نوبخت اعلام کرد:

20 درصد از کشاورزان کشور دارای "تحصیلات آکادمیک" هستند / اختصاص پنج هزار و 400 میلیارد تومان به بخش تولید در سال 93

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر تنها 20 درصد از کشاورزان ما دارای تحصیلات آکادمیک هستند که برای افزایش تولید و کاهش واردات نیاز به بکارگیری فارغ التحصیلان رشته کشاورزی در این بخش داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت روز شنبه 20اردیبهشت‌ماه  در مراسم رونمایی از چهار رقم زراعی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و چند تن از مسئولان این وزارتخانه،اظهار داشت: در حال حاضرمعاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی در حال تدوین و تنظیم پیش نویس برنامه ششم است لذا مسایل و مشکلات بخش کشاورزی را مدنظر قرار خواهد داد.
 
وی افزود: به طور حتم با همکاری وزارت جهادکشاورزی و محققان این بخش اقدامات لازم را جهت حل مشکلات بخش کشاورزی بعمل خواهیم آورد.
 
نوبخت ادامه داد: در حال حاضر تحقیقات عمدتا در بخش دولتی متمرکز است که باید با حمایت های مالی این بخش نیز به بخش خصوصی واگذار شود.
 
وی گفت: براساس گزارش های موجود در سال 90 به 15 میلیون تن گندم متناسب با رشد جمعیت نیاز داشته ایم که این رقم در افق سال 1404 به 18 میلیون تن خواهد رسید. هم اکنون به جهت محدودیت تولیدات داخل ناگزیر به واردات محصولات استراتژیک و نوعی وابستگی به محصولات کشورهای دیگر هستیم.
 
نوبخت ادامه داد: بنابراین فعالیت محققان بخش کشاورزی در خور تقدیر است چرا که برای برون رفت از مشکلات فعلی و مستغنی شدن از واردات به تلاش این محققان نیازمندیم.
 
وی افزود: باید دو روش افزایش سطح و راندمان در واحد سطح را برای بالا بردن میزان محصول و کاهش واردات مدنظر قرار دهیم و این در حالی است که بیش از 20 درصد نمی توانیم روی افزایش سطح متمرکز شویم، بنابراین باید به سمت افزایش راندمان حرکت کنیم که این مهم نیز بدون تحقیقات امکان پذیر نخواهد بود.
 
نوبخت اضافه کرد: با وجود ضرورت تحقیقات و تلاش های محققان بخش کشاورزی بیش از 380 میلیارد تومان برای تحقیقات سال 1393 در نظر گرفته شده که اگر این میزان صرف پرداخت حقوق نیروی انسانی، دستمزد و هزینه های پرسنلی شود باز 50 میلیارد تومان کم می آوریم که اگر این رقم را نیز تامین و به این بخش اختصاص دهیم، باز این بودجه صرف امور پرسنلی می شود که باید برای رفع این معضل تدابیر لازم از سوی دولت و مسئولان اتخاذ شود.
 
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بخش عمده ای از اشتغال نیروی انسانی را در اختیار دارد، گفت: متاسفانه برخی تصمیمات نادرست سبب این شد که نیروی انسانی موجود در بخش کشاورزی افزایش یابد.
 
نوبخت اظهار امیدواری کرد که 10 هزار مهندس ناظر بخش کشاورزی در بخش برنج و گندم که مورد تصویب مجلس قرار گرفته، استخدام شوند.
 
به گفته وی طبق بند (ج) قانون ماده 34 قانون مدیریت خدمات کشوری شرط ورود هر نیرو نیازمند خروج 3 نیرو است.
 
نوبخت اضافه کرد: در حال حاضر تنها 20 درصد از کشاورزان ما دارای تحصیلات آکادمیک هستند که برای افزایش تولید و کاهش واردات نیاز به بکارگیری فارغ التحصیلان رشته کشاورزی در این بخش داریم.
 
وی ادامه داد: علاوه بر تامین ردیف بودجه مستقیم برای ذخایر ژنتیکی معاونت تحقیقات ترویج کشاورزی اصلاح ساختار این بخش نیز مورد توجه دولت قرار دارد و دولت خود را موظف می داند برای رفع این مشکلات در حد مقدورات بودجه ای به این بخش تزریق کند.

نوبخت همچنین افزود: در حال حاضر هیچ مبلغی برای افزایش نرخ حامل های انرژی در بخش کشاورزی در نظر گرفته نشده و قیمت ها طبق روال گذشته خواهد بود.

وی اظهار داشت: با تغییرات قیمت ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، در سال 93 معادل پنج هزار و 400 میلیارد تومان به بخش تولید اختصاص یافته که بخش عمده آن به وزارت جهادکشاورزی تعلق می گیرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون با مسئولان وزارت صنعت، معدن و جهادکشاورزی در حال مذاکره هستیم تا به تناسب طرح هایی که ارایه می دهند، سهم خود را از منابع درآمدی هدفمندی یارانه ها دریافت کنند.

وی تاکید کرد: به طور قطع این مبلغ به تناسب ماموریت، طرح های ارایه شده و امکان جذب به وزارتخانه های مذکور متفاوت خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری درخصوص بازپس گیری ساختمان شیشه ای وزارت جهادکشاورزی نیز گفت: این ساختمان که در بلوار کشاورز قرار دارد در حال حاضر در اختیار دستگاه دیگری است که آن بخش نیز نیاز به توجه و حمایت دارد اما بالاخره باید ساختمان شیشه وزارت جهاد کشاورزی با تهاتر ساختمان دیگر به این وزارتخانه بازگردانده شود.

وی تاکید کرد: دولت در تلاش است علاوه بر مشکل رفع منابع مالی بخش تحقیقات، جذب نیروی انسانی و بازپس گیری ساختمان شیشه ای جهاد کشاورزی را نیز برطرف کند.

وی اظهار امیدواری کرد که با منابع موجود دولت بتواند محل ساختمان شیشه ای وزارت جهاد کشاورزی واقع در بلوار کشاورزی که محل فعالیت وزارت جهادکشاورزی بوده را به این وزارتخانه بازگرداند.



انتهای پیام/

برچسب ها: کشاورز ، کشور ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نماينده ناظرين محصولات كشاورزي
۱۷:۲۵ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
با سلام و خسته نباشيد.
لطفاً موضوع استخدام مهندسين ناظر كشاورزي را از وزير محترم جهاد كشاورزي و معاونت محترم نظارت راهبردي رئيس جمهور جناب آقاي نوبخت پيگيري بفرمائيد و از ايشان بخواهيد كه مصوبه مجلس را در خصوص استخدام ناظرين كشاورزي با وجود گذشت سه سال از تصويب آن اجرايي نمايند. با پيگيري شما 10000 مهندس ناظر كشاورزي دعاگوي شما خواهند بود.
با تشكر