به مناسبت "عید پاک" مسیحیان/

گزارش کامل مراسم "آدینه نیک" مسیحیان و سخنرانی سیاسی- اقتصادی "پاپ فرانسیس" + تصاویر

"آدینه نیک" نام یکی از مناسبت‌های مهم دین مسیحیت است. "پاپ فرانسیس" رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی که روز جمعه به همین مناسبت ایراد کرد، به انتقاد از سیستم بی‌عدالتی جهان پرداخت....

"آدینه نیک" نام یکی از مناسبت‌های مهم دین مسیحیت است. "پاپ فرانسیس" رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی که روز جمعه به همین مناسبت ایراد کرد، به انتقاد از سیستم بی‌عدالتی جهان پرداخت. امروز یکشنبه هم روز عید پاک است. با این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران در همین خصوص همراه باشید.

"آدینه نیک" و "عید پاک" چگونه مراسمی هستند؟

"آدینه نیک" یکی از مهم‌ترین مناسبت‌ها و ایام تعطیل مسیحیان است. در این روز مسیحیان به مناسبت گرامیداشت روز مصلوب شدن حضرت عیسی مسیح (ع) آن را گرامی می‌دارند.

"آدینه نیک" در وسط هفته‌ای موسوم به "هفته مقدس" است. مناسبت‌های مختلف "یکشنبه نخل"، "شستن پاهای شاگردان توسط مسیح" و "شام آخر عیسی مسیح در پنجشنبه فرمان" در آن وجود دارد و سرانجام با "عید پاک" پایان می‌یابد.

امروز یکشنبه 20 آوریل 2014 (31 فروردین 1393) دو روز پس از آدینهٔ نیک و "عید پاک" است.

عید پاک برای مسیحیان، با رستاخیز و قیام مسیح پیوند خورده است. آنان برای نماز و عبادت به کلیسا می‌روند، به همراه دیگران سرودها و اوراد دینی می‌خوانند و این روز را با آداب و رسوم سنتی جشن خواهند گرفت.




**** رهبر مسیحیان جهان در "هفته مقدس" به پیروان خود چه گفت؟

"پاپ فرانسیس" رهبر کاتولیک‌های جهان روز جمعه گذشته در آستانه آغاز مراسم عید پاک، بابت رسوایی‌های اخلاقی و کودک‌آزاری کشیشان برای نخستین بار رسماً از جهانیان عذرخواهی کرد:

«کلیسا به همه این موارد فساد اخلاقی و زیان‌های روحی- روانی که کشیشان به دیگران وارد آورده‌اند آگاه است و ابداً از تصمیم خود برای مجازات کشیشان خاطی کوتاه نمی‌آید.»

"آدینه نیک" روز جمعه 18 آوریل در کلیسای جامع "سن پیترو" شهر رم، پایتخت ایتالیا برگزار شد.

شبکه دولتی این کشور اعلام کرد امسال 5 میلیون نفر از سراسر دنیا به همین مناسبت راهی میدان اصلی شهر رم شده‌اند.


صدها زن و مرد در مراسم سوگواری "آدینه نیک" شرکت، و نسبت به درد و رنج عیسی مسیح ادای خشوع و احترام نمودند.

هنگامی که متون و دعاهای تاریخی انجیل در وصف مشقات مسیح خوانده می‌شد، پاپ به سمت صلیب بزرگ رفته و بدان تبرک جست.



وی خود را به نشانه تواضع و فروتنی در برابر پروردگار به زمین افکند.




"پاپ فرانسیس" به عنوان اسقف اعظم کلیسا بر اساس سنت دیرینه در جمع مسیحیان معتقد حضور یافت و در سخنرانی این مراسم با بیان اینکه ظلم و نابرابری به انسان‌ها فشار می‌آورد و عواقب اجتماعی ناگواری را به همراه دارد، برای کسانی که قربانی چپاول اقتصادی دنیا هستند، دعا کرد.

پدر معنوی کاتولیک‌های جهان، سپس کشیشان را به اطاعت از اسقفان اعظم، و اسقفان اعظم را به اطاعت از خود فراخواند.



رهبر 77 ساله مسیحیان، بی‌عدالتی، عدم مهار بحران اقتصادی توسط کشورها و پیامدهای ناگوار آن برای مردم را مورد انتقاد شدید قرار داد.

وی در این مراسم همچنین درباره معضلاتی چون بیکاری،‌ نژادپرستی و فساد صحبت کرد. پاپ ابراز امیدواری کرد که جنگ میان اسرائیل و فلسطین تمام شود. پیام اصلی واتیکان رم در عید پاک به مسیحیان جهان، دعوت به دعای دسته‌جمعی برای تحقق صلح در جهان است.

مراسم "آدینه پاک" در کلیسای واتیکان رم تا عصر جمعه ادامه یافت و پاپ طبق رسم هرساله به شستشوی پاهای 12 نفر از پیروان دیگر ادیان که دارای معلولیت هستند، پرداخت و سپس پای ایشان را خشک کرد و بر آن بوسه زد.





در میان این معلولین، یک مرد مسلمان لیبیایی نیز وجود داشت.

این دومین سال پیاپی است که پاپ فرانسیس در رأس جشن عید پاک است. روزنامه "بیلد" آلمان دیروز شنبه نوشت برخی سیاستمداران منتظرند تا ببینند آیا پاپ فرانسیس، از موقعیت مهمی که در روز عیدپاک دارد، برای حل بحران اوکراین استفاده خواهد کرد یا خیر!

این روزنامه افزود: احتمالاً تمسک به کلیسا، آخرین گزینۀ کشورهای اتحادیه اروپا برای منعطف کردن "ولادیمیر پوتین" در موضوع اوکراین است.

این نخستین بار نیست که غرب قصد بهره‌برداری سیاسی از کلیسا را دارد. به طور مثال پاپ فرانسیس، پنجمین رهبر کلیساست که از سال 1952 تاکنون با "الیزابت" ملکه فرتوت انگلیس دیدار کرده است.








منابع:

http://www.spiegel.de/panorama/gesellschaft/karfreitag-im-vatikan-papst-franziskus-kritisiert-ungerechtigkeiten-a-965242.html
http://www.spiegel.de/panorama/gesellschaft/karfreitag-jerusalem-und-jesu-leidensweg-via-dolorosa-a-963914.html
http://www.bild.de/politik/ausland/jorge-mario-bergoglio-papst-franziskus/papst-franziskus-karfreitag-mammutprogramm-zu-ostern-35616968.bild.html
http://www.tagesschau.de/ausland/papst-ostern100.html


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار