رئیس سازمان غذا و دارو:

تامین "امنیت غذایی" باید جدی‌تر شود/ بیش از 40 درصد مردم کشور "اضافه وزن" دارند

تامین امنیت غذایی برای تامین، تولید و توزیع مواد غذایی سالم و ارگانیک دغدغه اصلی مسئولان و مردم است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در حاشیه همایش اعطای نشان ایمنی و سلامت به محصولات غذایی سالم گفت: یکی از دغدغه‌های جدی مردم و مسئولان نظام سلامت، امنیت غذایی است در تمام کشورها در اولویت‌های اول تا سوم سلامت قرار دارد که در کشور ما هنوز فراز و نشیب‌های زیادی در این زمینه به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه در هر کشور در زمینه تامین امنیت غذایی بین مردم و مسئولان نگرانی‌های زیادی وجود دارد، تاکید کرد: حراست و تامین آن تنها وابسته به یک دستگاه نیست بلکه این امر مستلزم همکاری جدی تمام متولیان سلامت است که در اسناد بالا دستی کشور نیز به آن توجه ویژه‌ای شده است.

دکتر دیناروند با اشاره به تامین امنیت غذایی و دارو و درمان به عنوان یکی از مفاد سیاست‌های ابلاغی نظام سلامت توسط مقام معظم رهبری اذعان داشت: مسئولیت‌های سنگین‌ در این حوزه بر روی دوش تمام مسئولان مرتبط با تامین سلامت افراد جامعه است و در این راستا تنها مسئله نبود آلودگی در مواد غذایی سلام مطرح نیست بلکه این موضوع تنها بخش جزئی از اولویت‌های اختصاصی یک غذای سالم را شامل می‌شود که استفاده از پیشرفت‌ها و فناوری‌های نوین در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

*بیش از 40 درصد مردم اضافه وزن دارند

دیناروند همچنین با بیان اینکه بیش از یک سوم مرگ و میرها در کشور متوجه بیماریهای قلبی عروقی و سرطانهاست، ادامه داد: تغییر الگوی زندگی در جهت غلط و ادامه آن منجر به افزایش مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای غیر واگیر شده که این سیر صعودی باید متوقف شود.

بنابه این گزارش رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت کشور با بیان اینکه متاسفانه هنوز در خصوص تامین امنیت غذایی لازم و اصلاح الگوهای غذایی به سمت و سوی سالم به آن جایگاه مطلوب و مورد نظرمان نرسیده‌ایم، افزود: متاسفانه این در حالی است که هم‌اکنون بیش از 40 درصد از مردم کشورمان به علت شیو‌ه‌های غلط تغذیه‌ای دچار اضافه وزن هستند که مهمترین علت آن دریافت کالری‌های غیرضروری و البته بیش از نیاز روزانه بدن در بین مردم کشورمان است.

وی تاکید کرد: به طور طبیعی و در همه جای دنیا میزان مطلوب و مورد نظر کالری دریافتی هر فرد سالم به طور روزانه 2100 کالری است که این میزان در کشور ما 2850 است که واقعا آمار بالا و تکان دهنده‌ای است.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: تقریبا از10 سال گذشته تاکنون آمار مصرف غذاهای ناسالم بیش از 15 درصد افزایش یافته و علی‌رغم برنامه‌هایی که از هشت سال قبل در شورای عالی سلامت برای کنترل این امر تبیین شد هنوز در این زمینه جای خالی‌های زیادی دیده می‌شود که البته اعطای نشان ایمنی و سلامت و تشویق شرکت‌ها و تولیدکنندگان غذای سالم در این راستا می‌تواند به افزایش میل به مصرف غذاهای مغذی و ارگانیک بسیار کمک کند.

دیناروند این چنین خاتمه داد: حمایت از تولید‌کنندگان غذاهای سالم و پاک به منظور گسترش میل به مصرف مواد مغذی و اصلاح شیوه‌های زندگی سالم برای داشتن تغذیه مناسب باید بیش از پیش پیگیری شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار