اعتراض متخصصان زن در مقابل وزارت بهداشت/معاون آموزشی وزارت بهداشت: اجباري براي استفاده از سهميه پذيرش آزمون دستياري نبوده است

دکتر ضیایی با بیان اینکه داوطلبان آزمون دستیاری به صورت اختیاری از ظرفیت مناطق محروم استفاده کرده‌اند گفت: پیش شرط استفاده از این ظرفیت برای آ‍زمون دستیاری تعهد 12 سال خدمت در مناطق محروم بوده که امروز فارغ التحصیلانی که این تعهد را دادند نسبت به خدمت در مناطق محروم معترض شدند.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ صبح امروز جمعی از پزشکان متخصص زن در اعتراض به طرح خدمت در مناطق محروم به مدت 12 سال خواستار بازنگری در مصوبه این تعهد و رسیدگی وزارت بهداشت شدند.

به دنبال اين تجمع دکتر سید محسن ضيایی معاون آموزشی وزارت بهداشت  درخصوص تجمع دانش‌آموختگان دستیاری تخصصی گفت: چند سال پیش در 9 رشته برای زنان در آزمون دستیاری سهمیه‌ای با توجه به نیاز کشور به این رشته‌ها در نظر گرفته شد که این افراد به طور کاملاً اختیاری می‌توانستند از این ظرفیت که کسب 90 درصد نمره‌ی آخرین فرد قبول شده در آزمون دستیاری بوده، استفاده کنند البته با این شرط که بعد از اتمام دوره دستیاری باید 12 سال در مناطق محروم خدمت کنند. 

وی با بیان اینکه، هیچ اجباری برای استفاده از این ظریفت برای زنان نبوده، افزود: بعد از قبولی در آزمون دستیاری این افراد تعهد محضری برای 12 سال خدمت در مناطق محروم را وزارت بهداشت داده است باید توجه داشت کسانی که امروز در مقابل وزارت بهداشت تجمع کرده‌اند کسانی هستند که از این سهمیه استفاده کردند و حالا بعد از اتمام دوره تحصیلی خود باید طبق تعهد در مناطق محروم که مورد نظر وزارت بهداشت است 12 سال خدمت کنند که حالا معترض هستند که نمی‌خواهند برای خدمت به این مناطق بروند. 

وی ادامه داد: این افراد دادخواستی علیه وزارت بهداشت به دیوان عدالت اداری داده‌اند که در نهایت به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند. 

ضیایی اظهار کرد: در حال حاضر ما در شهرهای بزرگی مثل تهران با ازدیاد متخصصین مواجه هستیم بنابراین دیگر اجازه طبابت به افراد متخصص در تهران نمی‌دهیم. 

ضیایی با تاکید بر اینکه خود ما هم قبول داریم که این افراد با توجه به اینکه زن هستند مشکلات خاص خود را دارند، خاطرنشان کرد: این افراد مستندات و اعتراضات خود را در اختیار وزارت بهداشت بگذارند تا یک بررسی حقوقی بر روی آن‌ها صورت گیرد. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اعلام اینکه این تجمع‌ها هیچ فایده‌ای ندارد، افزود: البته  این افراد باید توجه داشته باشند که با شروع طرح تحول سلامت میزان تسهیلات و حقوق پزشکان در مناطق محروم به مقدار قابل توجه‌ای افزایش یافته است.
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
asie
۱۶:۴۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
سلام
مشکل سهمیه خانمها فقط و فقط بدست مبارک شخص ری یس جمهور محترم حل میشود بیخودی وقتتان را در وزرتخانه هدر ندهید.
بروید سراغ رییس جمهور محبوب و عاجزانه از او بخواهید که کلیدی برای این مشکل ارایه بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ل ف
۱۷:۵۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۳
سلام نشست 58 در مورد سهمیه خانم ها بر خلاف قانون ماده 14 خدمت پزشکان و پیرا پزشکان می باشد . بنابراین تعهد گرفته شده از خانم ها قانونی نمی باشد.همچنین نمره مناطق محروم 80 در صد نمره ازاد بوده است یعنی کمتر از سهمیه خانم ها که انها هم دوازده سال تعهد داشتند که با شکایت به دیوان به دو سال کاهش یافت .
Iran (Islamic Republic of)
فریبا یزدان پناه
۰۶:۴۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
جناب دکتر ضیایی پیش شرط ها را قوانین مجلس که قانونگذار هستند تصویب میکنند و وزارت بهداشت در مقام مجری و در حدود اختیارات نظارت و اعتبار بخشی می کند .وزارت بهداشت مجری قوانین است و نه تنفیذ کننده انها !!! در سال 1352 که مقارن با تاسیس شوراست برای شورا حدود اختیارات به وضوح ذکر شده لذا نشست 58 شورا و مصوبه 11 این نشست محل قانونی ندارد .از طرفی در سند تعهدات محضری واضحا به مصوبه 75 مجلس اشاره شده که در این مصوبه فقط و فقط در ماده 14 به طول مدت تهدات در سهمیه "های" جداگانه اشاره کرده که سهمیه زنان هم شاامل همین ماده ااست .
Iran (Islamic Republic of)
بیطرف
۰۲:۲۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۳
برخی از این خانمها حائز رتبه اول یا نمرات برتر در شهر - رشته قبولی بوده اند و این در حالیست که همکلاسیهای اینها با نمره کمتر دو سال خدمت کردند ولی این خانمها باید 12 سال خدمت کنند
خود وزارت بهداشت در جریان این امر از ابتدا بوده... به همین خاطر در سال 83 قرار شد خانمهایی که نمره حد نصاب آزاد داشتند مشمول قوانین پذیرفته شدگان آزاد شوند و مدت خدمت دو تا 4 سال داشته باشند ولی بعدا وزارتخانه این کار را متوقف کرد و حق این عده را نادیده گرفت و بعضی از خانمهای معترض فعلی از این دسته اند

در مورد سهمیه منطقه محروم هم روال همین بود که داوطلبی که نمره حد نصاب آزاد داشت مشمول قوانین آزاد بود و خدمت دو تا 4 سال داشت

همچنین متن قانون نیز مدت خدمت آموزش رایگان را برابر طول دوره تحصیل می داند نه بیشتر
ولی وزارت بهداشت بخاطر کمبود پزشک قانون را اجرا نمیکند و این امر در نهایت باعث نا امیدی و بی انگیزگی در پزشکان زن می شود و برخی نیز دوره خدمت را ترک می کنند و از خیر مدرک خود می گذرند که این به نفع هیچ کدام از طرفین نیست در حالیکه کاهش زمان خدمت طبق قانون آموزش رایگان ( ماده هفت و هشت تامین وسایل و امکانات تحصیل رایگان ) باعث ایجاد امید و رغبت بکار در این پزشکان خواهد شد