وقتی بزرگ‌ترین عصب بدن درگیر می‌شود

سیاتیک بزرگ‌ترین عصب محیطی بدن است و در شرایطی که به علت‌های مختلف تحت فشار قرار گیرد، درد ایجاد می‌کند.

محمد اکبری دانشیار گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سیاتیک بزرگ‌ترین عصب محیطی بدن است و در شرایطی که تحت آسیب قرار گیرد، دردی ایجاد می‌کند که اصطلاحا درد سیاتیک گفته می‌شود.  
 
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه افزود: گاهی محل آسیب در ریشه‌های نخاعی کمری است که در اثر فتق دیسک یا تنگی مجرای عصبی، این مجرا تحت فشار قرار گرفته و درد ایجاد می‌کند.  
 
وی درباره این درد اظهار داشت: درد، گزگز و مورمور شدن در مسیر عصب سیاتیک ایجاد می‌شود که گاهی این درد به پشت ران، پشت ساق و قسمت خارجی ساق کشیده می‌شود و بعضی مواقع این مسیر درد تا پشت پا هم ادامه می‌یابد.  
 
اکبری با اشاره به محل آسیب دیده اشاره کرد و اظهار داشت: اگر آسیب در پشت لگن ایجاد شود باعث به تله افتادن عصب سیاتیک و فشار به آن می‌شود و فرد درد را در مسیر سیاتیک احساس می‌کند.  
 
وی گفت: دردهایی در پا و کمر وجود دارند که شبیه درد سیاتیک هستند و برخی اشتباه می‌گیرند که با بررسی باید علت درد مشخص شود.  
 
این دانشیار گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: عوامل مختلفی درد ایجاد می‌کنند که با درد سیاتیک اشتباه گرفته می‌شود، مثل اختلالات عملکردی مفاصل لگن و کمر که برای تشخیص بیمار باید معاینه دقیق شود.  
 
وی با بیان اینکه روش‌های درمانی با توجه به علت به وجود آوردن درد در مسیر سیاتیک فرق می‌کنند، تصریح کرد: در صورتی که دیسک دچار فتق شده باشد و در مجرای عصب به ریشه آن فشار آورده شود، درمان با جراحی امکانپذیر است.  
 
اکبری در ادامه گفت: اگر درد سیاتیک به علت اسپاسم عضله باشد، بیمار با فیزیوتراپی درمان می‌شود.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: سیاتیک ، عصب ، کمردرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار