معاون آموزشي وزارت بهداشت خبر داد

اعلام نتايج اوليه "آزمون دستياري" تا هفته آينده/اجراي قانون عدالت آموزشي در مورد سهميه هاي بومي

معاون آموزشي وزارت بهداشت از اعلام نتايج اولیه آزمون دستياري تا هفته آینده و اعلام پيش كارنامه همراه با راهنماي انتخاب سهميه‌ها و ظرفيت‌ها به شركت‌كنندگان دستياري خبر داد.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا، دكتر سيد اميرمحسن ضيايي ضمن اعلام اين خبر گفت: پيش كارنامه‌اي را به همراه راهنماي انتخاب سهميه‌ها و ظرفيت‌ها تا پايان ارديبهشت ماه از طريق سايت اينترنتي مركز سنجش آموزش پزشكي به نشانيsanjeshp.ir  در اختيار شركت‌كنندگان آزمون دستياري قرار مي‌دهيم.

دكتر ضيايي با اشاره به اين مطلب كه پيش كارنامه شامل نمره داوطلب و رتبه داوطلب در كل بدون در نظر گرفتن سهميه و يا جنس مي‌باشد، گفت: از زمان اعلام نتايج نهايي (در پايان خرداد ماه) و در اختيار قرار دادن كارنامه و دفترچه راهنما به داوطلبان، فرصت كافي براي انتخاب رشته در اختيار آنها گذاشته مي‌شود.

دكتر ضيايي با بيان اينكه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته تا 100 رشته مقطع مي‌باشند، گفت: معمولاً اکثر داوطلبان تا 30 رشته را انتخاب مي‌كنند.

 اجراي قانون عدالت آموزشي در مورد سهميه‌هاي بومي در سال 93

دكتر ضيايي افزود: براساس اصلاحيه تبصره 3 قانون عدالت آموزشي در مورد سهميه‌هاي بومي 30 درصد ظرفيت‌ها در هر رشته تخصصي به داوطلبان بومي اختصاص می یابد.

معاون آموزشي وزارت بهداشت گفت: كساني كه از اين سهميه استفاده كنند با حداقل 85 درصد نمره پذيرفته مي‌شوند به شرط اينكه بومي منطقه مورد نظر باشند.

وي افزود: اين دانشجويان در صورت استفاده از سهميه مناطق بومي موظف به ارائه خدمت تا 3 برابر مدت تحصيل در همان مناطق خواهند بود.

دكتر ضيايي در ادامه گفت: اگر رشته انتخابي داوطلبان بومي در دانشگاه منطقه آنها نبود مي‌توانند در دانشگاه قطب مربوطه به تحصيل ادامه دهند ولي محل خدمتشان بعد از فارغ‌التحصيلي همان شهرستان‌هاي استان بومي خودشان است.

دكتر ضيايي اجراي اين طرح را كمك به ماندگاري بيشتر نيروي انساني و متخصصين در مناطق كم برخوردار و غيربرخوردار دانست و گفت: متقاضيان استفاده از سهميه‌هاي بومي بر اساس قانون مصوب مجلس، اجازه طبابت در مناطق يا استان‌هاي ديگر كشور را نخواهند داشت.

 بالا بردن سطح علمي آزمون و عدالت در انتخاب دستياران با تغییر برگزاری آزمون

معاون آموزشی یادآور شد: آزمون دستياري به دلایل متعددی در کشور ما آزمونی شديداً رقابتي است و تعداد زيادي شركت كننده دارد.

وی با اشاره به این که برگزاری یک آزمون کتبی صرف برای نشان‌دادن توانایی افراد برای ورود به تحصیلات تخصصی ناکافی است تصریح کرد: با توجه به حساسیت آزمون دستیاری وزارت بهداشت تصمیم دارد مراحل دیگری چون مصاحبه، در نظر گرفتن نمره آزمون پره انترنی و معدل کل دوره تحصیل را به ساختار پذیرش دستیار اضافه کند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تصمیم گرفته شده در آزمون دستیاری سال آینده با توجه به هر رشته تخصصی ضریب خاصی نیز برای هر درس در آزمون دستیاری ضریب خاصی در نظر گرفته شود، گفت:‌ انتخاب رشته مقطع نیز برای داوطلبان محدود به پنج رشته مقطع خواهد شد که البته این طرح به تصویب نهایی نرسیده است و معاونت آموزشی همچنان در حال مطالعه آن است و تصمیم دارد در صورت تصویب نهایی آن را درموقع مناسب اعلام کند تا داوطلبان سال آینده آمادگی کافی را داشته باشند.

دکتر ضیایی با اشاره به این که حداکثر سهم مصاحبه در پذیرش دستیار 5 تا 10 درصد خواهد بود افزود: در طرح اولیه‌ای که جهت اعمال تغییراتی در آزمون دستیاری درنظر گرفته شده است عموما تا 20 درصد سهم ارزیابی به موارد غیر از آزمون کتبی مانند مصاحبه، نمرات پره انترنی و معدل کل دانشجو اختصاص می‌یابد و 80 درصد سهم ارزیابی همچنان متعلق به آزمون کتبی خواهد بود.

به گفته معاون وزیر بهداشت تعداد سوالات آزمون دستیاری نیز در سال آینده افرایش خواهد یافت که این امر ممکن است به دو نوبته شدن این آزمون بیانجامد.

وی در این باره اظهار کرد: افزایش تعداد سوالات آزمون کتبی می‌تواند به انتخاب دانشجویان مناسب‌تر کمک کند.

دکتر ضیایی خاطرنشان کرد: تمام تلاش وزارت بهداشت در برگزاری این آزمون عادلانه و با امنیت بالا برگزار کردن آن است و تلاش می‌شود که آزمون دستیاری با شرایط فعلی از سطح علمی مناسبی نیز برخوردار باشد.

وی یادآور شد: بر اساس تحلیل‌های انجام شده آزمون دستیاری امسال از بالاترین سطح امنیتی نسبت به سال‌های اخیر برخوردار بود و از نظر علمی نیز تحلیل‌های اولیه نشان داد که سطح سوالات آزمون دستیاری امسال به گونه‌ای بود که می‌توانست تمایز بین دانش داوطلبان را به خوبی نشان دهد.

 اجراي فاز اول طرح تحول آموزشي در دانشگاه‌هاي كشور

معاون آموزشي وزارت بهداشت در بخش دیگیری از سخنان خود گفت: برنامه طرح تحول آموزش مبتني بر چهار برنامه است كه اولين برنامه آن توسعه جغرافيايي آموزش عالي سلامت در عرصه سرزمين یا به عبارتی آمایش آموزش عالي سلامت است.

دكتر ضيايي با اشاره به اينكه در اين طرح توسعه هدفمند مؤسسات آموزش عالي سلامت در دستور كار قرار دارد گفت: در واقع مؤسسات آموزش عالي سلامت اعم از دانشكده، پژوهشكده، پژوهشگاه و هر مؤسسه‌اي كه در مسائل آموزشي و پژوهشي مرتبط با وزارت بهداشت است، تعيين مي‌كنند كه هر مؤسسه آموزشي چه برنامه‌هايي براي توسعه خود دارد.

معاون آموزشي با اشاره به اينكه اين برنامه يك سطح‌بندي منظم ارائه مي‌دهد گفت: براساس اين سطح‌بندي توسعه داخل دانشگاهي، مأموريت‌ها و سطح‌شان نيز تعريف و مشخص مي‌شود.

به گفته دكتر ضيايي در سند طرح تحول آموزشي به مسئله قطب‌هاي نظام سلامت هم پرداخته شده است كه با توجه به اين سند در كشور 10 قطب خواهيم داشت.

وي افزود: تعدادي از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در يك قطب قرار گرفته و مأموريت‌هاي فرامنطقه‌اي و فرا دانشگاهي‌شان را در داخل قطب‌هاي كلان منطقه سلامت انجام مي‌دهند.

معاون آموزشي تحليل و برآورد نيروي انساني مورد نياز سلامت را از برنامه‌هاي ديگر طرح تحول سلامت ذكر كرد و گفت: براي بهتر اجرا شدن طرح تحول آموزشي بايد از تعداد نيروي انساني مورد نياز در سطح كشور اطلاع يابيم تا بتوانيم براساس آن برنامه‌ريزي كنيم. اين كار با همكاري همه بخش‌هاي مرتبط در وزارت بهداشت امكان‌پذير خواهد شد. با اين برنامه مي‌توانيم برآورد كنيم كه تا 10 سال آينده چه تعداد پزشك، پرستار، پيراپزشك و ساير رشته‌ها نياز داريم و به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اعلام کنیم كه به همان اندازه نه كمتر و نه بيشتر نيروي انساني تربيت كنند.

وي افزود: آگاهي از رشته و مقاطع مورد نياز نظام سلامت كشور از ديگر برنامه‌هاي طرح تحول آموزشي تا سال 1404 است. با اين برنامه رشته و مقاطع مورد نياز كشور و به دنبال آن توسعه دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ايجاد مي‌شود و دانشگاه‌ها مي‌توانند با برنامه چشم‌انداز نقشه جامع علمي كشور و نقشه جامع علمي سلامت به اهداف برنامه‌هاي طرح تحول دست يابند.

دكتر ضيايي ارتقاء كيفي آموزش پزشكي را در برنامه طرح تحول آموزش الزامي دانست و گفت: برنامه‌هاي طرح تحول با داشتن ارتقاء كيفي به نتيجه مي‌رسند در صورت اجراي همزمان اين برنامه‌ها در رسيدن به هدف اصلي‌مان كه حفظ، ارتقاء و توسعه سلامت است موفق خواهيم شد.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار