"شينزو آبه" بار دیگر برای لغو تحريم‌ها عليه کره‌شمالی شرط گذاشت

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز دوشنبه گفت این کشور تحریم‌ها علیه کره شمالی را تا زمانی که امکان ارزیابی ماهیت کمیته تحقیقات درباره اتباع ربوده شده ژاپن در کره شمالی فراهم نشود ، لغو نخواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری کیودو، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز دوشنبه گفت این کشور تحریم‌ها علیه کره شمالی را تا زمانی که امکان ارزیابی ماهیت کمیته تحقیقات درباره اتباع ربوده شده ژاپن در کره شمالی فراهم نشود ، لغو نخواهد کرد.

کره شمالی در چارچوب توافق به دست آمده اخیر با ژاپن متعهد شده است کمیته‌ای را برای ازسرگیری تحقیقات درباره اتباع ربوده شده ژاپن در کره شمالی تشکیل دهد. این اتباع ژاپن برای آموزش جاسوسان کره شمالی به این کشور رفته بودند.

آبه در نشستی با برخی اعضای پارلمان ژاپن افزود : ما تحریم‌ها علیه کره شمالی را لغو نخواهیم کرد مگرآنکه بتوانیم این کمیته را به لحاظ ساختار و ترکیب ارزیابی کنیم.

دو کشور پس از سه روز مذاکرات بین دولتی که هفته گذشته در استکهلم برگزار شد اعلام کردند ژاپن برخی از تحریم‌ها علیه کره شمالی را در ازای آغاز دوباره تحقیقات درباره اتباع ربوده شده ژاپن در کره شمالی لغو خواهد کرد.

آبه در پاسخ به پرسش یکی از قانونگذاران مخالف تصریح کرد کره شمالی ژاپن را از جزئیات این کمیته تحقیقاتی مطلع خواهد کرد.

سخنگوی دولت ژاپن نیز پیشتر گفته بود توکیو زمانی بخشی از تحریم‌ها علیه کره شمالی را لغو خواهد کرد که پیونگ یانگ عمل به تحقیقات وعده داده شده خود را درمورد ربوده شدن اتباع ژاپن در کره شمالی آغاز کند.

کره شمالی سال 2002 اذعان کرد 13 تبعه ژاپن را در دهه 1970 و 1980 ربوده است. 

کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود پنج نفر از این اتباع ربوده شده ژاپن به کشورشان بازگشته اند و هشت نفر باقی مانده نیز مرده اند. اما ژاپن چنین چیزی را باور ندارد. 

حل مسئله این اتباع ربوده شده ژاپن که برای آموزش جاسوسان کره شمالی به این کشور رفته بودند می تواند پیشرفتی مهم در روابط متشنج دو کشور باشد. با این حال تحلیلگران معتقدند حل مسئله اتباع ربوده شده ژاپن در کره شمالی به این سادگی نخواهد بود و راهی دشوار پیش رو خواهد بود.

انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، ژاپن ، تحریم ، لغو ، کره ، شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار