حجت‌الاسلام و المسلمین رهبر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

افزایش "نرخ دیه" عاملی "بازدارنده" در جرائم است

عضو کميسيون قضايی مجلس هشتم گفت: افزایش سالانه نرخ دیه مثبت ارزیابی می‌شود، چرا که این امر عاملی بازدارنده در وقوع نزاع، جرائم، رعایت دقت و احتیاط در تصادفات است.

"حجت‌الاسلام  و المسلمین محمد‌تقي رهبر" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نرخ جدید دیه در سال 93 اظهار داشت: نرخ دیه بر اساس اقلام و احشام سه‌گانه تعیین می‌شود و با توجه به اینکه قیمت این اقلام ثابت نیست، هر سال باید ارزش ریالی اقلام به منظور تعیین میزان نرخ دیه مشخص شود.

وی ادامه داد: افزایش نرخ دیه تابع حکم شرع است و میزان آن مطابق آنچه که در اسلام مقرر شده افزایش می‌یابد و این امر با توجه به تورم سالانه طبیعی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رهبر با تاکید بر بازدارنده بودن نرخ دیه در کاهش جرائم تصریح کرد: افزایش سالانه نرخ دیه مثبت ارزیابی می‌شود، چرا که در این صورت افرادی که مرتکب جنایت می‌شوند احتیاط بیشتری به خرج خواهند داد.

عضو کميسيون قضايی مجلس هشتم در پایان خاطرنشان کرد: از نظر شرعی و قانونی هرچه غرامت سنگین‌تر باشد، افراد کمتر مرتکب جرم می‌شوند، بنابراین افزایش نرخ دیه عاملی بازدارنده در وقوع نزاع، رعایت دقت و احتیاط در تصادفات است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۷ ۲۲ فروردين ۱۳۹۳
99 درصد خودرو ها بیمه دارند و به هنگام حادثه دیه توسط بیمه پرداخت میشه پس هرچه دیه گرونتر بشه فقط حق بیمه افزایش پیدا میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۰۱:۰۲ ۲۲ فروردين ۱۳۹۳
افزایش دیه صد درصد کار ساز نیست آنچه کار ساز است بر خورد جدی با خلاف کار است؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۲۳:۰۰ ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
خدا خیر بده به کسانی که دیه را زیاد می کنن. این وحشی بازی های توی خیابونا ما را خیلی ناراحت کرده و از مسئولین میخواییم هر چه سریعتر جلوی این همه قانون شکنی و بازی با مال و جان مردم را بگیرن و بهشون بفهمونن که گاز دادن و وحشی بازی و... فرهنگ نیست بلکه بی فرهنگیه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۵۷ ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
اونوقت باز باید بیشتر به بیمه پول بدیم خوش بحال بیمه@!!!
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۲۲:۱۱ ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
سلام چندسالی است که مد شده با افزایش نرخ دیه سازمانهای بیمه گر اتومبیل هم با همان درصد افزایش اقدام به گرفتن حق بیمه های کذایی می کنند چر ا کسی اظهار نظر نمی کند این که درست نیست لطفا حساس بشوید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
افزايش ديه نه تنها نقش بازدارندگي ندارد بلكه باعث افزايش حق بيمه مي گردد وخيلي إز افراد قدرت بيمه كرد ن راندارند وأين امرباعث توسعه زندانها ميگردد ضمنا اگه بيمه داشته با شن بيمه ها كل خسارت را پرداخت ميكنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
البته عاملی برای افزایش نرخ بیمه گذاری هم هست که یک عامل تورم زاست .
United States of America
مسعود
۱۵:۰۴ ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
به نظر حقیر افزایش نرخ دیه به هیچ وجه هیچ تاثیری بر کاهش نرخ جرایم و قتل ها نخواهد داشت چرا که بسیاری از قاتلینی که اقدام به جرم قتل نموده اند در لحظه جرم هیچ چیزی را متوجه نمی شده اند برسد به آنکه نرخ دیه بخواهد آنها را کنترل کند !
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۸ ۲۱ فروردين ۱۳۹۳
فکر اینم کردید کسی که توان بیمه کردن وسیله نقلیه شا نداره میتونه سر از زندان در بیاره
نرخ بیمه موتورسیکلت سال قبل 103000 تومان بوده و حالا شده 208000 تومان

افزایش نرخ بیمه در قبال افزایش قیمت دیه میتونه آمار زندانیان که تصادف کردن را افزایش بده ، بعلت نداشتن توان مالی برای بیمه کردن خودرو
آخرین اخبار