ويکتوريا نولاند: روسيه با تحريم‌های شديدتر مواجه خواهد بود

دستیار وزیر امور خارجه امریکا گفت اکنون سراسر اوکراین برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیست و پنجم ماه می آماده می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی ، ویکتوریا نولاند در گفتگو با خبرنگار شبکه در خصوص بحران اوکراین افزود در حال حاضر بیشتر مناطق اوکراین وضع صلح آمیزی دارد و مردم در خصوص این فرصت برای رای دادن اشتیاق زیادی دارند اما جدایی طلبان تلاش می کنند این روند انتخابات را بر هم زنند و مختل کنند. 

وی درخصوص اظهارات سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که گفته است اوکراین در آستانه جنگ داخلی قرار دارد ، گفت اصلا چنین چیزی نیست و همانطوری که گفتم فقط در برخی مناطق مانند اسلویانسک ، کاراماتورسک درشرق اوکراین ما شاهد خشونت هایی بوده‌ایم و ساختمان‌ها تصرف شده‌اند اما این وضع ، نگرش و دیدگاه‌ها بیشتر مردم اوکراین را منعکس نمی‌کند .وی افزود معتقدیم مسئله جدایی طلبی در شرق اوکراین از طرف‌های خارجی ایجاد شده است .

نولاند گفت در نخستین مذکرات ملی در اوکراین در  چهاردهم ماه مه ، نمایندگانی از جناح‌های مختلف و از احزاب مختلف از شرق  شرکت داشتند و تندروهای مسلح در شرق اوکراین نیز باید سلاح خود را به زمین بگذارند و در مذاکرات شرکت کنند اما ان ها همزمان با مرعوب کردن شهروندان و اقدامات مسلحانه نمی توانند در مذاکرات شرکت داده شوند. 

وی گفت شماری از افراد مسلح در شهرهای شرق اوکراین از طرف خارجی مسلح شده‌اند و به خشونت مبادرت می‌کنند اما شهروندان این مناطق در شرق اوکراین خشونت را نمی‌خواهند و گفته اند که مسائل را با دولت مرکزی از شیوه‌های مسالمت آمیز حل می‌کنند و می‌خواهند با رای دادن به خواسته خود برسند. 

نولاند گفت دولت مرکزی اوکراین نیز برخی اختیارات را برای مناطق در شرق اوکراین در نظر گرفته است و غیر از مسائل سیاست خارجی ، مسائل دفاع و قضایی از اختیاراتی برخوردار خواهند بود.

وی افزود امریکا در خصوص نیات روسیه در منطقه دونتسک نیز نگرانی زیادی دارد و ممکن است سناریو شبه جزیره کریمه نیز تکرار  شود و باید این اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را که گفته است روسیه باید به دوران کاترین کبیر بازگردد ، جدی گرفت .چراکه در شبه جزیره کریمه رای گیری جعلی برگزار شد و جنبش جدایی طلبی به راه افتاد و سپس نیروهای صلح طلب مستقر شدند. 

وی گفت البته چنین اقدامات روسیه هزینه و تاوان به دنبال خواهد داشت که از جمله می‌توان به تشدید انزوای روسیه و تحریم‌های اقتصادی اشاره کرد. پرزیدنت اوباما تصریح کرده است که اگر روسیه بخواهد به اقداماتش در اوکراین ادامه دهد ، با تحریم های شدیدتر مواجه خواهد شد .

اگر انتخابات آتی دراوکراین مختل شود و خشونت‌ها تشدید شود ، تحریم‌ها شدیدتر و گسترده تر در انتظار روسیه خواهد بود و تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه نیز اکنون قابل مشاهده است.
وی گفت آمریکا هرگز اشغالگری روسیه در شبه جزیره کریمه را نخواهد پذیرفت  و اروپا نیز چنین دیدگاهی دارد . 

خبرنگار این شبکه گفت: فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در اوایل ماه مه در گتفگویی رادیویی گفت روس‌ها به خاطر برخی تحولات و مواضع دیگران در اوکراین جسور شده اند زیرا زمانی که سلاح های شیمیایی در سوریه استفاده شد من گفتم که باید در سوریه دخالت کنیم اما امریکا تصمیم گرفت از ابزار و شیوه های دیگر استفاده کند و متوقف نکردن بشار اسد ، پیام هایی را برای دیگران فرستاد ، نظر شما چیست ؟

نولاند گفت من به طور کامل این ایده را رد می کنم که اگر آمریکا تصمیم گرفت برای برچیده شدن سلاح های شیمیایی مذاکره کند و به اقدام نظامی روی نیاورد ،  به دیگر کشورها این حق را می دهد از گزینه نظامی علیه همسایه خود استفاده کند و این ایده باطل است.

وی برخی دیدگاه‌ها را مبنی بر جسور شدن پوتین در منطقه به خاطر غیبت و عدم تحرک آمریکا در منطقه آسیا و اروپا بوده است ،رد کرد و گفت روسیه قوانین بین المللی را نقض و با اعزام نیرو به خاک همسایه اش تجاوز کرده است و جامعه بین المللی چنین چیزی را نمی پذیرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار