نولاند:

پوتين بايد رويکرد خود را در اداره روسيه و تعامل با جهان تغيير دهد

دستیار وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد پوتین رئیس جمهور روسیه باید رویکرد خود را در اداره روسیه و تعامل با جامعه جهانی تغییر دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلویزیونی بلومبرگ ، دستیار وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد پوتین رئیس جمهور روسیه  باید رویکرد خود را در اداره روسیه و تعامل با جامعه جهانی تغییر دهد.

 ویکتوریا نولاند در گفتگو با برنامه چارلی روز در این شبکه درباره انتخابات اخیر در اوکراین گفت : انتخابات اوکراین روزی بسیار مهم برای مردم اوکراین بود که با حضور گسترده خود رئیس جمهور جدیدی را انتخابات کردند تا به دولت خود و جهان بگویند آنها آینده ای می‌خواهند که در آن اوکراین متحد و یکپارچه و دموکراتیک و شکوفا باشد و جزئی از اروپا تلقی شود. 

درباره روابط آمریکا و روسیه ، به نظر من گذر زمان نشان خواهد داد این انتخابات چه تاثیری بر این روابط دارد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است به نتیجه انتخابات اوکراین احترام می‌گذارد و با رئیس جمهور منتخب مردم همکاری خواهد کرد.

از این رو اگر همین طور باشد و اگر تنش و بحران در اوکراین کمتر شود، این مسئله‌ای بسیار خوب نه فقط برای مردم اوکراین بلکه برای روابط روسیه و آمریکا و همچنین روابط روسیه با بقیه کشورهای جهان خواهد بود. اما گذر زمان  نشان خواهد داد  که این طور است یا خیر. 

مجری گفت آیا ولادیمیر پوتین به هدف خود از بحران اوکراین دست یافت و شاهد بودیم که محبوبیت او در داخل کشورش به شدت بالا رفت. آیا فکر می‌کنید او دیگر از اوکراین دست بردارد؟

دستیاور وزیر خارجه آمریکا گفت به نظر من اشتباه است بخواهیم درباره افکار و آنچه در ذهن پوتین است قضاوت کنیم و تجربه چهار ماه پیش این مسئله را به خوبی نشان می‌دهد. درباره مسئله کریمه باید بگویم نه آمریکا و نه اتحادیه اروپا و تقریبا بیشتر کشورهای جهان متمدن کار روسیه را در کریمه به رسمیت نشناخته و قبول نکرده اند.

 ما همچنان به حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی اوکراین احترام می‌گذاریم. به عنوان بخشی از تحریمهایی که بر روسیه اعمال کرده ایم، تحریمهای شدیدی علیه کسانی است که اکنون کریمه را اداره می‌کنند. 

این تحریمها که شامل روابط اقتصادی با این منطقه نیز می شود ادامه خواهد یافت. درباره اینکه پوتین در آینده چه کارهای دیگری انجام خواهد داد ، همانطور که گفتم نمی‌توانم قضاوت و پیش بینی کنیم وهنوز نمی‌دانیم. همه چیز بستگی به این دارد که آیا او با پوروشنکو رئیس جمهور منتخب اوکراین روابط برقرار خواهد کرد یا خیر و آیا او تمایلی به کاهش تنشها در اوکراین دارد یا خیر.

ما شاهد عقب نشینی نیروهای روس که در مرز اوکراین را محاصره کرده بودند، هستیم. این اتفاق خوبی است. اما درعین حال ما هنوز شاهد اقدامات بی ثبات کننده در شرق اکراین هستیم که در روزهای اخیر تشدید شده و بسیار نگران کننده است. ما شاهد حمله جدایی طلبان به فرودگاه دونتسک بودیم که در نتیجه آن درگیری بسیار شدید و خونینی رخ داد و تلفات زیادی هم بر جای گذاشت. 

مهاجمان از تسلیحات بسیار پیشرفته استفاده کردند که کاملا مشخص است از خارج تامین شده بود. ما همچنین گزارشهایی داریم که برخی از اوکراینیها تسلیحات پیشرفته را از کریمه به شرق اوکراین قاچاق کرده اند. در روز انتخابات نیز دیدیم کارکنان انتخاباتی به شدت هدف ارعاب و تهدید قرار گرفتند و صندوقهای رای گیری تخریب شد. همچنین رایانه های کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین هدف حملات سایبری قرار گرفت که بدون شک بدون حمایت خارجی ممکن نبوده است. در هر حال شرایط نگران کننده‌ای است. 

مجری گفت یکی از مشکلات اساسی که اوکراین از زمان فروپاشی شوروی در سال هزار و نهصد و نود و یک شاهد بوده است ، ناکامی کامل طبقه سیاسی این کشور در همه جناحها بوده است و فساد گسترده ای در میان طبقه حاکم وجود داشته است. به نظر شما آیا پوروشنکو که به سلطان شکلات مشهور است با بقیه فرق خواهد داشت؟

نولاند گفت شکی نیست فساد همانند غده سرطانی برای اوکراین بوده است و مردم در میدان استقلال به علل مختلفی قیام کردند که یکی از مهمترین آنها مخالفت یانوکوویچ رئیس جمهور سابق با پیمان شراکت تجاری با اتحادیه اروپا بود اما یکی دیگر از علل مهم قیام مردم فساد دولت بود و مردم از مقامات کشورشان سرخورده و ناامید شده بودند.

 آنها احساس می‌کردند پول کشور به جیب مقامات می‌رود و برای رفاه مردم خرج نمی‌شود. اکنون مردم از پوروشنکو می خواهند با فساد در دستگاههای دولتی مبارزه کند و خود او نیز با وعده دولت پاک پا به عرصه رقابت گذاشت. در چارچوب برنامه حمایتی صندوق بین المللی پول برای اوکراین، مقامات این کشور قوانینی را برای مبارزه با فساد تصویب کرده اند.

 بنابراین پوروشنکو فقط نباید وعده بدهد بلکه باید در عمل نیز ثابت کند که می‌خواهد با فساد مبارزه کند. او سابقه ای طولانی نه فقط در تجارت بلکه در سیاست هم دارد. او در ابتدای قیام مردم در میدان استقلال علیه یانوکوویچ از آنها حمایت کرد. او در لحظاتی حساس از مردم خود از خشونت پرهیز کنند. 


نولاند درباره وضع اقتصادی اوکراین گفت لازم نیست کشوری مثل اوکراین را مجبور کنیم مسیر اقتصادی مورد نظر ما را انتخاب کند. به نظر من در عین حالیکه اوکراین باید روابطی قوی با اروپا داشته باشد باید بسیاری از روابط تجاری خود را که از قدیم با روسیه داشته است حفظ کند. اگر ما بتوانیم هر دوی اینها را همزمان داشته باشیم و تقویت کنیم، اوکراین می تواند مسیر مناسبی برای تجارت بهتر و ارزانتر میان اروپا و روسیه باشد و همه از آن نفع خواهند برد. 

مجری گفت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه احساس می‌کند یک نسل روسیه تحقیر شده است. در حالیکه به روسیه قول داده شده بود ناتو گسترش پیدا نکند، خلاف این رخ داد و ناتو گسترش یافت. چندین پرونده قضایی در روسیه و غرب روابط میان دو طرف را پرتنش تر کرد. نظر شما چیست؟

نولاند گفت پوتین و بسیاری از افراد هم نسل او در حلقه نزدیکش خود را متقاعد کرده اند که از جامعه اروپا و آمریکا و غرب لطمه زیادی دیده اند. اما من باید به شما بگویم از سال هزار و نهصد و نود و یک و پس از فروپاشی شوروی و تولید روسیه، من روی این مسائل خیلی کار کرده ام. باید بگویم در تمام آن سالها ، همه ما یعنی واشنگتن، برلین، پاریس، لندن و رم تلاش بی وقفه ای کردیم تا روسیه را به سمت خود جلب کنیم و به این کشور امتیاز دهیم تا این کشور بتواند جذب جامعه ما شود.

 یک نمونه این کارها پیمان میان روسیه و ناتو بود که بر اساس آن کشورهای عضو ناتو با روسیه دور یک میز بنشینند و درباره همه نگرانیهای امنیتی با یکدیگر گفتگو کنند. این فرصتی برای روسیه بود که همکاری برابری با ناتو داشته باشد. اما روسیه از این مکان به جای تقویت همکاریها، برای شکایتهای خود از ناتو استفاده کرد. بنابراین روسیه فرصتهای بسیاری را برای همکاری با ما از دست داده است. من از این بابت متاسفم زیرا اگر این طور نمی شد، شاید اکنون شاهد روسیه ای متفاوت بودیم. 

نولاند درباره آینده پوتین هم گفت به نظر من اگر پوتین به همین مسیری که در آن حرکت می کند ادامه دهد که نتیجه آن منزوی کردن کشورش و ایجاد موانع بیشتری به ویژه برای جوانان روسیه به منظور ارتباط با دیگر ملتهای جهان است و همچنان مسیر اقتصادی کنونی را ادامه دهد یعنی موانع و مالیاتهای گمرگی را بیشتر کند و از تجارت آزاد با کشورهای دیگر فاصله بگیرد و اگر او اقتصاد خود را از حالت تک محصولی خارج و متنوع نکند، او دیگر نخواهد توانست به مردم روسیه خدمت کند.

 او در اولین دوره ریاست جمهوریش به مردم گفته بود شما سیاست را به من بسپارید و اصطلاحا من مرغ را به سر سفره هایتان می آورم یعنی اقتصاد را رشد می دهم و وضع مردم چنان خوب می شود که تعطیلات به یونان بروند. اما اکنون می بینیم او اقتصادی را به وجود آورده است که در آستانه رکود قرار دارد. او نتوانسته است فرصتهای زیادی را برای مردم روسیه فراهم کند.

وقتی او درباره بستن توئیتر صحبت کرد، حتی نخست وزیرش هم گفت این کار دیوانگی است و نسل بعدی در روسیه نمی خواهند ارتباطشان با جهان قطع شود. به نظر من اگر ما متحد بمانیم و راهی را به او برای همکاری با ما پیشنهاد کنیم تا او بتواند طبق قوانین وعرف بین المللی حرکت کند اما در عین حال درباره هزینه رفتارهای غلط او با همسایگانش و تحریمها علیه روسیه جدی باشیم، می توانیم نتیجه خوبی بگیریم. 

مجری گفت البته این بخشی از نارضایتی او از ماست. وقتی ما به عراق حمله کردیم و در همان حال درباره لزوم احترام به مرزها صحبت می کنیم، این مسائل باعث می شود پوتین دیگر به ما اعتماد نداشته باشد.

دستیار وزیر خارجه آمریکا گفت اتفاقاتی که پوتین مطرح می کند بسیار متفاوت با شرایطی است که سالهای سال برای حل مناقشات قطعنامه در سازمان ملل تصویب می شود. کار او در کریمه متفاوت با کار ما بوده است.  او در عرض سه هفته پس از آنکه اعلام کرد کریمه متعلق به روسیه است، این منطقه را به روسیه الحاق کرد. 

در هر حال راه برای مذاکره باز است و ما دوست داریم حال که تکلیف انتخابات اوکراین معلوم شد، میان روسیه و اوکراین گفتگو آغاز شود. فقط مسئله این است که آیا پوتین آماده گفتگوست یا خیر. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار