سنندج/

وضعیت هشداردهنده‌ی دیابت در کردستان

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه تخمین زده می‌شود حدود 9.8 درصد جمعیت بالای 25 سال در استان به دیابت مبتلا باشند، گفت: بالغ بر 10 هزار پرونده‌ی بیمار مبتلا به دیابت در کلینیک درمانی توحید سنندج موجود است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،«محمد کریمی»، با اشاره به اینکه روزانه بطور میانگین 100 بیمار دیابتی برای انجام معاینات، ویزیت پزشک و آزمایشگاه بصورت سرپایی به کلینیک دیابت توحید سنندج مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: بر اساس آمار 2.4 درصد جمعیت استان مبتلا به دیابت شناسایی شدند.

وی افزود: تخمین زده می‌شود که حدود 9.8 درصد جمعیت بالای 25 سال در استان به دیابت مبتلا باشند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با بیان اینکه روند شیوع دیابت در استان رو به افزایش است، گفت: باید در زمینه‌ی راه‌های کنترل، پیشگیری و شناسایی دیابت به گروه‌های مختلف جامعه اطلاع‌رسانی شود.

کریمی با تأکید بر لزوم مشارکت همه‌ی رسانه‌های گروهی در راستای پیشگیری و مبارزه با دیابت، تصریح کرد: طی اجرای برنامه‌ی غربالگری دیابت در جمعیت شهر سنندج، پارسال بالغ بر 3928 نفر با سن بیش از 30 سال، غربالگری شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد حدود 3000 نفر از نظر فاکتورهای ابتلا به دیابت(شاخص توده‌ی بدن، پر فشاری خون و کم تحرکی) در معرض خطر شناسایی شدند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه تغذیه‌ی مناسب، افزایش فعالیت‌های بدنی و کاهش اضافه وزن جزو اصول اولیه در پیشگیری از دیابت است، خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی می‌تواند، قدم بزرگی به سمت پیشگیری از دیابت باشد.

کریمی، با ذکر این نکته که افرادی با سن بیشتر از 45 سال و اضافه وزن بیشتر در معرض ابتلاء به دیابت هستند، یادآور شد: درصورت بروز هر یک از علائم باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کرد.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: کردستان ، دیابت ، هشدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.