مشهد/

آبشار اخلمد با قدمتی چند هزار ساله در شهرستان چناران

آبشار اخلمد نام آبشاری است در شمال شرقی بخش ایران که در شهرستان چناران استان خراسان رضوی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، اخلمد یکی از گردشگاههای طبیعی اطراف مشهد می باشد و قدمتی چند هزار ساله دارد، در دره ای در میان کوه بینالود واقع شده است که در ابتدای دره ، انواع گل‌ها و گیاهان زیبا و درختان انبوه به همراه باغات فراوان میوه به چشم می‌خورد .

پس از طی مسیری آبشار اول که دارای 23 متر ارتفاع است مشاهده میشود و با گذر از میان این آبشار و در یک کیلومتری آن، آبشار اصلی اخلمد با ارتفاعی حدودا 40 متری مشاهده می شود و آبشار سوم و چهارم نیز در بالای این آبشارها قرار دارد. این آبشار در ۲ کیلومتری روستای قدیمی اخلمد جریان دارد.

آبشار اخلمد ديواره هاي عمودي و بلند کوه هاي آن ،‌ هواي پاکيزه و ييلاقي ،‌ و انواع ميوه هاي گيلاس و سيب درختي آن مشهور است . در مدخل دره اخلمد بندي است که به همت و يا در زمان بايسنغر ميرزاي تيموري فرزند شاهرخ و حاکم توس در نيمه اول سده نهم ساخته شده است . باغات فراوان و ميوه هاي آن مخصوصا سيب اخلمد معروف است

آهکي بودن جنس کوه‌هاي اخلمد باعث پيدايش حفره‌هاي ژرف مدور در زير اين آبشار شده‌است . اين دره داراي ديواره‌هاي صخره‌اي با ارتفاع حدود 200-300 متر مي باشد که يکي از بزرگ‌ترين مناطق براي ورزش مفرح سنگنوردي در ايران مي‌باشد . از ديواره‌هاي معروف آن مي‌توان به (ديواره سفيد - الله اکبر -عقاب و...) نام برد . اين دره داراي چندين آبشار مي‌باشد که 4 تاي آنها دايمي و چندين آبشار فصلي دارد..

به علت ارتفاع زياد و بارندگي فراوان ، آبشار اخلمد در ماه‌ هاي ابتداي هر سال داراي بيشترين مقدار آب و زيبايي فريبنده‌اي مي شود . زمين و رسوبات اين منطقه به دليل پيدايش فسيل‌هاي آمونيت متعلق به اواخر دوران ژوراسيک است.

روستای اخلمد در 84 کيلومتري مشهد و در امتداد جاده مشهد قوچان واقع شده است . فاصله جاده فرعي آن تا جاده آسيايي حدود 16 کيلومتر است. از روستاي اخلمد تا آبشار حدود 3 کيلومتر فاصله است که اين مسير را بايد پياده طي نمود .

کوه هاي اخلمد هم به دليل ارتفاع و مسطح بودن و زيبايي فوق العاده هر سال سنگ نوردان ، کوه نوردان و مسافران زيادي را به سوي خود جلب مي کند./س
 
برچسب ها: آبشار ، اخلمد ، چناران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.