابلیت پر کردن این فرم‌ها در اینترنت هر خانه‌ای وجود دارد.
 
شریعتمداری تصریح کرد: شهروندان با اعلام شماره ملی و شماره حساب یارانه‌شان اعلام کنند که ما قانون و مقررات را دیده‌ایم و علی‌رغم وجود این قوانین که در آن نقاط مثبت و منفی هم وجود دارد مجددا خود را واجد دریافت یارانه می‌دانیم، این کاری است که دولت انجام می‌دهد و کار پیچیده‌ای هم نیست.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر افرادی که در این سامانه ثبت‌نام می‌کنند و آنهایی که انصراف می‌دهند به عنوان اقشار توانمند تلقی شوند از سایر خدمات دیگر همانند استفاده از مدارس دولتی در آینده محروم شوند، گفت: به هیچ وجه این گونه نیست و ما هیچ خط فقری تعیین نکرده‌ایم با اینکه شاید طبق قانون دولت مجاز بود بگوید که برای مثال آنهایی که 3 میلیون تومان به پایین درآمد دارند از این به بعد یارانه دریافت کنند اما دولت این کار را انجام نداد.
 
معاون اجرایی رئیس‌جمهور ادامه داد: در این فرم‌ها به مردم گفته شده که ذکر کنید از کدام گروه درآمدی هستید، برای مثال ممکن است کسی اعلام کند 600 هزار تومان درآمد دارد که اگر این درآمد را داشته باشد و در صورتی که عدد مورد نظر واقعی و درست باشد ما به امنیت غذایی او کمک می‌کنیم.
 
شریعتمداری تاکید کرد: در واقع از طرفی به هیچ وجه معتقد به این نیستیم که کسانی که اعلام نیاز به یارانه می‌کنند جزء فقرا هستند و یا آنهایی که انصراف می‌دهند از اغنیا، بنابراین ما چنین نظری نداریم که براساس آن بگوییم خط فقر تعیین کردیم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا بنزین امسال تک نرخی خواهد بود یا دو نرخی افزود: این دو دیدگاه در دولت وجود دارد اما ما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم ، آنچه که مسلم است اعتبار موجود در کارت سوخت شهروندان همچنان معتبر است، حتی در صورت تک نرخی شدن نیز همچنان اعتبار دارد بنابراین پس از ثبت‌نام افراد در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و خوداظهاری آنان در اواخر فروردین ماه قیمت نهایی اعلامی می‌شود.
 
خبرنگاری از شریعتمداری پرسید که پیرامون هزینه خانوارها نگرانی‌هایی وجود دارد؛ برای مثال اگر فردی درآمدی داشته باشد هزینه‌های دیگری را نیز همانند وام دارند آیا در قانون صراحتا اعلام شده که وام‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، که وی در پاسخ گفت: این سوال اشکال مبنایی دارد چراکه اگر ما عددی را به عنوان مبنا برای پرداخت یارانه قرار داده‌ بودیم آن وقت سوال‌های زیادی مطرح می‌شد و صرفا گروه‌های درآمدی در کل تعیین شده است.
 
شریعتمداری ادامه داد: ما نگفته‌ایم اگر کسی بالاتر از رقم مشخصی درآمد داشته باشد یارانه به او تعلق نخواهد گرفت چراکه اگر مبنا را براساس صرف درآمد قرار دهیم شاخص‌های دیگری نظیر نوع محل سکونت و داشتن فرزند دانشگاهی و یا فرزند معلول نیز مطرح خواهد شد.
 
وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران، مبنی براینکه برخی افراد گرفتن یارانه‌ را حق طبیعی خود می‌دانند و دولت هم اعلام کرده است که هیچ بخشی را از دریافت یارانه‌ها حذف نمی‌کند و ممکن است افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند افراد مرفهی نباشند دولت برای این امر چه اقدامی کرده است، بیان داشت: همه تلاش ما در گفتگو با اصحاب رسانه فرهنگیان، فرهیختگان و دانشمندان کشور این است که در سالی که عزم ملی باید شکل بگیرد دولت کار مدیریت جهادی را تایید کرده و رسانه‌ها نیز به ایجاد عزم ملی کمک کنند.
 
معاون اجرایی رئیس‌جمهور تاکید کرد: اکنون عزم ملی برای تشخیص افرادی که متمکن بوده و نیازمند به دریافت یارانه نیستند به وجود آمده است.
 
شریعتمداری در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه گفته شده در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها علاوه بر درآمد سرپرست خانوار درآمد مابقی افراد خانواده نیز در نظر گرفته و در آخر تجمیع می‌شود اما این در حالی است که اسلام درآمد زن را جزو درآمد خانواده محسوب نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اینها محاسبات آماری ماست و ما قصد مداخله در هیچ بخشی از شرع مقدس را نداریم و همه موازین اسلام در جای خود باقی است بنابراین محاسبات آماری ما فقط برای تعیین سقف درآمدی است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار