اراک/

در رویدادی کم سابقه 90 درصد تالاب میقان اراک پر آب شد

مدیر محیط زیست استان مرکزی با اعلام این خبرگفت: حجم آب تالاب میقان اکنون به 36 هزار مترمکعب رسیده که بالاترین سطح خود در بیش از 15 سال گذشته و رویدادی کم سابقه است.

 
 
 
  به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، 
انصاری افزود:این امر موجب کاهش ورود گردو غبار سطح دریاچه میقان به شهر اراک و کوچ بهاره پرندگان به این منطقه شده است.

همه ساله پرندگان مهاجر مناطق سرد سیر قطب شمال تا جنوب را پرواز می کنند و پس از زمستان گذرانی فصل بهار را در زیستگاه های معتدل مناطق کشور از جمله تالاب میقان می گذرانند.
مدیر محیط زیست استان مرکزی همچنین گفت: تالاب کویری میقان با حوزه آبگیری 12 تا 10هزار
هکتار زیستگاه16 درصد پرندگان کشورو 60درصد پرندگان استان مرکزی است.

این تالاب به مساحت 25 هزار هکتار در 10 کیلومتری شمال شهر اراک در دل کویرمیقان قرار دارد و هر ساله میزبان 40 هزار پرنده در140 گونه آبزی و کنار آبزی است.

ستوده نیا فعال محیط زیست هم با اشاره به میزان مناسب شوری آب تالاب میقان گفت:مهمترین منبع تغذیه پرندگان در این تالاب موجود تک سلولی به نام آرتمیا است که در آب شور زندگی می کند و در حال حاضرتالاب میقان مهمترین زیستگاه این گونه گیاهی است.

دریاچه ارومیه هم زیستگاه آرتمیا است اما به دلیل افزایش شوری آب این دریاچه جمعیت این تک سلولی موجود در آن کاهش یافته است.

اما خطراتی هم این دریاچه وزیستگاه گیاهی ،جانوری را تهدید می کند.

مدیر محیط زیست استان مرکزی افزایش برداشت سولفات سدیم ، احداث و تعریض جاده درداخل تالاب که موجب قطع ارتباط بوم‌شناختی شمال وجنوب تالاب شده، کاهش آب ورودی به تالاب به دلیل ساخت سد در بالادست حوضه آبریز و ورود پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اراک و پساب‌های کشاورزی را از عوامل تهدید کننده تالاب میقان عنوان کرد.

این تالاب دارای بزرگترین منبع سولفات سدیم در کشور است که در تولید شوینده‌ها، پاک‌کننده ها ، خمیرکاغذ، تولید شیشه، نساجی و چرم کاربرد دارد./س
برچسب ها: تالاب ، میقان ، اراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.