روزنامه بوگون:

آیا ترکیه با اروپا خداحافظی می‌کند؟

روزنامه بوگون در مقاله ای نوشت : دولتمردانی که اکنون اداره امور ترکیه را در دست دارند چندان تمایلی به ورود ترکیه به اتحادیه اروپا ندارند.

به گزارش  سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، بوگون در مقاله ای نوشت : در این باره می توان به دلایل فراوانی اشاره کرد. نخست اینکه ضدیت با اتحادیه اروپا از مبانی اندیشه ای است که جهان بینی آنان را شکل داده است. آنان تا پیش از آنکه در ترکیه به قدرت برسند ، اتحادیه اروپا را کانون همه شرارت ها می دانستند. بی تردید اتحادیه اروپا دچار تغییراتی که دولتمردان کنونی ترکیه از این دیدگاه خود صرف نظرکنند ، نشده است.
 
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از افرادی است که باور دارد ، اتحادیه اروپا حاضر به پذیرش عضویت ترکیه نخواهد شد. حتی اگر اتحادیه اروپا حاضر به قبول عضویت ترکیه شود ، اردوغان تمایلی به الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا ندارد. وی بر این باور است که اتحادیه اروپا سیاست اتلاف وقت را در برابر ترکیه در پیش گرفته است و در واقع در پی باز پس گرفتن شمال قبرس و وادار کردن ترکیه به پذیرفتن این موضوع است که وقایع سال 1915 میلادی ترکیه عثمانی نسل کشی ارامنه بوده است.
 
حزب عدالت و توسعه پس از آنکه به قدرت رسید اقدامات جدی در جهت عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا انجام داد اما این اقدامات با هدف ورود به اتحادیه اروپا صورت نمی گرفت. هدف اصلی نیاز حزب عدالت و توسعه به حمایت اروپا برای پایان دادن به قیمومیت ارتش ترکیه و تقویت جایگاه دولت اردوغان بود. همه تحولاتی که موجب تقویت جایگاه حزب عدالت و توسعه شد با حمایت اتحادیه اروپا تحقق یافت. به رغم آن اظهارات اردوغان در سفر اخیر وی به آلمان به صورت آشکار این موضوع را نشان داد که حزب عدالت و توسعه تمایلی به پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا ندارد. 
 
بوگون می‌افزاید : سیاست هایی که حزب عدالت و توسعه به ویژه از سال 2010 میلادی در پیش گرفت ، با دستاوردهای ترکیه در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا در تناقض جدی است. هیچیک از کشورهای اروپایی به اندازه دولت اردوغان در برابر فساد اقتصادی سهل انگاری نشان نمی دهد و در هیچیک از این کشورها دستگاه قضایی تحت نظارت دولت قرار ندارد. همچنین هیچیک از کشورهای اروپایی قوانینی را که موجب اقتدار گرایی بیشتر دولت شود ، تصویب نمی کند. 
 
روزنامه بوگون با اشاره به این سخنان اردوغان در آلمان که همه باید ترکیه جدید را بپذیرند ،  هیچکس نمی تواند با زبان تهدید با ترکیه سخن بگوید و با تکان دادن انگشت برای ترکیه تعیین تکلیف کند ، می افزاید : به گفته سیمور هرش روزنامه نگار آمریکایی ، روز 16 مه 2013 میلادی در دیدار رجب طیب اردوغان با باراک اوباما در کاخ سفید که با حضور هاکان فیدان رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه صورت گرفت ، آنان درباره مسئله سوریه بحث کردند. به نظر می رسد اظهارات اردوغان در آلمان به نوعی پیامی به کاخ سفید نیز بود زیرا در اروپا هیچکس در اندیشه امر و نهی  به دولت اردوغان ، حزب عدالت و توسعه و مردم ترکیه نیست. 
 
به گفته "جم اوزدمیر" رئیس ترک تبار حزب سبزهای آلمان ،‌ ترکیه ناگزیر خواهد شد تاوان سخنان اردوغان را در آلمان بپردازد. اوزدمیر تاکیدمی کند که طیب اردوغان حمایت آلمان را کاملا از دست داده است. 
 
به نظر می رسد با توجه به اینکه  سخنان اخیر نخست وزیر ترکیه در آلمان حاوی پیامی به آمریکا نیز بود ، روابط آنکارا نه تنها با اتحادیه اروپا بلکه با آمریکا نیز چندان خوب نیست. 
 
بوگون می افزاید : تحولات اخیر این سوال را مطرح می کند که آیا ترکیه به کشوری تبدیل شده است که بتواند به تنهایی و با اقتدار حرکت کند؟‌ آیا این سیاست که باید به مخالفان داخلی و خارجی حد خود را بفهمانیم ، چه عواقبی در پی خواهد داشت؟ آیا به چالش طلبیدن قدرت های بزرگ و سپس عقب نشینی در برابر آنان هزینه های سنگینی را بر ترکیه تحمیل نخواهد کرد؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار