به مناسبت روز جهانی "هنر گرافیک"؛

تاریخچه "گرافیک" در جهان

"هنر گرافیک" برای برقراری ارتباط مردم از طریق تصویر ایجاد شد که این موضوع از نقش و نگارهایی که بر روی دیواره غارها نقش بسته نمایان است.

به گزارش خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگاران، "هنر گرافیک" از جمله هنرهای تجسمی است که گاهی اوقات با نقاشی اشتباه گرفته می‌شود، این در حالی است که گرافیک ایده‌هایی است که از سوی طراح به مرحله اجرا می‌رسد.

تاریخچه این هنر به زمانی بر می‌گردد که انسان از طریق تصویر با یکدیگر صحبت می‌کردند در حقیقت از دوره غار نشینی تصاویری بر جای مانده که نشان دهنده برقراری ارتباط انسان‌ها با یکدیگر به واسطه تصاویر بوده است.

اولین کتاب‌های گرافیکی در جهان

اولین کتاب‌های گرافیکی در قرن ششم تا نهم میلادی درکشورهایی چون ، ایرلند، اسکاتلند،‌انگلیس منتشر شد، البته کشورهای اسلامی دارای کهن‌ترین طرح‌های گرافیک و خطاطی بوده‌اند.

طرحهایی که با مرکب سیاه روی کاغذهایی از پوست آهن نوشته شده‌اند از نمونه‌های قدیمی در زمینه "هنر گرافیک" محسوب می‌شوند.

تحولات گرافیک از قرن دوازدهم

"هنر گرافیک" یا به عبارتی طرح‌های گرافیکی از قرن دوازدهم تغییراتی پیدا کرد، در حقیقت تحولات گسترده‌ای در طرح‌ها ایجاد شد.

نشانه‌های بازرگانی

هر نام، طرح، شکل، حرف که از سوی تولید‌کننده از گذشته تا امروز استفاده می‌شد نشان بازرگانی خاص داشته است، به عبارت دیگر یک نوع دارایی شخصی محسوب می‌شد که البته به ثبت هم رسیده بود.

روند استفاده از نشانه‌های بازرگانی مرتبا تازه می‌شد و هر تولیدکننده‌ای نشان بازرگانی یا علامت بازرگانی را به ثبت می‌رساند، این روند در دوره معاصر با تغییرات و پیشرفت‌های چشم‌گیری روبه‌رو شد.

ابداع "گرافیک" مدرن

پدر گرافیک مدرن در جهان ویلیام موریس است و از اواسط قرن نوزدهم طرح‌های بسیاری را تولید کرد که در بازارهای مهمی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در کشورمان استاد مرتضی غیر پدر گرافیک نوین ایران بوده است چرا که تلاش‌های زیادی برای ثبت و آموزش رشته گرافیک و گرافیک نوین در دانشکده‌ها داشت.

روز جهانی "گرافیک"

روز جهانی گرافیک برابر با 27 آوریل است که البته این روز برای اولین بار در سال 1995 در حدود دو دهه پیش توسط انجمن‌ جهانی طراحی گرافیک به عنوان روز جهانی "گرافیک" نامگذاری شد.هنرمان با جهان درایران نیز این روز از سوی انجمن طراحان "گرافیک" ایران جشن گرفته است.

انجمن گرافیک برنامه‌ای با عنوان هفته گرافیک ایران دارند که چند سالی با شکوه برگزار می‌شود. از جمله برنامه‌های هفته گرافیک برگزاری نمایشگاهی از آثار هنرمندان و طراحان گرافیک ایران و جهان است.

امسال نیز روز جهانی گرافیک همزمان با 27 آوریل برابر با 7 اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران جشن گرفته می‌شود و در پی آن هفته گرافیک آغاز می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار