بچه‌های چند میلیون تومانی را رایگان به خانه بیاورید / سزارین؛ بلای جان مادران و کودکان

زنان می‌توانند به جای صرف هزینه‌های میلیونی برای عمل سزارین از این پس با انجام زایمان طبیعی به صورت رایگان در بیمارستان‌های دولتی طعم مادر شدن را احساس کنند.

آمار بالای سزارین در ایران

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،بر اساس آخرین آمارها ایران در رتبه دوم عمل سزارین در جهان قرار دارد و بیش از 50 درصد زایمان‌ها به صورت سزارین انجام می‌شود.

همچنین آمارها بیانگر این امر است که در برخی از بیمارستان‌های خصوصی ایران هم 100 درصد زایمان‌ها به صورت سزارین انجام می‌شد.

در حالی طی سال‌های اخیر آمار عمل سزارین در ایران روز‌به‌روز در حال افزایش است که در سایر کشورهای دنیا آمار سزارین بین 15 تا 25 درصد است.

چرا پزشکان از سزارین استقبال می‌کنند

تفاوت دستمزد زایمان طبیعی و سزارین، مشکلات و گرفتاری‌های شغلی، تعداد مراجعان و رسیدگی به وضعیت آنها و طولانی بودن زمان زایمان طبیعی را می‌توان از مهمترین علل تمایل بعضی از پزشکان به جایگزینی شیوه سزارین به جای زایمان طبیعی برشمرد.

ترس غیرواقعی از درد زایمان علت افزایش سزارین

یک ماما  درباره اینکه در 40 سال گذشته چه اتفاق روی داده که آمار سزارین افزایش یافته است، گفت: بررسی‌های جامعه‌شناسی نشان می‌دهد، یکسری اتفاقات زنجیره‌وار موجب بروز افزایش سزارین شده است.

مژگان تقی‌بخش بیان داشت: در گذشته انجام عمل سزارین برای زنان وحشتناک بود و زنان از انجام این عمل می‌ترسیدند، اما در حال حاضر این ترس از بین رفته است در حالی که سزارین یکی از بزرگترین عمل‌های جراحی شکمی است.

وی ادامه داد: ترس غیرواقعی از درد زایمان طبیعی یکی از علت‌های مهم افزایش آمار سزارین است و مادران باردار بیهوشی را به درد ترجیح می‌دهند.

دختران باید از بدن خود شناخت پیدا کنند

این ماما افزود: دختران ما در مدرسه و یا دانشگاه با موضوع بارداری آشنا نمی‌شوند، بدن خود را نمی‌شناسند و این ناآگاهی در افزایش آمار سزارین موثر است.

تقی‌بخش عنوان کرد: همان طور که بدن زن برای بارداری طراحی شده است، برای زایمان هم شده است و ما باید بدن خود را بشناسیم و بدانیم، چگونه می‌توانیم به خودمان کمک کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا زایمان زنان روستایی و یا عشایر نسبت به مادران شهری آسان‌تر است، تصریح کرد: خانم‌های روستایی و عشایر نسبت به زنان شهری از فعالیت بدنی و تحرک بیشتری برخوردار هستند و به همین علت بدن آنها برای زایمان آماده‌تر است.

کاهش درد زایمان با شیوه‌های مختلف

تقی‌بخش خاطرنشان کرد: مادران باردار می‌توانند از هفته بیستم بارداری در کلاس‌ها آمادگی زایمان شرکت کنند و انواع روش‌های کاهش درد و خوشایندسازی فرآیند زایمان غیر دارویی از جمله استفاده از روش‌های تنفسی، گرمادرمانی، سرمادرمانی، طب فشاری، موسیقی درمانی، رفلکسولوژی، تن‌آرامی و تمرکز، انتخاب وضعیت‌های مختلف زایمانی و استفاده از ماساژ را فرا گیرند.

وی اظهار داشت: افزایش آگاهی زنان باردار نه تنها احساس درد مادر را کاهش می‌دهد، بلکه موجب افزایش سرعت زایمان و رضایت مادر می‌شود.

این ماما در مورد یکی از روش‌های کاهش درد زایمان با عنوان آروماتراپی یا رایحه‌درمانی، ادامه داد: در این روش از بوهای خوش مانند بوی نارنگی، لیمو ترش، اسطوخودوس و چوب صندل برای کاهش درد و آرامش استفاده می‌شود.

تقی‌بخش بیان داشت: در زایمان طبیعی وزن بدن مادر سریع‌تر به حالت عادی برمی‌گردد و فرد زودتر زندگی عادی خود را از سر می‌گیرد.

چه زمانی «سزارین» مناسب است

یک متخصص زنان و زایمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: زایمان به شیوه سزارین تنها در شرایطی باید انجام شود که امکان زایمان به روش طبیعی وجود نداشته باشد.

ناهید افتخاری با اشاره به وضعیت ویژه مادر و جنین برای انجام سزارین افزود: در زمانی که جنین به صورت نامناسبی قرار گرفته و امکان زایمان قریب‌الوقوع هم وجود نداشته باشد یا مکونیوم «قیر نوزاد» دفع شود، انجام سزارین یک امر حیاتی است.

وی بیان داشت: دیابت، فشار خون بالا، مسمومیت‌های دوران حاملگی، تنگی لگن مادر و جدا شدن جفت از دیگر علت‌های ضرورت انجام سزارین به شمار می‌رود.

با مهم‌ترین عوارض سزارین آشنا شوید

این متخصص زنان و زایمان چسبندگی نامناسب جفت و جفت سرراهی، افزایش احتمال عفونت و آمبولی و تاثیر نامطلوب بر شیردهی را از مهمترین عوارض زایمان به روش سزارین برشمرد.

افتخاری تصریح کرد: مادر در زایمان طبیعی در معرض عمل جراحی و بیهوشی قرار نمی‌گیرد و بعد از زایمان زودتر به زندگی عادی و روزمره برمی‌گردد.

وی بیان کرد: مادر در زایمان طبیعی بلافاصله پس از زایمان صدای گریه نوزاد خود را می‌شنود و می‌تواند او را در آغوش گیرد و نوزاد نیز در نخستین لحظه تولد از گرمی آغوش مادر برخوردار می‌شود و ضمن ایجاد بیشترین ارتباط عاطفی میان مادر و تغذیه فرزند با شیر مادر از همان لحظه نخست می‌شود که این خود بزرگترین مزیت است.

افتخاری یادآور شد: مادری که به طور طبیعی وضع حمل کرده نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک و داروهای بعد از عمل ندارد.

وی افزود: نوزاد در زایمان طبیعی با طی مسیر طبیعی کانال زایمان تحت تاثیر هورمون‌های ایمنی‌بخش قرار می‌گیرد و در واقع نوعی واکسیناسیون طبیعی از طریق کانال زایمان توسط بدن خود مادر در مورد نوزاد انجام می‌شود.

این پزشک متخصص بیان داشت: کودکی که از طریق زایمان طبیعی به دنیا آمده است در بزرگسالی کمتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و اختلال‌های روانی قرار گیرد و به لحاظ هوشی و احساس آرامش روحی در مقایسه با بچه‌هایی که به روش‌های غیرطبیعی مثل سزارین به دنیا آمده‌اند، وضعیت مناسب‌تری دارد.

انجام رایگان زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی کرمان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اجرایی شدن مرحله نخست برنامه تحول نظام سلامت از 15 اردیبهشت ماه جاری اظهار داشت: رایگان شدن انجام زایمان طبیعی در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله بسته‌های مرحله نخست برنامه تحول نظام سلامت به شمار می‌رود که در کرمان هم اجرایی شده است.

علی‌اکبر حق‌دوست بیان داشت: امیدواریم با اجرایی شدن این طرح، آمار زایمان به روش سزارین که یکی از معضلات جامعه است، کاهش یابد.

به گزارش فارس، هر چند که رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی می‌تواند موجب افزایش انگیزه مادران باردار برای انتخاب این روش برای زایمان شود، اما نباید فراموش کرد که اطلاع‌رسانی گسترده در مورد معایب عمل سزارین و محاسن زایمان طبیعی در زمینه کاهش آمار سزارین راهگشا است، زیرا تا زمانی که زنان ما به این باور نرسند که سزارین برای آنها و فرزندان دلبندشان خطراتی را به دنبال دارد، همچنان نسبت به انجام این عمل تمایل نشان می‌دهند.

برچسب ها: بچه ، میلیونی ، سزارین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.